Świat

Ukraina pokazała nam pierwsze F-16 – co możemy dzięki temu powiedzieć?

  • 6 sierpnia, 2024
  • 11 min read
Ukraina pokazała nam pierwsze F-16 – co możemy dzięki temu powiedzieć?


Wspieraj niezależne dziennikarstwo na Ukrainie. Dołącz do nas w tej walce.

Zostań członkiem Wesprzyj nas choć raz

Po ponad roku oczekiwania, myśliwce F-16 w końcu wzbiły się w powietrze na ukraińskim niebie.

Prezydent Wołodymyr Zełenski podczas uroczystości 4 sierpnia zaprezentował dwa pierwsze amerykańskie myśliwce, oznaczone niebiesko-żółtymi emblematami i ukraińskim herbem, co potwierdziło wcześniejsze doniesienia medialne.

Mimo że opublikowano niewiele szczegółów, materiał filmowy, który przekazał prezydent, pozwala zorientować się, jakie samoloty otrzymała Ukraina i w jaki sposób zamierza je wykorzystać.

Zgodnie z oczekiwaniami, F-16 posłużą przede wszystkim do wzmocnienia ukraińskiej tarczy powietrznej.

Siły Powietrzne najprawdopodobniej będą cenić swoją pierwszą garść – prawdopodobnie nie więcej niż 10 – cennych samolotów i będą trzymać je z dala od niebezpiecznych rosyjskich systemów obrony powietrznej.

Ich wartość może wzrosnąć, w miarę jak w nadchodzących latach dotrą pozostałe spośród około 80 zadeklarowanych samolotów, co stwarza możliwość szerszego zakresu zadań.

Zełenski potwierdza, że ​​ukraińskie siły powietrzne już używają samolotów F-16

Prezydent Wołodymyr Zełenski potwierdził 4 sierpnia, że ​​pierwsza partia samolotów F-16 dotarła na Ukrainę i że są już one wykorzystywane przez ukraińskich pilotów.

Protecting Ukraine's sky

Pierwsze ukraińskie F-16 obiecały Holandia i Dania, w tym roku do Ukrainy mają dołączyć maszyny z Norwegii i Belgii.

Zarówno Holandia, jak i Dania używają samolotów F-16 wyposażonych w aktualizację Mid-Life Update (MLU) opracowaną w latach 90. ubiegłego wieku, stąd oznaczenie F-16 AM.

Mimo że tym wariantom brakuje niektórych najbardziej zaawansowanych funkcji, takich jak radar AESA wbudowany w wersje Block 70/72, F-16 AM i tak stanowią ulepszenie w stosunku do ukraińskich samolotów z czasów Związku Radzieckiego.

Uzbrojenie widoczne na dwóch zaprezentowanych F-16 sugeruje, że prawdopodobnie będą one używane głównie do celów obrony powietrznej. Według The Telegraph, już wykonały to zadanie na ukraińskim niebie.

Magazyn obronny War Zone zauważył, że zaprezentowane samoloty prawdopodobnie będą wyposażone w rakiety powietrze-powietrze AIM-9M i AIM-120 AMRAAM, które już znajdują się na uzbrojeniu Ukrainy.

AIM-9M to udoskonalona wersja amerykańskiego pocisku rakietowego Sidewinder, naprowadzanego na podczerwień, będącego tradycyjnym uzbrojeniem amerykańskich samolotów odrzutowych, który został również dostosowany do ukraińskiej obrony przeciwlotniczej.

Peter Layton, były oficer australijskich sił powietrznych i współpracownik RUSI, powiedział, że broń ta najprawdopodobniej należy do pocisków AIM-9M.

Warto przeczytać!  Fragmenty monachijskiej synagogi, zniszczonej na rozkaz Hitlera, znalezione w rzece
Prezydent Wołodymyr Zełenski stoi przed pierwszymi samolotami General Dynamics F-16 Fighting Falcons otrzymanymi przez Ukrainę i trzyma rękę na sercu, składając gratulacje ukraińskim żołnierzom z okazji Dnia Ukraińskich Sił Powietrznych na Ukrainie 4 sierpnia 2024 r. (Vitalii Nosach/Global Images Ukraine via Getty Images)

„AIM-9M byłby wystarczająco dobry do (przechwytywania) pocisków manewrujących i dronów” – powiedział Layton w komentarzu dla Kyiv Independent. Ekspert dodał, że spodziewa się, że ukraińskie F-16 będą wyposażone w AIM-9X, „który jest nowocześniejszą wersją o większej zwrotności”.

Zarówno AIM-9M, jak i AIM-9X mogą pochwalić się dużymi możliwościami off-boresight, co oznacza, że ​​mogą śledzić cele, które są bardzo oddalone od ich boresight. Ta zdolność byłaby ulepszona tylko przez Joint Helmet Mounted Cueing System (JHMCS), w który wyposażeni są ukraińscy piloci w opublikowanym filmie, skomentował The War Zone.

