Świat

Ukraina identyfikuje rosyjskiego generała, który mówi, że nakazał zniszczenie kultowego odrzutowca An-225 Mriya

  • 20 maja, 2023
  • 5 min read
Ukraina identyfikuje rosyjskiego generała, który mówi, że nakazał zniszczenie kultowego odrzutowca An-225 Mriya


Ukraińska służba bezpieczeństwa SBU oskarżyła rosyjskiego generała o wydanie rozkazu zniszczenia największego na świecie odrzutowca transportowego, jedynego w swoim rodzaju An-225, zwanego pieszczotliwie Mriya.

„Służba Bezpieczeństwa zebrała dowody w sprawie zastępcy dowódcy sił powietrznych Federacji Rosyjskiej, generała porucznika Anatolija Koncewoja, który bierze udział w agresywnej wojnie przeciwko Ukrainie” – poinformowała SBU w piątek na swoim kanale Telegram. „To z jego rozkazu okupanci tymczasowo zajęli lotnisko Hostomel na początku inwazji na pełną skalę”.

Jeśli zostanie złapany i skazany, Koncewojowi grozi do 15 lat więzienia.

Mriya był uwielbiany na Ukrainie i na całym świecie nie tylko ze względu na swoje ogromne rozmiary, ale także ze względu na sześć silników, kultowy podzielony ogon i wiele rekordów lotniczych, które zdobył przez lata.

Sześć trójwałowych silników turbowentylatorowych Ivchenko Progress / Lotarev D-18T firmy Mriya wytwarzało maksymalny ciąg prawie 52 000 funtów siły, umożliwiając dużemu samolotowi przenoszenie bardzo ciężkich ładunków.

Był nie tylko największym samolotem na świecie, ale był w stanie udźwignąć największy ciężar. Po upadku Związku Radzieckiego AN-225 nie miał już zastosowania i trafił do magazynu. Jednak na początku XXI wieku Ukraina odkurzyła go i zdecydowała się użyć AN-225 jako wyczarterowanego samolotu transportowego dla innych krajów i pobiła światowe rekordy w przewożonej masie, w tym przewożąc ładunek o wartości 280 ton (559 577 funtów). Rekord ten stoi do dziś. Jego maksymalna masa startowa wynosi nieco ponad 705 ton (1 410 958 funtów).

Warto przeczytać!  Korea Południowa, Japonia i Chiny zgodziły się na wznowienie trójstronnego szczytu przywódców, ale bez konkretnej daty

Swój pierwszy lot wykonał 21 grudnia 1988 roku z lotniska fabrycznego Antonow pod Kijowem. W przeciwieństwie do innych dużych odrzutowców transportowych, takich jak An-124 Rusłan, Antonow wykonał tylko jeden An-225 i kadłub drugiego. Możesz przeczytać więcej o samolocie i jego pierwszym pilocie w naszej szczegółowej analizie tutaj.

Ale jego bogata historia dobiegła końca, gdy Rosjanie zaatakowali Hostomel.

Lotnisko, zaledwie 15 mil od Kijowa, zostało uznane za ważny cel dla Rosji, ponieważ jego zdobycie pomogłoby im ustanowić punkt zborny do ataku na stolicę.

Kontsevoi „użył jednostek sił specjalnych wojsk powietrznodesantowych i lotnictwa wojskowego” do szturmu na Hostomel, zauważyła SBU.

Siłom ukraińskim udało się odeprzeć Rosjan. W niedawnym wywiadzie ukraiński generał dywizji Kyryło Budanow, szef Dyrekcji Wywiadu Obronnego (GUR), powiedział, że zwycięstwo w bitwie o Hostomel było kluczowe dla przetrwania Ukrainy.

Ale to zwycięstwo nie było na czas, by uratować Mriyę.

„Podczas aktywnych działań wojennych rosyjscy najeźdźcy zniszczyli” Mriya, powiedział SBU.

