Motoryzacja

Umowa UE-Niemcy określa prawną drogę do przyszłości e-paliw

  • 27 marca, 2023
  • 4 min read
Umowa UE-Niemcy określa prawną drogę do przyszłości e-paliw


BRUKSELA – Komisja Europejska zgodziła się zaproponować legalną drogę wyłączenia samochodów napędzanych e-paliwami z wycofania przez UE nowych pojazdów z silnikami spalinowymi w 2035 r., aby rozwiązać spór z Niemcami o główną europejską politykę klimatyczną dla samochodów.

Niemieckie ministerstwo transportu od tygodni blokuje plany Unii Europejskiej dotyczące wprowadzenia zakazu sprzedaży nowych samochodów emitujących CO2 w 2035 r., żądając zwolnienia dla samochodów z silnikami spalinowymi napędzanych e-paliwami.

Dokument Komisji, do którego Reuters dotarł w poniedziałek, pokazał, w jaki sposób UE planuje przyznać to zwolnienie, w ramach porozumienia osiągniętego w piątek przez Berlin i Brukselę.

Kiedy kraje UE zatwierdzą ustawę o wycofaniu z 2035 r., Komisja stworzy nową kategorię pojazdów UE dla samochodów, które mogą być napędzane wyłącznie paliwami neutralnymi pod względem emisji dwutlenku węgla.

Komisja przedstawi następnie kolejne rozporządzenie określające, w jaki sposób te samochody mogą przyczynić się do osiągnięcia celu na 2035 r., czytamy w dokumencie.

Przyjmie to formę aktu delegowanego – rodzaju prawa, które krajom UE i prawodawcom trudno jest odrzucić. Jako dodatkowe zapewnienie dla Niemiec, Komisja stwierdziła, że ​​gdyby to prawo zostało odrzucone, „podążyłoby inną ścieżką legislacyjną”, aby zezwolić na sprzedaż samochodów na paliwo elektryczne.

Warto przeczytać!  Aurora i Continental łączą siły w zakresie systemów autonomicznych

Porozumienie toruje drogę ministrom krajów UE do ostatecznego zatwierdzenia we wtorek ustawy o wycofaniu z 2035 r. nowych samochodów z silnikami spalinowymi, umożliwiając jej wejście w życie.

Włochy, które chcą, aby samochody napędzane biopaliwami były również wyłączone z wycofania z eksploatacji w 2035 r., w poniedziałek bezskutecznie próbowały opóźnić głosowanie.

E-paliwa są wytwarzane przy użyciu wychwyconych emisji CO2 i niskoemisyjnego wodoru. Takie paliwa nie są jeszcze produkowane na dużą skalę, ale są postrzegane przez niektórych producentów samochodów jako droga do przedłużenia użytkowania silników spalinowych.

Dobre dla Ferrari, Porsche

Oczekuje się, że umowa niewiele zmieni, jeśli chodzi o długoterminowe plany producentów samochodów, poza pojazdami z najwyższej półki.

Grupa Volkswagen powiedziała, że ​​umowa pomoże w zastosowaniach specjalnych, takich jak pojazdy uprzywilejowane i modele o małej objętości, takie jak samochód sportowy Porsche 911.

„Postrzegamy e-paliwa jako przydatne uzupełnienie istniejącej floty silników spalinowych oraz do specjalnych zastosowań, takich jak pojazdy ratownicze lub limitowane serie, na przykład Porsche 911” – powiedział VW w oświadczeniu. VW powiedział, że pozostaje zaangażowany w elektryfikację swojej floty.

Warto przeczytać!  Auto News: Koniec Roku 2023: najważniejsze wydarzenia motoryzacyjne, które ukształtowały rok 2023

Niemieckie lobby samochodowe VDA powiedziało, że popiera umowę, która pozwala kilku technologiom na redukcję emisji CO2 przy znacznych wyzwaniach, które należy przezwyciężyć, aby zwiększyć skalę produkcji.

„Teraz musimy umożliwić produkcję e-paliw na dużą skalę i po konkurencyjnych cenach, co może się zdarzyć tylko przy szerokim zakresie decyzji strategicznych” – powiedziała grupa lobbystyczna w oświadczeniu. „Bruksela i Berlin potrzebują maksymalnie stabilnych partnerstw energetycznych w wielu krajach, które mają doskonałe warunki do produkcji e-paliw”.

Dyrektor generalny Ferrari, Benedetto Vigna, z zadowoleniem przyjął plany wyłączenia samochodów napędzanych e-paliwami z wycofywania silników. Decyzja dałaby producentowi samochodów „większą swobodę w zakresie planu produkcji” – powiedział Vigna w rozmowie z Reutersem.

Ferrari, które słynie z ryczących silników benzynowych, już produkuje samochody hybrydowe typu plug-in i obiecało swój pierwszy w pełni elektryczny pojazd na 2025 rok.

Zwolnienie zostało skrytykowane przez działaczy klimatycznych. „E-paliwa są kosztowną i niezwykle nieefektywną odskocznią od transformacji na elektryczność, z którą borykają się europejscy producenci samochodów” – powiedziała Julia Poliscanova, starszy dyrektor w grupie kampanii Transport & Environment.

Warto przeczytać!  BMW widzi spadek produkcji w niestabilnej drugiej połowie

Sprzeciw Berlina pojawił się w ostatniej chwili, mimo że kraje UE i Parlament Europejski uzgodniły w zeszłym roku porozumienie w sprawie ustawy o wycofaniu silników spalinowych. Zdenerwowało to niektórych unijnych dyplomatów, którzy twierdzą, że może to zachęcić rządy do blokowania innych starannie wynegocjowanych umów dotyczących polityki klimatycznej.

Bloomberg przyczynił się do powstania tego raportu


Źródło