Rosyjska kampania powietrzna wiosną poważnie nadwyrężyła sieć energetyczną kraju, co spowodowało konieczność cyklicznych przerw w dostawie prądu w całym kraju. Chociaż sytuacja nieco się poprawiła dzięki naprawom i podłączeniu nowych jednostek jądrowych, może się jeszcze pogorszyć, jeśli Moskwa wznowi ataki.

W nadchodzących miesiącach dla zabezpieczenia infrastruktury energetycznej Ukrainy kluczowe znaczenie będzie miała skuteczniejsza obrona przeciwlotnicza.

Layton zgodził się, że obecna konfiguracja F-16 najlepiej nadaje się do obrony powietrznej: „Mając tylko 10 (samolotów) – powiedzmy siedem dostępnych codziennie do operacji – używanie (ich) do obrony powietrznej przed pociskami manewrującymi i dronami Shahed wydaje się rozsądne”.

„AIM-9 stanowi dość ekonomiczne rozwiązanie dla tego zadania” – powiedział Fabian Hoffmann, ekspert ds. obronności i doktorant na Uniwersytecie Oslo, w wywiadzie dla Kyiv Independent.

„W idealnym przypadku te pierwsze dostawy odciążą ukraińskie naziemne systemy obrony powietrznej i przeciwrakietowej oraz pomogą zaoszczędzić niewielką liczbę przechwytywaczy” — powiedział Hoffmann, dodając, że nie spodziewa się „żadnego natychmiastowego efektu na polu bitwy”.

Jak F-16 na Ukrainie mogą pomóc w walce z Rosją

Uwaga redaktora: Ta historia została zaktualizowana o najnowsze informacje, że F-16 podobno przybyły na Ukrainę Po długim oczekiwaniu myśliwce F-16 w końcu dotarły na Ukrainę, według doniesień. Powołując się na osoby zaznajomione ze sprawą, Bloomberg powiedział, że termin dostawy pierwszych…

Aircraft interception and ground strikes remain uncertain

Pocisk AIM-120 AMRAAM, który The War Zone zidentyfikował także na myśliwcach F-16, to pocisk rakietowy o zasięgu poza wzrokiem obserwatora, z aktywnym radarem naprowadzającym. Według niektórych będzie on przydatny do przechwytywania rosyjskich bombowców taktycznych terroryzujących ukraińskie wojska frontowe.

Warto przeczytać!  Ograniczeni kadencją ustawodawcy z Nebraski podejmują to, co może być ostatnim impulsem do uzyskania większej ulgi w podatku od nieruchomości • Nebraska Examiner

Justin Bronk, starszy pracownik naukowy w RUSI, uważa, że ​​materiał filmowy faktycznie pokazywał atrapy pocisków CATM-120B, które są „bezwładną odmianą pocisku AIM-120B”. W rozmowie z Kyiv Independent przyznał jednak, że „możliwe jest również dostarczenie wariantów pocisku AMRAAM AIM-120C”.

Jewhen Dykij, weteran wojenny i były oficer batalionu Ajdar, powiedział na antenie telewizji Freedom TV, że rosyjskie samoloty szturmowe, takie jak Su-24, zrzucają bomby ślizgowe na Ukrainę z odległości około 50-70 kilometrów.

Utrudnia to ukraińskim obronom lotniczym na linii frontu, najczęściej o zasięgu 40 kilometrów, przechwycenie ich. Nie byłoby to problemem dla AMRAAM-ów, które według różnych modyfikacji mogą mieć zasięg gdzieś między 100 a 160 kilometrów, powiedział Dykyi.

Jednak Layton wyjaśnił, że takie przechwycenie byłoby podobne do „strzału w głowę” — oba samoloty musiałyby lecieć naprzeciwko siebie z dużą prędkością. Jeśli jeden samolot odwróci się na tak dużą odległość, pocisk chybi.

„Rosjanie zrzucają bomby szybujące na odległość około 40–60 kilometrów w głąb rosyjskiej przestrzeni powietrznej, a następnie zawracają” – powiedział Layton.

Myśliwce F-16 Fighting Falcons prezentują się w powietrzu, podczas gdy prezydent Wołodymyr Zełenski wygłasza przemówienie gratulacyjne dla ukraińskiej armii na trybunie przed pierwszym myśliwcem General Dynamics F-16 Fighting Falcon odebranym przez Ukrainę na Ukrainie, 4 sierpnia 2024 r. (Ukrainian Presidency/Handout/Anadolu via Getty Images)

„Samolot F-16 musiałby lecieć bezpośrednio w kierunku rosyjskiego myśliwca z prędkością ponad 500 węzłów (926 km/h) i startować z odległości, powiedzmy, 50 kilometrów” – zauważył ekspert, dodając, że umieściłoby to F-16 w zasięgu rosyjskiej obrony powietrznej.

Przechwycenie nie byłoby niemożliwe, ale wymagałoby „koordynacji ze strony naziemnego radaru lub samolotu AWACS”, co „byłoby trudne do zorganizowania dla ukraińskich sił powietrznych” – dodał Layton.

Na szczęście dla Ukrainy, obiecane przez Szwecję przybycie samolotów rozpoznawczych ACS-890 prawdopodobnie poprawi w przyszłości zasięg jej F-16.