Widok na wrak samolotu transportowego Antonow An-225 Mrija, największego samolotu świata, zniszczonego przez siły rosyjskie. (Zdjęcie: Metin Aktas/Agencja Anadolu za pośrednictwem Getty Images)

Widok na wrak Antonowa An-225 Mrija, największego samolotu transportowego świata, po zniszczeniu przez Rosję. (Zdjęcie autorstwa agencji Dogukan Keskinkilic/Anadolu za pośrednictwem Getty Images)

„Ustalono, że rosyjski generał wchodzi w skład najwyższego dowództwa wojskowego Federacji Rosyjskiej i brał bezpośredni udział w planowaniu, przygotowaniu i realizacji zbrojnej agresji na Ukrainę” spadochroniarzy w Rosji i na Białorusi od 2019 r. „do niszczenia i przejmowania strategicznych celów naziemnych na terytorium naszego kraju”.

Na podstawie „zebranych dowodów śledczy SB poinformowali Koncewoja o podejrzeniu na podstawie dwóch artykułów Kodeksu karnego Ukrainy:

  • Część 3 110 (naruszenie integralności terytorialnej i nienaruszalności Ukrainy);
  • Część 2 28 i część 2 art. 437 (planowanie, przygotowanie, rozpętanie i prowadzenie wojny napastniczej dokonanej w wyniku uprzedniego spisku osób).

„Trwają kompleksowe działania mające na celu pociągnięcie sprawcy do odpowiedzialności za zbrodnie przeciwko Ukrainie” – powiedziała SBU, nie podając żadnych szczegółów dotyczących sposobu aresztowania rosyjskiego generała.

W marcu SBU aresztowała byłego dyrektora generalnego Antonowa „za rzekome podejmowanie decyzji, które umożliwiły siłom rosyjskim zniszczenie największego samolotu świata, An-225 Mrija, podczas pierwszych dni inwazji na Ukrainę na pełną skalę”. Poczta Kijowska zgłoszone w tym czasie.

„Serhij Byczkow jest oskarżony o zakazanie ukraińskiej armii budowy fortyfikacji obronnych na lotnisku Hostomel poprzez blokowanie dostępu Gwardii Narodowej na teren obiektu” – podała gazeta.

Szef SBU Wasyl Maluk powiedział, że w sprawie prowadzone jest „obiektywne śledztwo”, a „ci, którzy pomogli wrogowi zniszczyć jeden z symboli Ukrainy, muszą zostać ukarani”.

Dodał: „SBU zrobi wszystko, co konieczne. Nasze państwo z pewnością zbuduje nowy samolot, ponieważ Mrija, podobnie jak Ukraina, nie może zostać zniszczona”.

W ubiegłym roku podjęto ukradkowe próby zebrania funduszy na budowę nowej Mriya.

„Chcieliśmy go zbudować, potrzebowaliśmy 800 milionów dolarów” – powiedział wówczas Interfaks Ukraińska agencja informacyjna. „Apelowałem do prezydenta Turcji z propozycją budowy 2. MRIYA, ale nie znaleźliśmy pieniędzy” – powiedział.

Na początku tego roku Mriya odrodziła się cyfrowo jako DLC za 20 USD (zawartość do pobrania) do gry Flight Simulator firmy Microsoft. Antonow współpracował z Microsoftem i iniBuilds, aby przywrócić legendarny samolot do życia, a Dmitrij Antonow, pilot AN-225 od 30 lat, przemawiał podczas transmisji na żywo Microsoftu, aby ogłosić, że samolot dołączy do biblioteki samolotów symulatora. Cały dochód ze sprzedaży Antonowa AN-225 DLC zostanie przeznaczony na ukraiński projekt odbudowy zniszczonego AN-225. Możesz przeczytać więcej o tym wysiłku w naszej relacji tutaj.

Ale biorąc pod uwagę cenę budowy nowej Mriji – która ma wynieść około 800 milionów dolarów, jeśli nie więcej – oraz potrzeby i możliwości Ukrainy, pozostaje otwartą kwestią, czy nowy An-225 powstanie z popiołów przed człowiekiem oskarżonym o nakazujący jego zniszczenie zostaje aresztowany.

Tak czy inaczej, będziemy Cię informować o dalszych aktualizacjach tego niesamowitego samolotu.

Skontaktuj się z autorem: howard@thewarzone.com


Źródło