Biznes

UE planuje 36% cła na chińskie pojazdy elektryczne, niższe dla Tesli

  • 20 sierpnia, 2024
  • 4 min read
UE planuje 36% cła na chińskie pojazdy elektryczne, niższe dla Tesli


Komisja Europejska poinformowała we wtorek, że zamierza nałożyć pięcioletnie cła importowe w wysokości do 36 procent na chińskie samochody elektryczne, chyba że Pekin zaproponuje alternatywne rozwiązanie szkodliwego sporu handlowego o dotacje państwowe.

Poinformowano również, że samochody Tesla wyprodukowane w Chinach będą obciążone niższym cłem wynoszącym dziewięć procent.

W zeszłym miesiącu Bruksela nałożyła na chińskie pojazdy elektryczne wysokie cła tymczasowe (dodatkowe do obecnych ceł w wysokości 10 procent) po tym, jak dochodzenie w sprawie subsydiów wykazało, że chińskie firmy niesprawiedliwie osłabiają pozycję europejskich rywali.

We wtorek Komisja opublikowała projekt planu, którego celem jest ustalenie ostatecznych stawek taryfowych. Plan ten podlegać będzie wniesieniu uwag przez zainteresowane strony do końca sierpnia i zatwierdzeniu przez państwa członkowskie UE najpóźniej do końca października.

Ostateczne stawki, z jakimi będą musieli się zmierzyć najwięksi chińscy producenci, wyniosą: 17 procent dla BYD (w porównaniu z 17,4 procent), 19,3 procent dla Geely (w porównaniu z 19,9 procent) i 36,3 procent dla SAIC (w porównaniu z 37,6 procent).

Inni producenci w Chinach, którzy współpracowali z Brukselą, będą musieli zmierzyć się z taryfą w wysokości 21,3 procent (nieznacznie podwyższoną z 20,8 procent), podczas gdy ci, którzy tego nie zrobili, będą podlegać maksymalnej stawce cła w wysokości 36,3 procent. Tesla amerykańskiego miliardera Elona Muska, która produkuje w Chinach, zwróciła się do Brukseli o ustalenie własnej stawki cła w wysokości dziewięciu procent, po tym jak Komisja uznała, że ​​korzystała z mniejszej liczby chińskich subsydiów niż krajowi producenci. Pekin stanowczo sprzeciwia się taryfom UE i złożył odwołanie do Światowej Organizacji Handlu, co Bruksela przyjęła do wiadomości, wyrażając jednocześnie przekonanie, że jej środki są zgodne z zasadami WTO.

Warto przeczytać!  Tyle dostaniesz na rękę po rekordowej waloryzacji emerytury - stawki. Kiedy trzynastka 2023? [26.01.2023 r.]

„UE jest otwarta na znalezienie rozwiązania, które byłoby alternatywą dla nakładania ceł, a które byłoby skuteczne i zgodne z zasadami WTO” – powiedział reporterom urzędnik Komisji.

„Uważamy, że to Chiny muszą znaleźć alternatywy” – powiedzieli.

Jeśli chodzi o tymczasowe cła, którym od 5 lipca muszą sprostać przedsiębiorstwa, udzielane w formie gwarancji bankowych, komisja stwierdziła, że ​​nie ma podstaw prawnych do pobierania środków. Zostaną one zwrócone po wejściu w życie ostatecznych środków.

Akt równowagi

W ostatnich latach Chiny i UE ścierały się w szeregu kwestii dotyczących handlu, technologii i bezpieczeństwa narodowego.

UE rozpoczęła serię dochodzeń wymierzonych w chińskie dotacje na panele słoneczne, turbiny wiatrowe i pociągi, podczas gdy Pekin rozpoczął własne dochodzenie w sprawie importowanego europejskiego brandy i wieprzowiny.

Jednak Bruksela stoi przed trudnym zadaniem znalezienia równowagi, próbując obronić kluczowy europejski przemysł motoryzacyjny i przejść na zielony wzrost gospodarczy, jednocześnie unikając konfrontacji z Pekinem.

Rozwój Chin jako potęgi na rynku pojazdów elektrycznych wynika częściowo z ukierunkowanej strategii przemysłowej, w ramach której Pekin inwestuje ogromne państwowe środki w krajowe firmy oraz w badania i rozwój.

Warto przeczytać!  Lidl i Biedronka przyznały świąteczne prezenty. Oto, co dostali pracownicy

Takie podejście zapewniło chińskim firmom istotną przewagę w wyścigu o dostarczanie tańszych i bardziej wydajnych pojazdów elektrycznych nad wiodącymi europejskimi producentami samochodów, którzy nie zawsze cieszyli się tak wielką hojnością państwa.

Według Atlantic Council chińska sprzedaż pojazdów elektrycznych za granicą wzrosła o 70 procent w 2023 r., osiągając wartość 34,1 miliarda dolarów.

Prawie 40 procent trafiło do Unii Europejskiej, największego odbiorcy chińskich pojazdów elektrycznych.


Źródło