Świat

Ukraińscy detaliści borykają się z dużymi stratami i zakłóceniami w związku z blokadą granicy z Polską

  • 4 grudnia, 2023
  • 9 min read
Ukraińscy detaliści borykają się z dużymi stratami i zakłóceniami w związku z blokadą granicy z Polską


W miarę jak blokada polskich ciężarówek na rzecz ukraińskich przewoźników zbliża się do miesiąca, straty dla ukraińskich przedsiębiorstw rosną.

Według stanu na 4 grudnia około 2500 ciężarówek utknęło na granicy ukraińsko-polskiej w oczekiwaniu na przekroczenie z powodu protestów, które rozpoczęły się 6 listopada, kiedy polscy kierowcy ciężarówek zaczęli blokować ukraińskich przewoźników przewożących towary komercyjne, żądając zakończenia wjazdu bez zezwoleń UE Ukraińskie ciężarówki ustawione na początku wojny w Rosji.

Jeden dzień przestoju spowodowany protestami na granicy polsko-ukraińskiej kosztuje jedną firmę strat w wysokości około 1 miliona godzin (około 27 000 dolarów), podało Europejskie Stowarzyszenie Biznesu, powołując się na ankietę przeprowadzoną wśród 55 firm członkowskich opublikowaną 21 listopada.

Federacja Pracodawców Ukrainy, stowarzyszenie branżowe, oszacowała bezpośrednie straty gospodarki kraju na około 400 milionów euro (437 milionów dolarów) według stanu na 22 listopada.

Taras Kachka, przedstawiciel handlowy Ukrainy, powiedział agencji Reuters, że ukraiński eksport ciężarówkami w ciągu pierwszych 26 dni listopada wyniósł 465 mln dolarów, w porównaniu z 614 mln dolarów w październiku.

Ambasador: Znaleziono kompromisy ze stroną polską w sprawie blokady granic

Ukraina kontynuuje negocjacje z polskim rządem i udało się znaleźć pewne punkty kontaktowe – skomentował Ambasador Ukrainy w Polsce Wasyl Zwarych. „I mamy wielką nadzieję, że te propozycje, które wypracowaliśmy wspólnie z polskim rządem, wystarczą, aby protestujący zatrzymali…

„Jeśli blokada ukraińskiej granicy stanowi problem dla polskiej gospodarki, to dla Ukrainy jest to katastrofa” – napisał 1 grudnia na swojej stronie na Facebooku Władimir Popereshnyuk, współzałożyciel prywatnego giganta usług pocztowych na Ukrainie, Nova Poshta.

Zachodnia granica Ukrainy była głównym ratunkiem dla ukraińskich firm w obliczu rosyjskiej inwazji na pełną skalę i niemal całkowitej blokady ukraińskich portów nad Morzem Czarnym.

Ukraińscy sprzedawcy detaliczni, z którymi rozmawiał Kijów Niezależny, twierdzą, że blokada znacznie skomplikowała dostawy importu do kraju. Zwiększenie przepustowości na innych przejściach granicznych jest prawie niemożliwe w krótkim czasie, co zmusza przedsiębiorstwa do całkowitej rezygnacji z części importu.

Warto przeczytać!  Oporność na antybiotyki zbliżającym się, śmiertelnym zagrożeniem globalnym – DW – 20.11.2023

Jedynym jasnym punktem była ostatnio wiadomość, że ukraińscy i polscy urzędnicy zgodzili się na wpuszczenie pustych pojazdów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej ponad 7,5 tony przez punkt kontrolny Ugriniów-Dołhobyczuw.

Wjazd pustych ciężarówek na Ukrainę nie pomaga jednak ukraińskim detalistom, którzy dla swoich klientów importują towary z zagranicy. Firmy ostrzegają, że jeśli sytuacja będzie się utrzymywać, kolejny miesiąc może skutkować nie tylko niedoborami, ale i wzrostem cen dla konsumentów.

