Universal Music Group i Meta podpisują nową globalną umowę obejmującą Facebooka, Instagrama… i WhatsApp
Meta, spółka dominująca Facebooka, oraz Universal Music Group podpisały rozszerzoną, globalną, wieloletnią umowę.
W komunikacie prasowym z poniedziałku (12 sierpnia) UMG poinformowało, że nowa umowa „dalej rozwinie możliwości twórcze i komercyjne” dla artystów UMG i autorów tekstów piosenek Universal Music Publishing Group w globalnej sieci platform Meta, w tym Facebook, Instagram, Messenger, Horizon, Wątki i po raz pierwszy, WhatsApp.
Włączenie usługi przesyłania wiadomości błyskawicznych Meta, WhatsApp, oznacza, że jej użytkownicy mogą teraz dzielić się licencjonowaną muzyką UMG w aplikacji.
UMG poinformowało w poniedziałek, że partnerstwo z Meta w zakresie licencjonowania muzyki na potrzeby WhatsApp otwiera „nową wartość dla artystów i autorów piosenek UMG w przyszłości”.
Ponadto w ramach nowego partnerstwa Meta i UMG oświadczyły, że będą współpracować, aby „rozwiązać między innymi problem nieautoryzowanego AI-generowanych treści, które mogą mieć wpływ na artystów i autorów tekstów piosenek”.
Dzisiejsze ogłoszenie nastąpiło dwa tygodnie po tym, jak UMG wyraźnie wspomniało Meta w kalendarzu wyników finansowych spółki muzycznej za II kwartał (obejmujących trzy miesiące do końca czerwca).
W tych kwartalnych wynikach, w których odnotowano wzrost ogólnych przychodów UMG 9,6% r/rUMG ogłosiło, że przychody z transmisji strumieniowej finansowanej z reklam nieznacznie spadły 3,9% r/r.
Jak wyjaśnił dyrektor finansowy UMG, jednym z powodów tego spadku jest Boyd Muirto było Meta zaprzestano udzielania licencji na filmy premium Facebook z UMG w maju. Ta decyzja Meta, jak powiedział, była spowodowana tym, że te wysokiej klasy teledyski okazały się „mniej popularne wśród użytkowników Facebooka niż inne produkty muzyczne”.
Muir dodano w lipcu podczas telekonferencji UMG na temat wyników finansowych za II kwartał: „Meta obecnie skupia się na innych obszarach związanych z treściami muzycznymi i wspólnie pracujemy nad rozszerzeniem tych obszarów w ramach wieloaspektowego odnowienia”.
Ta „wieloaspektowa odnowa” została już podpisana i przypieczętowana, a UMG i Facebook wspólnie oświadczyły dziś w komunikacie prasowym: „Nowa umowa rozszerza możliwości monetyzacji dla UMG oraz jej artystów i autorów piosenek jeszcze bardziej dzięki krótkim formom wideo„, opierając się na wspólnych osiągnięciach Meta i UMG w zakresie innowacji i współpracy”.
Podsumowując: UMG stracił część potencjalnych przychodów Meta ze względu na decyzję tej ostatniej firmy o zaprzestaniu udzielania licencji na filmy premium Facebook… ale nowe porozumienie ogłoszone dziś wydaje się mieć na celu stworzenie nowy możliwości generowania przychodów dla Universal w sektorze krótkich form wideo (oraz, co jest bardzo prawdopodobne, z dodatkowych licencji na katalog UMG dla WhatsApp).
(Uwaga: rywal UMG Grupa muzyczna Warner w zeszłym tygodniu oszacowano, że w obecnej umowie z Meta, usunięcie licencjonowanych teledysków premium z Facebooka będzie miało 10 milionów dolarów kwartalnie (co może mieć negatywny wpływ na przyszłe przychody WMG.)
Zgodnie z poniedziałkowym ogłoszeniem, nowa umowa UMG z Meta opiera się na „strategicznych ramach” ustanowionych w 2017 r. na mocy „przełomowej umowy” z firmą znaną wówczas jako Facebook.
