Rozrywka

Universal Music Group i Meta podpisują nową globalną umowę obejmującą Facebooka, Instagrama… i WhatsApp

  • 12 sierpnia, 2024
  • 6 min read
Universal Music Group i Meta podpisują nową globalną umowę obejmującą Facebooka, Instagrama… i WhatsApp


Meta, spółka dominująca Facebooka, oraz Universal Music Group podpisały rozszerzoną, globalną, wieloletnią umowę.

W komunikacie prasowym z poniedziałku (12 sierpnia) UMG poinformowało, że nowa umowa „dalej rozwinie możliwości twórcze i komercyjne” dla artystów UMG i autorów tekstów piosenek Universal Music Publishing Group w globalnej sieci platform Meta, w tym Facebook, Instagram, Messenger, Horizon, Wątki i po raz pierwszy, WhatsApp.

Włączenie usługi przesyłania wiadomości błyskawicznych Meta, WhatsApp, oznacza, że jej użytkownicy mogą teraz dzielić się licencjonowaną muzyką UMG w aplikacji.

UMG poinformowało w poniedziałek, że partnerstwo z Meta w zakresie licencjonowania muzyki na potrzeby WhatsApp otwiera „nową wartość dla artystów i autorów piosenek UMG w przyszłości”.

Ponadto w ramach nowego partnerstwa Meta i UMG oświadczyły, że będą współpracować, aby „rozwiązać między innymi problem nieautoryzowanego AI-generowanych treści, które mogą mieć wpływ na artystów i autorów tekstów piosenek”.

Dzisiejsze ogłoszenie nastąpiło dwa tygodnie po tym, jak UMG wyraźnie wspomniało Meta w kalendarzu wyników finansowych spółki muzycznej za II kwartał (obejmujących trzy miesiące do końca czerwca).

W tych kwartalnych wynikach, w których odnotowano wzrost ogólnych przychodów UMG 9,6% r/rUMG ogłosiło, że przychody z transmisji strumieniowej finansowanej z reklam nieznacznie spadły 3,9% r/r.

Jak wyjaśnił dyrektor finansowy UMG, jednym z powodów tego spadku jest Boyd Muirto było Meta zaprzestano udzielania licencji na filmy premium Facebook z UMG w maju. Ta decyzja Meta, jak powiedział, była spowodowana tym, że te wysokiej klasy teledyski okazały się „mniej popularne wśród użytkowników Facebooka niż inne produkty muzyczne”.

Warto przeczytać!  „Sound of Freedom” kontra „Indiana Jones” 4 lipca – Deadline

Muir dodano w lipcu podczas telekonferencji UMG na temat wyników finansowych za II kwartał: „Meta obecnie skupia się na innych obszarach związanych z treściami muzycznymi i wspólnie pracujemy nad rozszerzeniem tych obszarów w ramach wieloaspektowego odnowienia”.

Ta „wieloaspektowa odnowa” została już podpisana i przypieczętowana, a UMG i Facebook wspólnie oświadczyły dziś w komunikacie prasowym: „Nowa umowa rozszerza możliwości monetyzacji dla UMG oraz jej artystów i autorów piosenek jeszcze bardziej dzięki krótkim formom wideo„, opierając się na wspólnych osiągnięciach Meta i UMG w zakresie innowacji i współpracy”.

Podsumowując: UMG stracił część potencjalnych przychodów Meta ze względu na decyzję tej ostatniej firmy o zaprzestaniu udzielania licencji na filmy premium Facebook… ale nowe porozumienie ogłoszone dziś wydaje się mieć na celu stworzenie nowy możliwości generowania przychodów dla Universal w sektorze krótkich form wideo (oraz, co jest bardzo prawdopodobne, z dodatkowych licencji na katalog UMG dla WhatsApp).

(Uwaga: rywal UMG Grupa muzyczna Warner w zeszłym tygodniu oszacowano, że w obecnej umowie z Meta, usunięcie licencjonowanych teledysków premium z Facebooka będzie miało 10 milionów dolarów kwartalnie (co może mieć negatywny wpływ na przyszłe przychody WMG.)

Zgodnie z poniedziałkowym ogłoszeniem, nowa umowa UMG z Meta opiera się na „strategicznych ramach” ustanowionych w 2017 r. na mocy „przełomowej umowy” z firmą znaną wówczas jako Facebook.