„W pierwszym tygodniu, według wstępnych szacunków niektórych największych sieci handlowych, blokada graniczna zmniejszyła obroty jednego podmiotu gospodarczego o około 100 milionów hrywien (około 2,7 miliona dolarów) tygodniowo, Natalii Petrivskiej, dyrektor wykonawczej ukraińskiego stowarzyszenia Food Retail Alliance, – powiedział Kijów Niezależny.

„Mówiąc ogólnie o ukraińskich przedsiębiorstwach, straty przedsiębiorców będą szacowane na miliardy hrywien”.

Supply chain disruptions

Służba prasowa największej ukraińskiej sieci supermarketów spożywczych ATB – liczącej ponad 1000 sklepów – poinformowała „Kijów Niezależna”, że blokada polskiej granicy spowodowała, że ​​dostawy produktów importowanych z krajów europejskich wydłużyły się i droższe.

Oprócz polskich towarów, przez alternatywne przejścia graniczne zmuszone są teraz przechodzić produkty z krajów bałtyckich, Niemiec, Holandii i Belgii. Znaczna część półek ATB wypełniona jest produktami z tych krajów.

Ograniczenia w poruszaniu się na polskiej granicy doprowadziły do ​​powstania kolejek na innych przejściach granicznych na Węgrzech i Słowacji, wydłużyły terminy dostaw produktów europejskich producentów oraz podniosły koszty transportu samochodowego.

Działania te negatywnie wpływają na dostępność importu w sieciach detalicznych, zwiększając ryzyko niedoborów w kategoriach zależnych od importu, a co za tym idzie, powodują wzrost cen hurtowych i detalicznych oraz ograniczenie promocji cenowych i innych korzystnych ofert dla ukraińskich konsumentów – podaje prasa ATB. stwierdziła obsługa.

Warto przeczytać!  Hamas twierdzi, że Kfir Bibas, matka i brat zostali zabici w niewoli

Według ATB strajk dotyka także polskich przedsiębiorców. Sieć supermarketów charakteryzuje się wysokim udziałem polskich producentów w takich kategoriach jak nabiał, mrożone warzywa i owoce, makarony, napoje, wyroby alkoholowe, środki czystości i kosmetyki.

„Problemu nie da się rozwiązać w drodze przekraczania granicy przez inne przejścia graniczne. Zwiększenia przepustowości pozostałych przejść granicznych nie da się dokonać szybko i bez udziału krajów partnerskich — wymaga to przygotowania infrastruktury drogowej, koordynacji służb granicznych, weterynaryjnych, sanitarnych, i inne służby obu państw” – poinformowała służba prasowa sieci ATB.

Minister infrastruktury: 7 milionów ton ładunków przewiezionych korytarzem humanitarnym przez Morze Czarne

Od otwarcia w sierpniu korytarza humanitarnego nad Morzem Czarnym przepłynęło przez niego 200 statków przewożących z ukraińskich portów 7 mln ton ładunku, w tym prawie 5 mln ton ukraińskich produktów rolnych, poinformował 4 grudnia minister infrastruktury Oleksandr Kubrakow.

Petrivska powiedziała, że ​​wielu sprzedawców detalicznych stoi przed poważnym wyzwaniem w znalezieniu transportu, ponieważ wiele ciężarówek nadal utknęło na polskiej granicy.

Przed blokadą jedna ciężarówka mogła w ciągu miesiąca wykonać od trzech do czterech kursów między Ukrainą a Europą, ale teraz potrzebna jest pomoc, aby przejechać choćby jeden przejazd. W związku ze zwiększonym zapotrzebowaniem na transport i trudnościami w przekraczaniu granicy, koszty usług logistycznych znacząco wzrosły.

Według szacunków Ukraińskiego Związku Detalistów Żywnościowych opóźnienia w dostawach towarów łatwo psujących się, które obecnie przechodzą przez alternatywne przejścia graniczne, wzrosły do ​​około tygodnia.

W przypadku innych produktów spożywczych czas oczekiwania może wynosić od jednego do dwóch tygodni ze względu na zmiany tras i istniejące zaległości na polskiej granicy, gdzie ciężarówki mogą stać kilka dni.

