Rozrywka

Universal Music prosi usługi przesyłania strumieniowego o zablokowanie dostępu AI do utworów – Różnorodność

  • 13 kwietnia, 2023
  • 4 min read
Universal Music prosi usługi przesyłania strumieniowego o zablokowanie dostępu AI do utworów – Różnorodność


Według niedawnego raportu Financial Times, największa na świecie firma muzyczna, Universal Music Group, prosi główne serwisy streamingowe, takie jak Spotify i Apple Music, o zablokowanie firmom zajmującym się sztuczną inteligencją wykorzystywania jej muzyki do „trenowania” ich technologii.

Potwierdzając raport, rzecznik UMG powiedział FT: „Mamy moralny i handlowy obowiązek wobec naszych artystów, aby zapobiegali nieautoryzowanemu wykorzystywaniu ich muzyki i powstrzymywali platformy od przyjmowania treści, które naruszają prawa artystów i innych twórców. Oczekujemy, że nasi partnerzy platformy będą chcieli uniemożliwić korzystanie z ich usług w sposób, który szkodzi artystom”.

Proces polega na tym, że firmy AI przesyłają muzykę chronioną prawem autorskim z platform do swojej technologii, umożliwiając w ten sposób botom przetrawienie tekstu i muzyki, a następnie zasadniczo tworzenie piosenek lub melodii w tych stylach. Wśród niezliczonych ostatnich przykładów, David Guetta niedawno użył ChatGPT, aby dodać rap Eminema wygenerowanego przez sztuczną inteligencję do jednej ze swoich piosenek, chociaż najwyraźniej udało mu się ominąć kwestie praw autorskich, nie publikując utworu; prawdziwy Eminem jest artystą uniwersalnym, a użycie otwiera zupełnie nową sferę problemów związanych z prawami autorskimi. Sztuczna inteligencja może teraz stworzyć piosenkę, która brzmi jak piosenka Taylor Swift śpiewana przez Maroon 5, a przypuszczalnie nawet coś w rodzaju przeboju Celine Dion renderowanego przez Napalm Death.

Warto przeczytać!  Geena Davis szczegółowo opisuje koszmar pracy z Billem Murrayem

UMG wysyła żądania usunięcia do streamerów „lewo i prawo”, FT cytuje anonimowe źródło.

„Zdaliśmy sobie sprawę, że niektóre systemy sztucznej inteligencji mogły zostać przeszkolone w zakresie treści chronionych prawem autorskim bez uzyskania wymaganych zgód lub wypłaty odszkodowania właścicielom praw, którzy są właścicielami lub produkują treści” – poinformowała firma w e-mailu z zeszłego miesiąca. raport. „Nie zawahamy się przed podjęciem kroków w celu ochrony naszych praw i praw naszych artystów” Witryna drayk.it dostarczyła użytkownikom niestandardową piosenkę Drake’a, chociaż od tego czasu została zamknięta.

Jednak największym projektem w tym obszarze jest Google MusicLM, który może generować muzykę z dowolnego pisemnego opisu i pochłonął 280 000 godzin muzyki, zgodnie z artykułem badawczym cytowanym w FT. Jednak Google nie wypuścił produktu po tym, jak badacze zgłosili pozornie bardzo oczywiste „ryzyko potencjalnego sprzeniewierzenia kreatywnych treści”; takie problemy wykryto w około 1% muzyki generowanej przez aplikację. Google nadal rozwija projekt.

Podczas gdy sztuczna inteligencja jest obecna od wielu lat, uruchomienie ChatGPT zeszłej jesieni sprawiło, że wiele nierozwiązanych problemów związanych z prawami autorskimi znalazło się na czele przemysłu muzycznego, który mobilizował się, aby zająć się nimi w ostatnich tygodniach. W zeszłym miesiącu ponad 40 organizacji — w tym Recording Academy, National Music Publishers Assn. i Recording Industry of America — zapoczątkowały Human Artistry Campaign, koalicję „w celu zapewnienia, że ​​technologie sztucznej inteligencji są rozwijane i wykorzystywane w sposób wspierający ludzką kulturę i artyzm – a nie w sposób, który je zastępuje lub niszczy”.

Warto przeczytać!  Maggie Rogers na płycie „Don’t Forget Me”, którą napisała na niedzielną przejażdżkę

UMG odmówił Różnorodnośćprośba o dalsze komentarze; Spotify i Apple albo odmówiły, albo nie odpowiedziały na prośby o komentarz.

UMG, która kontroluje około jednej trzeciej światowego rynku muzycznego, nie cofnęła się przed wykorzystaniem swojej siły rynkowej do rysowania linii na piasku. W 2016 roku Frank Ocean wydał w dużej mierze instrumentalny (i w dużej mierze nieciekawy) album w wydawnictwie UMG Def Jam, który zakończył jego kontrakt, a następnego dnia wydał swój ceniony przez krytyków album „Blonde” za pośrednictwem własnej wytwórni w ramach ekskluzywnej umowy z Apple Music. Posunięcie to skłoniło prezesa UMG, Luciana Grainge’a, do zamknięcia wszystkich wyłączności w poszczególnych usługach przesyłania strumieniowego, a praktyka w dużej mierze ustała.


Źródło