Na mocy umowy z 2017 r. UMG została pierwszą dużą firmą muzyczną, która udzieliła licencji na swoje nagrane utwory muzyczne i katalogi publikacji muzycznych na platformach Facebooka. UMG oświadczyło w poniedziałek, że Facebook „przejął pionierską rolę jako pierwszy w pełni licencjonowany partner muzyczny wśród głównych platform mediów społecznościowych”.
Meta i Universal podpisały poprzednią umowę dwa lata temu, w 2022 roku.
Prezes i dyrektor generalny UMG Sir Lucian Grainge potwierdził podczas telekonferencji UMG na temat wyników za II kwartał 2022 r., że jego firma podpisała umowę licencyjną z Meta, która „rozszerza podział przychodów i zwiększa [the] Zaangażowanie społeczności Meta w nasz katalog”.
Umowa ta obejmowała wykorzystanie muzyki UMG w ramach modelu płatności za wideo UGC Meta dla branży muzycznej. Meta ogłosiła w lipcu 2022 r., że zacznie bezpośrednio dzielić się częścią przychodów z reklam z posiadaczami praw do muzyki w przypadku niektórych treści wideo generowanych przez użytkowników na Facebooku, które trwają 60 sekund lub dłużej.
„Z przyjemnością ogłaszamy przedłużenie współpracy z Universal Music Group i Universal Music Publishing Group, które są innowatorami w zakresie muzyki w mediach społecznościowych, szczególnie w odniesieniu do rodziny aplikacji Meta”.
Tamara Hrivnak, Meta
Tamara Hrivnak, wiceprezes ds. rozwoju biznesu muzycznego i treści w Meta, dodała: „Z przyjemnością ogłaszamy przedłużenie współpracy z Universal Music Group i Universal Music Publishing Group, które są innowatorami w zakresie muzyki w mediach społecznościowych, szczególnie w odniesieniu do rodziny aplikacji Meta.
„Partnerstwo to opiera się na przekonaniu, że muzyka może pomóc nam się połączyć i zbliżyć do siebie fanów, artystów i autorów piosenek, nie tylko na popularnych platformach, takich jak Instagram i Facebook, ale także na nowe sposoby, na przykład na WhatsAppie i nie tylko.
„Jesteśmy niezmiernie wdzięczni zespołowi Universal i liczymy na rozwój naszej współpracy w przyszłości”.
„Jesteśmy zachwyceni, że Meta podziela naszą skoncentrowaną na artystach wizję poszanowania ludzkiej kreatywności i sprawiedliwego wynagradzania artystów i autorów piosenek”.
Michael Nash, Universal Music Group
Michael Nash, dyrektor ds. cyfryzacji i wiceprezes wykonawczy Universal Music Group, powiedział: „Od czasu podpisania naszej przełomowej umowy w 2017 r. Meta konsekwentnie demonstruje swoje zaangażowanie na rzecz artystów i autorów piosenek, pomagając wzmacniać znaczenie muzyki w swojej globalnej sieci zaangażowanych społeczności i platform, tworząc nowe możliwości i zastosowania, w których muzyka wzmacnia i prowadzi zaangażowanie i rozmowy.
„Jesteśmy zachwyceni, że Meta podziela naszą skoncentrowaną na artystach wizję poszanowania ludzkiej kreatywności i sprawiedliwego wynagradzania artystów i autorów piosenek.
„Chcemy kontynuować współpracę mającą na celu rozwiązanie problemu nieautoryzowanych treści generowanych przez sztuczną inteligencję, które mogą mieć wpływ na artystów i autorów tekstów piosenek, tak aby UMG mogło nadal chronić ich prawa zarówno teraz, jak i w przyszłości”.
W ostatnich miesiącach Universal i Meta współpracowały przy kampaniach na platformach Meta dla artystów powiązanych z UMG, w tym Billie Eilish, Karol G, Taylor Swift i innych.Biznes muzyczny na całym świecie