Biznes

Unia Europejska chce wprowadzić zakaz rejestracji nowych pojazdów spalinowych od 2035 roku. Wiceszef MAP: przejście w 100 proc. na pojazdy elektryczne nie jest do końca ekologiczne

  • 6 marca, 2023
  • 4 min read
Unia Europejska chce wprowadzić zakaz rejestracji nowych pojazdów spalinowych od 2035 roku. Wiceszef MAP: przejście w 100 proc. na pojazdy elektryczne nie jest do końca ekologiczne


Zakaz rejestracji nowych pojazdów spalinowych uderzy w zwykłych ludzi – mówił w Lublinie w poniedziałek wiceminister aktywów państwowych Jan Kanthak. Wskazując na problemy związane z przejściem w 100 proc. na auta elektryczne, przekonywał m.in., że nie jest do końca ekologiczne rozwiązanie.

Zakaz samochodów spalinowych od 2035 r. Kto z Polski głosował „za”

Parlament Europejski zatwierdził we wtorek nowe cele redukcji emisji dwutlenku węgla dla nowych samochodów osobowych i pojazdów dostawczych. Od…

zobacz więcej

Wiceminister Kanthak podczas poniedziałkowej konferencji prasowej w Lublinie odniósł się do planowanego przez Unię Europejską wprowadzenia zakazu rejestracji nowych pojazdów spalinowych od 2035 roku. – To jest niezwykle istotny wątek szczególnie dla rejonów Polski, takich jak Lubelszczyzna, gdzie mieszkańcy nie są najzamożniejsi – ocenił.

 

Jak zauważył, w Lublinie przypada około 640 samochodów na 1000 mieszkańców. – Mieszkańcy Lublina chcą być zmotoryzowani, korzystać z dobrej komunikacji, dobrych dróg, (…) a tego typu rozwiązania, czyli zakaz rejestracji samochodów spalinowych od 2035 roku spowoduje znaczący spadek samochodów na rynku i możliwość korzystania z tego typu pojazdów przez zwykłych ludzi – wyraził obawę Kanthak.

Warto przeczytać!  Wakacje kredytowe zostaną przedłużone? Kursy banków mocno w dół

 

Czytaj także: Sondaż. Zdecydowana większość Polaków przeciwko decyzji PE

 

Wiceszef MAP krytycznie odniósł się do perspektywy zastąpienia samochodów spalinowych w 100 proc. autami elektrycznymi; jak przekonywał: „nie jest to do końca ekologiczne rozwiązanie”. – Aby naładować samochód elektryczny, trzeba naładować ten samochód przez energię wytworzoną przez węgiel albo gaz, więc nie mówimy o zielonej, czystej energii – powiedział.



Jak w nas uderzą nowe przepisy o autach spalinowych? „Cios w mniej zamożnych”

Unijny zakaz sprzedaży samochodów spalinowych od 2035 r. to bardzo zły kierunek myślenia, doprowadzi do wykluczenia komunikacyjnego mieszkańców wsi…

zobacz więcej

Kanthak zwrócił również uwagę na baterie stosowane w autach elektrycznych. – Jest tam cała tablica Mendelejewa i jeśli zobaczymy, że 90 proc. litu, który jest niezwykle ważnym elementem baterii elektrycznych, pochodzi z Chin, to widzimy, że cały przemysł motoryzacyjny może się w pewnym stopniu uzależnić od woli i chęci ewentualnej dostarczania tego typu materiału ze strony – jednak komunistycznych – władz w Pekinie – stwierdził.

Warto przeczytać!  Toyota Taisor z siedzibą w Maruti Fronx wprowadzona na rynek za 7,74 lakh rupii – Car News

 

W ostatni piątek ambasadorowie krajów UE odwołali zaplanowane na 7 marca głosowanie nad prawem, które oznaczałoby zakończenie sprzedaży nowych samochodów z silnikami spalinowymi w 2035 roku. Unia Europejska opóźnia głosowanie, po tym jak Niemcy wycofały się ze swojego wcześniejszego poparcia dla przepisów.

Czytaj także: Zakaz sprzedaży nowych aut spalinowych od 2035 r. Co zrobią Niemcy? 

Planowany i przyjęty jak dotąd przez Parlament Europejski zakaz rejestracji pojazdów emitujących spaliny od 2035 r. wynika z unijnych regulacji dla osiągnięcia neutralności klimatycznej w UE do 2050 roku.



Zakaz sprzedaży samochodów spalinowych od 2035 r. Zagrożonych 13 mln miejsc pracy

W Europie od 2035 roku ma zacząć obowiązywać unijny zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych. „Dziennik Gazeta Prawna” podaje, że w branży…

zobacz więcej

Rada UE i PE 27 października 2022 r. zawarły porozumienie dotyczące bardziej rygorystycznych norm emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dostawczych. Zgodnie z nim od 2035 r. w żadnym państwie członkowskim UE nie będzie można rejestrować nowych samochodów osobowych i dostawczych z silnikami spalinowymi.

Warto przeczytać!  Centralny Port Komunikacyjny (CPK). Co z inwestycją? Były szef CPK Piotr Malepszak komentuje

 

14 lutego Parlament Europejski zatwierdził cele redukcji emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i pojazdów dostawczych. To element pakietu „Gotowi na 55”.

 

Nowe regulacje torują drogę do celu, jakim są zerowe emisje CO2 z nowych samochodów osobowych i dostawczych w 2035 roku. Unijny cel polega na zmniejszeniu emisji CO2 wytwarzanych przez nowe samochody osobowe i dostawcze o 100 proc. w stosunku do roku 2021.

 

Czytaj także: Solidarna Polska mówi „nie” zakazowi samochodów spalinowych

Pośrednie cele redukcji emisji na 2030 rok ustalono na 55 proc. dla samochodów osobowych oraz 50 proc. dla samochodów dostawczych.



Aplikacja mobilna TVP INFO na urządzenia mobilne
Aplikacja mobilna TVP INFO na urządzenia mobilne

źródło:












Źródło