Inną kluczową cechą ukraińskich samolotów F-16 jest zintegrowany system dozowania Pylon Integrated Dispensing System Plus (PIDS+), który może obejmować zintegrowany system walki elektronicznej Pylon Integrated Combat Pylon System Plus (ECIPS+). Oba systemy są produkowane przez duńską firmę Terma, pisze The War Zone.

Pylony służą jako systemy samoobrony, zdolne do wykrywania nadlatujących pocisków i rozpraszania flar. ECIPS+ może się również pochwalić zestawem broni elektronicznej.

To, czego nie było widać na nowych ukraińskich F-16, również jest wymowne.

Layton powiedział, że nie widział „żadnych oznak, że samolot ma pełnić rolę powietrze-ziemia”.

Warto przeczytać!  Nowe prawo dotyczące bezpieczeństwa w Hongkongu wchodzi w życie w związku z obawami dotyczącymi praw człowieka | Wiadomości o protestach w Hongkongu

„Nie było zamontowanego zasobnika LANTIRN ani widocznego pylonu na jego wózku” – powiedział ekspert, odnosząc się do amerykańskiego systemu wyrzutni pocisków kierowanych, używanego do precyzyjnych ataków na cele naziemne.

Oznaczałoby to, że przy wprowadzaniu na rynek broni dalekiego zasięgu, takiej jak Storm Shadow czy SCALP, Ukraina prawdopodobnie nadal będzie polegać na radzieckich Su-24, a być może także na francuskich Mirage 2000-5 po ich przybyciu.

Nawet jeśli pozostałe F-16, które otrzyma Ukraina, są lepiej przystosowane do atakowania celów naziemnych, Kijów będzie prawdopodobnie ograniczony restrykcjami dotyczącymi ataków głęboko na terytorium Rosji.

Waszyngton już zapowiedział, że nie zmieni swojej polityki po przybyciu F-16, co oznacza, że ​​broń wyprodukowana w USA może być używana wyłącznie na terytorium Ukrainy lub tuż za granicą rosyjską.

Podczas gdy Dania i Holandia wskazały, że Ukraina będzie mogła używać swoich F-16 do atakowania celów w rosyjskiej przestrzeni powietrznej „w ramach samoobrony”, wiele takich oświadczeń składanych w przeszłości przez zachodnich sojuszników okazało się pustych. Belgia z kolei stwierdziła, że ​​ich F-16 są przeznaczone wyłącznie do użytku w ukraińskiej przestrzeni powietrznej.

Oznacza to, że ukraińskie F-16 raczej nie będą w najbliższym czasie niszczyć lotnisk ani bombowców w Rosji.

Bronk powiedział, że F-16 mogą być przydatne w walce z celami naziemnymi, ponieważ stanowią „bardziej efektywny sposób dostarczania bomb szybujących, takich jak GBU-39 i GBU-62, przeciwko stałym celom na linii frontu, a także pocisków HARM do tłumienia rosyjskiej obrony powietrznej”.

What next?

Chociaż pierwsze samoloty w końcu wylądowały na Ukrainie, prace dopiero się rozpoczęły.

Ukraińskie Siły Powietrzne muszą teraz odejść od dziedzictwa ery radzieckiej, aby dostosować się do zachodnich systemów. Z jasnej strony, arsenał zachodniej broni dostarczony w ciągu ostatnich dwóch lat sprawi, że proces ten będzie przynajmniej nieco łatwiejszy.

Kolejnym kluczowym zadaniem jest ochrona lotnisk.

Pierwsze samoloty General Dynamics F-16 Fighting Falcons otrzymane przez Ukrainę wzbiły się w powietrze w Dniu Sił Powietrznych Ukrainy w nieokreślonym miejscu na Ukrainie 4 sierpnia 2024 r. (Vitalii Nosach/Global Images Ukraine via Getty Images)

Zaledwie kilka tygodni przed ich przybyciem Rosja przeprowadziła kilka udanych ataków na ukraińskie bazy lotnicze, rzekomo niszcząc kilka samolotów z czasów sowieckich, podczas gdy ich drony rozpoznawcze krążyły nad nimi.

Rosja z pewnością będzie dążyć do zniszczenia samolotów wyprodukowanych w USA tak szybko, jak to możliwe, nie tylko w celach militarnych, ale także jako propagandowego wzmocnienia. Aby tego uniknąć, Ukraina podobno przygotowuje podziemne bunkry dla F-16.

Kluczowym czynnikiem są także dodatkowe systemy obrony powietrznej, w zakresie których Kijów staje się coraz bardziej zależny od dostaw z Zachodu.

Oczekuje się, że w tym roku na Ukrainę przybędzie około 20 F-16, a później około 60. Jednak Zełenski powiedział, że kraj potrzebuje co najmniej 128 F-16, aby skutecznie przeciwstawić się rosyjskiej sile powietrznej.

Trwają działania mające na celu pozyskanie większej liczby zobowiązań i przyspieszenie dostawy już obiecanych samolotów.




Źródło