W przypadku artykułów nieżywnościowych mogą wystąpić jeszcze większe opóźnienia. Obecnie priorytetem jest dostawa produktów spożywczych, a przedsiębiorcy starają się nie zostawiać tego towaru na polskiej granicy, czekając na wyjaśnienie sytuacji.

Warto przeczytać!  Zełenski zwalnia szefa ochrony po ujawnieniu udaremnionego planu zabójstwa

Według Petrivskiej wielu sprzedawców detalicznych aktywnie przegląda asortyment importowanych towarów. Artykuły obecnie nieopłacalne w imporcie chwilowo nie są wwożone. Pozostałe produkty dostarczane są przez przejścia graniczne w krajach sąsiednich bez ograniczeń, ale ze znacznymi opóźnieniami.

Potential December Woes

Andrij Fedkin, zastępca dyrektora generalnego ds. celnych w sieci hipermarketów wyposażenia wnętrz Epicenter K, powiedział Kijów Niezależny, że sieć, podobnie jak wiele krajowych przedsiębiorstw, działa poprzez polskie porty, a konkretnie Gdańsk i Gdynię.

Powiedział, że firma dokłada wszelkich starań, aby klienci nie odczuli skutków blokady, a tymczasowe utrudnienia na granicy nie wpłynęły na ofertę w jej centrach handlowych.

Powiedział, że zespół od wielu lat pracuje nad zmniejszeniem zależności od importu. Przeszli na producentów ukraińskich, preferują dostawców krajowych i rozwijają swoją produkcję.

Ivan Pavlik, dyrektor handlowy Comfy, sieci sprzedaży detalicznej artykułów gospodarstwa domowego i elektroniki, powiedział dziennikowi „Kyiv Independent”, że koszty logistyki ponoszone przez firmę wzrosły od dwóch do trzech razy.

Pavlik powiedział również, że pod koniec grudnia sieć i jej klienci mogą napotkać wyzwania, jeśli strajki się nasilą lub obejmą dodatkowe punkty graniczne z Polską lub innymi krajami.

Słowacja przedłuży, rozszerzy zakaz na ukraińskie produkty rolne

Zgodnie z propozycją Ministerstwa Rolnictwa zatwierdzoną 29 listopada słowacki rząd planuje przedłużenie i rozszerzenie zakazu na ukraińskie produkty rolne.

Według Pavlika konsekwencje mogą wykraczać poza niedobory produktów, łącznie ze wzrostem cen w grudniu. Już w obliczu wyższych kosztów logistyki podkreślił, że bardziej zintensyfikowany i powszechny strajk może spowodować dalszą eskalację tych wydatków.

Oczekuje się, że producenci i dostawcy przerzucą te zwiększone koszty na konsumentów, szczególnie wpływając na kategorię dużych urządzeń gospodarstwa domowego, w przypadku których w jednej ciężarówce mieści się mniej jednostek.

W odpowiedzi producenci i dostawcy z sektora sprzętu AGD i elektroniki reorganizują swoje łańcuchy dostaw, badając alternatywne szlaki logistyczne przez Słowację, Węgry i Rumunię.

Jednak to rozwiązanie przynosi jedynie częściową ulgę ze względu na ograniczenia logistyczne na Słowacji, gdzie znaczny napływ transportu obciąża istniejące moce przetwórcze, powiedział Pavlik.

A rankiem 4 grudnia około 650 ciężarówek stało w kolejce na trasie Użhorod-Wysne Nemecke ze Słowacją, ponieważ Słowacki Związek Przewoźników organizuje własną blokadę ukraińskich przewoźników.

„Pod koniec ubiegłego tygodnia Słowacki Związek Przewoźników ponownie zaczął blokować ruch ciężarówek. Na dzień dzisiejszy rano na granicy ze Słowacją w kolejce w kierunku Ukrainy na granicę ze Słowacją stało około 650 ciężarówek” – powiedział rzecznik Państwowej Straży Granicznej Ukrainy Andrij. Demczenko powiedział w poniedziałek na konferencji prasowej w Kijowie, poinformował Ukrinform.




Źródło