Warto przeczytać!  Książę Harry zdiagnozował „ADD” podczas wywiadu na żywo z kanadyjskim terapeutą

Na mocy umowy z 2017 r. UMG została pierwszą dużą firmą muzyczną, która udzieliła licencji na swoje nagrane utwory muzyczne i katalogi publikacji muzycznych na platformach Facebooka. UMG oświadczyło w poniedziałek, że Facebook „przejął pionierską rolę jako pierwszy w pełni licencjonowany partner muzyczny wśród głównych platform mediów społecznościowych”.

Meta i Universal podpisały poprzednią umowę dwa lata temu, w 2022 roku.

Prezes i dyrektor generalny UMG Sir Lucian Grainge potwierdził podczas telekonferencji UMG na temat wyników za II kwartał 2022 r., że jego firma podpisała umowę licencyjną z Meta, która „rozszerza podział przychodów i zwiększa [the] Zaangażowanie społeczności Meta w nasz katalog”.

Umowa ta obejmowała wykorzystanie muzyki UMG w ramach modelu płatności za wideo UGC Meta dla branży muzycznej. Meta ogłosiła w lipcu 2022 r., że zacznie bezpośrednio dzielić się częścią przychodów z reklam z posiadaczami praw do muzyki w przypadku niektórych treści wideo generowanych przez użytkowników na Facebooku, które trwają 60 sekund lub dłużej.

Tamara Hrivnak Facebook

„Z przyjemnością ogłaszamy przedłużenie współpracy z Universal Music Group i Universal Music Publishing Group, które są innowatorami w zakresie muzyki w mediach społecznościowych, szczególnie w odniesieniu do rodziny aplikacji Meta”.

Tamara Hrivnak, Meta

Tamara Hrivnak, wiceprezes ds. rozwoju biznesu muzycznego i treści w Meta, dodała: „Z przyjemnością ogłaszamy przedłużenie współpracy z Universal Music Group i Universal Music Publishing Group, które są innowatorami w zakresie muzyki w mediach społecznościowych, szczególnie w odniesieniu do rodziny aplikacji Meta.

Warto przeczytać!  Twój horoskop przyszłości: 17 grudnia 2023 r

„Partnerstwo to opiera się na przekonaniu, że muzyka może pomóc nam się połączyć i zbliżyć do siebie fanów, artystów i autorów piosenek, nie tylko na popularnych platformach, takich jak Instagram i Facebook, ale także na nowe sposoby, na przykład na WhatsAppie i nie tylko.

„Jesteśmy niezmiernie wdzięczni zespołowi Universal i liczymy na rozwój naszej współpracy w przyszłości”.

Michael Nash Universal Music Group

„Jesteśmy zachwyceni, że Meta podziela naszą skoncentrowaną na artystach wizję poszanowania ludzkiej kreatywności i sprawiedliwego wynagradzania artystów i autorów piosenek”.

Michael Nash, Universal Music Group

Michael Nash, dyrektor ds. cyfryzacji i wiceprezes wykonawczy Universal Music Group, powiedział: „Od czasu podpisania naszej przełomowej umowy w 2017 r. Meta konsekwentnie demonstruje swoje zaangażowanie na rzecz artystów i autorów piosenek, pomagając wzmacniać znaczenie muzyki w swojej globalnej sieci zaangażowanych społeczności i platform, tworząc nowe możliwości i zastosowania, w których muzyka wzmacnia i prowadzi zaangażowanie i rozmowy.

„Jesteśmy zachwyceni, że Meta podziela naszą skoncentrowaną na artystach wizję poszanowania ludzkiej kreatywności i sprawiedliwego wynagradzania artystów i autorów piosenek.

„Chcemy kontynuować współpracę mającą na celu rozwiązanie problemu nieautoryzowanych treści generowanych przez sztuczną inteligencję, które mogą mieć wpływ na artystów i autorów tekstów piosenek, tak aby UMG mogło nadal chronić ich prawa zarówno teraz, jak i w przyszłości”.

W ostatnich miesiącach Universal i Meta współpracowały przy kampaniach na platformach Meta dla artystów powiązanych z UMG, w tym Billie Eilish, Karol G, Taylor Swift i innych.Biznes muzyczny na całym świecie




Źródło