Biznes

UE i Chiny rozpoczęły rozmowy w sprawie planowanych taryf na pojazdy elektryczne Reuters

  • 22 czerwca, 2024
  • 5 min read
UE i Chiny rozpoczęły rozmowy w sprawie planowanych taryf na pojazdy elektryczne Reuters


Marii Martinez

SZANGHAJ (Reuters) – Chiny i Unia Europejska zgodziły się rozpocząć rozmowy w sprawie planowanego nałożenia ceł na produkowane w Chinach pojazdy elektryczne (EV) importowane na rynek europejski, ogłosili w sobotę wyżsi urzędnicy obu stron.

Minister gospodarki Niemiec Robert Habeck powiedział, że został poinformowany przez komisarza UE Valdisa Dombrovskisa, że ​​odbędą się konkretne negocjacje w sprawie ceł z Chinami.

Potwierdzenie nadeszło po tym, jak chińskie ministerstwo handlu poinformowało, że jego szef Wang Wentao i Dombrovskis, wiceprzewodniczący wykonawczy Komisji Europejskiej, zgodzili się na rozpoczęcie konsultacji w sprawie unijnego dochodzenia antysubsydyjnego dotyczącego chińskich pojazdów elektrycznych.

„To nowe i zaskakujące, ponieważ w ciągu ostatnich kilku tygodni nie udało się ustalić konkretnego harmonogramu negocjacji” – powiedział Habeck w Szanghaju.

Powiedział, że to pierwszy krok i potrzeba wielu kolejnych. „Jesteśmy daleko od końca, ale przynajmniej jest to pierwszy krok, który wcześniej nie był możliwy”.

Minister powiedział wcześniej w sobotę, że drzwi do Unii Europejskiej są otwarte dla dyskusji na temat unijnych ceł na chiński eksport.

„Zasugerowałem dziś moim chińskim partnerom, że drzwi są otwarte do dyskusji i mam nadzieję, że to przesłanie zostało wysłuchane” – powiedział w swoim pierwszym oświadczeniu w Szanghaju, po spotkaniach z chińskimi urzędnikami w Pekinie.

Warto przeczytać!  Salmonella w chałwie. GIS wydał nowe ostrzeżenie publiczne

Wizyta Habecka jest pierwszą wizytą wysokiego urzędnika europejskiego od czasu, gdy Bruksela zaproponowała wysokie cła na import pojazdów elektrycznych (EV) produkcji chińskiej, aby walczyć z tym, co UE uważa za nadmierne dotacje.

Habeck powiedział, że jest czas na dialog między UE a Chinami w kwestiach taryfowych, zanim cła wejdą w życie w listopadzie, oraz że wierzy w otwarte rynki, ale rynki wymagają równych warunków działania.

Nie można akceptować sprawdzonych dotacji, które mają na celu zwiększenie przewag eksportowych firm – stwierdził minister.

Kolejnym punktem napięcia między Pekinem a Berlinem jest wsparcie Chin dla Rosji w jej wojnie na Ukrainie. Habeck zauważył, że handel Chin z Rosją wzrósł w ubiegłym roku o ponad 40%.

Habeck powiedział, że powiedział chińskim urzędnikom, że odbija się to na ich stosunkach gospodarczych. „Niedopuszczalne jest obchodzenie sankcji nałożonych na Rosję” – stwierdził, dodając, że towary techniczne produkowane w Europie nie powinny trafiać na pole bitwy za pośrednictwem innych krajów.

CZAS NA ROZMOWY

Tymczasowe cła UE w wysokości do 38,1% na importowane chińskie pojazdy elektryczne mają obowiązywać od 4 lipca, a dochodzenie ma trwać do 2 listopada, kiedy będzie można nałożyć ostateczne cła, zwykle na pięć lat.

Warto przeczytać!  5 największych funduszy inwestycyjnych SIP o dużej kapitalizacji w ciągu 3 lat: 20 000 rupii SIP w najlepszym funduszu zamieniło się w 10,52 lakh rupii

„To otwiera fazę, w której możliwe są negocjacje, ważne są dyskusje i potrzebny jest dialog” – stwierdził Habeck.

Proponowane przez UE cła na chińskie towary nie są „karą” – powiedział Habeck chińskim urzędnikom wcześniej w Pekinie. „Ważne jest, aby zrozumieć, że nie są to cła karne” – powiedział na pierwszej sesji plenarnej dialogu w sprawie klimatu i transformacji.

Kraje takie jak USA, Brazylia i Turcja stosowały karne cła, ale nie UE, powiedział. „Europa robi wszystko inaczej”.

Habeck powiedział, że Komisja Europejska przez dziewięć miesięcy szczegółowo badała, czy chińskie przedsiębiorstwa odniosły nienależne korzyści z dotacji.

Jakikolwiek środek cła wyrównawczego wynikający z przeglądu UE „nie jest karą” – stwierdził, dodając, że środki takie mają zrekompensować korzyści przyznane chińskim firmom przez Pekin.

Zheng Shanjie, przewodniczący Chińskiej Narodowej Komisji Rozwoju i Reform, odpowiedział: „Zrobimy wszystko, aby chronić chińskie firmy”.

Dodał Zheng, że proponowane przez UE cła na pojazdy elektryczne produkowane w Chinach zaszkodziłyby obu stronom. Powiedział Habeckowi, że ma nadzieję, że Niemcy wykażą się przywództwem w UE i „postąpią właściwie”.

Zaprzeczył także oskarżeniom o nieuczciwe dotacje, twierdząc, że rozwój nowego chińskiego przemysłu energetycznego był wynikiem wszechstronnej przewagi w technologii, rynku i łańcuchach dostaw branżowych, wspieranej przez zaciętą konkurencję.

Warto przeczytać!  Tanie znicze na Wszystkich Świętych 2023? Sprawdzamy ceny zniczy w Biedronce i promocje w innych sklepach

Rozwój branży „jest wynikiem konkurencji, a nie dotacji, nie mówiąc już o nieuczciwej konkurencji” – powiedział Zheng podczas spotkania.

Po spotkaniu z Zhengiem Habeck rozmawiał z chińskim ministrem handlu Wangiem Wentao, który powiedział, że w sobotni wieczór podczas wideokonferencji omówi cła z unijnym komisarzem ds. handlu Valdisem Dombrovskisem.

„Jest pole manewru, jest pole do dyskusji i mam nadzieję, że to pole manewru zostanie wykorzystane” – powiedział Habeck.

Na wypadek, gdyby negocjacje nie doprowadziły do ​​porozumienia, chiński producent samochodów SAIC Group zaprojektował szereg kreatywnych produktów w odpowiedzi na groźbę ceł.

©Reuters.  Pekin, 22 czerwca 2024. REUTERS/Maria Martinez

Shao Jingfeng, dyrektor ds. projektowania w siedzibie głównej SAIC Motor R&D Innovation, opublikował na swoim koncie w mediach społecznościowych Weibo (NASDAQ:) zdjęcia przedstawiające produkty takie jak deskorolki, bluzy z kapturem, tenisówki, kubki, parasole i rakietki do tenisa stołowego, głównie w kolorze żółtym i czarnym i ozdobiony godłem UE oraz liczbą „38.1” – nawiązaniem do poziomu ceł UE.

„Co cię nie zabije, to cię wzmocni” – napisała Shao na Weibo. „Pamiętajmy o 38,1.”




Źródło