Świat

Ukraińskie rakiety ATACMS odcinają rosyjskie linie zaopatrzenia na Krym

  • 30 maja, 2024
  • 5 min read
Ukraińskie rakiety ATACMS odcinają rosyjskie linie zaopatrzenia na Krym


Istnieje tylko kilka sposobów transportu dużych ilości ładunków na okupowany przez Rosję Krym z samej Rosji: drogą morską, drogową i koleją przez Most Krymski rozciągający się przez Cieśninę Kerczeńską, promem przez tę samą cieśninę i koleją przez południową Ukrainę.

Ukraina jedna po drugiej uderzała w każdą z tych linii zaopatrzenia. Ostatnim trafieniem była przeprawa promowa. W środę wieczorem lub wczesnym czwartkowym rankiem precyzyjnie naprowadzane rakiety armii ukraińskiej amerykańskiej armii uderzyły w lądujący prom na Krymie, uszkadzając, jeśli nie niszcząc, dwa promy: jeden do przewożenia samochodów osobowych i ciężarówek, drugi do transportu pociągów.

Zdjęcia satelitarne potwierdziły zniszczenia. Przeprawa promowa „była aktywnie wykorzystywana przez wroga do wsparcia zgrupowania wojsk na tymczasowo okupowanym Krymie” – poinformował ukraiński sztab generalny.

Nie jest jednak jasne, w jakim stopniu wojska południowe polegały na promach. Statki płaskodenne zawsze stanowiły zabezpieczenie dla bezpieczniejszych i pojemniejszych środków transportu. I bardzo bezpieczna i obszerna z nich, kolej południowa, jest nienaruszona i niezwykle trudna do zniszczenia.

Oznacza to, że wysadzenie w powietrze kilku rosyjskich promów mogłoby zadowolić przyjaciół wolnej Ukrainy. Ale faktycznie nie zaszkodzi to rosyjskim pułkom i brygadom na okupowanej południowej Ukrainie.

Strajki na przejściach granicznych w Kerczu „mają charakter bardziej polityczny niż wojskowy i mają na celu wywarcie presji na Putina na oczach narodu rosyjskiego” – napisał w swoim biuletynie Mick Ryan, emerytowany generał armii australijskiej.

Skala i wyrafinowanie kampanii ukraińskiej wymierzonej w rosyjską logistykę na południu Ukrainy wzrosła od pierwszych tygodni trwającej 27 miesięcy szerszej wojny Rosji z Ukrainą.

Najpierw Ukraińcy zaczęli atakować – za pomocą rakiet, rakiet manewrujących Storm Shadow i SCALP oraz wybuchowych łodzi dronowych – przewożące ładunki statki desantowe Rosyjskiej Floty Czarnomorskiej, ostatecznie zatapiając lub uszkadzając większość z około tuzina statków.

Zeszłego lata siły ukraińskie zbombardowały i uszkodziły Most Krymski. Pełne przywrócenie przęseł zajęło rosyjskim inżynierom sześć miesięcy. W tym tygodniu Ukraińcy w końcu zaatakowali przeprawę promową.

Odległość od linii frontu do przystani promowej, około 250 mil, zdecydowanie sugeruje, że armia ukraińska wystrzeliła część swoich nowych M48 i M57 ATACMS, odpowiednio na odległość 270 i 300 km, z głowicą o masie 470 funtów.

Ukraina dostała w kwietniu M48 lub M57 w ramach drugiej dużej partii stu lub więcej ATACMS-ów. Wcześniejsza partia kilkudziesięciu ATACMSów z zeszłego roku obejmowała jedynie modele M39 z głowicami kasetowymi – pociskami rakietowymi wielkości tysiąca granatów – i zasięgiem 160 km.

Daleko lecące ATACMS zdewastowały rosyjskie lotniska, baterie obrony powietrznej i zadokowały okręty wojenne na Krymie. To, że stanowią one poważne zagrożenie dla promów, nie powinno być zaskoczeniem.

Ale nie jest jasne, jak bardzo to już ma znaczenie. Być może wyczuwając nadchodzącą ukraińską kampanię głębokich uderzeń, zeszłego lata Kreml przyspieszył budowę nowego 50-kilometrowego odcinka linii kolejowej łączącej istniejące linie kolejowe na okupowanej przez Rosję wschodniej i południowej Ukrainie.

„Trasa ta znacznie skraca także czas podróży z Rosji do Mariupola [in southern Ukraine]skracając go o dni, a czasem tygodnie, zwiększając efektywność logistyki i przemieszczania wojsk” – podała ukraińska grupa analityczna Frontelligence Insight. „Nasz zespół ocenia, że ​​nowa linia kolejowa wystarczyłaby do zaopatrzenia regionu, nawet w przypadku zniszczenia Mostu Krymskiego”.

Powinno to również z nawiązką zrekompensować jakiekolwiek ograniczenie ruchu promowego przez Cieśninę Kerczeńską.

Zakazanie kolei nie jest niemożliwe, ale jest to trudne. „W przeszłości, gdy Ukraina próbowała wycelować w most kolejowy łączący Krym z resztą Ukrainy, rakiety takie jak SCALP [and] Storm Shadow spowodował stosunkowo niewielkie szkody, które nie zakłóciły znacząco funkcjonowania kolei na długo” – wyjaśnił Frontelligence Insight.

Według Frontelligence Insight równie trudno jest uderzyć w same pociągi. „Jest prawdopodobne, że Rosjanie minimalizują ruch pociągów w ciągu dnia, koncentrując się bardziej na operacjach nocnych i wczesnych godzinach porannych, aby zmniejszyć widoczność ruchów logistycznych”.

Jednak w miarę jak ukraińska amunicja odcina alternatywne linie zaopatrzenia, a Rosjanie konsolidują swoją logistykę na południowej linii kolejowej, Ukraińcy mogą skoncentrować się na powodowaniu trwałych uszkodzeń torów i pociągów.

Mogą zacząć od obrania za cel nowego łącznika wschód-południe, zwłaszcza tam, gdzie przecina on mosty. „Ukraina posiada obecnie środki, które mogą poważnie uszkodzić to połączenie, potencjalnie czyniąc je bezużytecznym przez tygodnie, a nawet miesiące” – podaje Frontelligence Insight. „Zależy to jednak od wielu czynników, takich jak liczba systemów obrony powietrznej, które Rosja jest skłonna przeznaczyć w celu ochrony wrażliwych miejsc, zwłaszcza mostów”.

Jeśli istnieje jakikolwiek powód, aby mieć nadzieję co do ewentualnej kampanii przeciwkolejowej Ukrainy, to jest nim fakt, że rosyjska obrona powietrzna jest obecnie bardzo osłabiona, gdy Kreml stara się bronić okupowanego terytorium przed ukraińskimi dronami, rakietami manewrującymi i rakietami, podczas gdy Również ochrona obiektów przemysłowych, radarów i lotnisk na terenie samej Rosji.

Obserwuj mnie na Świergot. Wymeldować się moją stronę internetową lub inne moje prace tutaj. Wyślij mi bezpieczną wskazówkę.

Źródła:

1. Ukraiński sztab generalny: https://t.me/GeneralStaffZSU/15069

2. Mick Ryan: https://mickryan.substack.com/p/the-campaigns-of-ukraine-part-2

3. Wgląd w Frontelligence:




Źródło

Warto przeczytać!  USA mocno zaangażowane w obronę Japonii, mówi Biden Kishidzie, wita wzmocnienie militarne