Biznes

UOKiK: Allegro ma zap³aciæ ponad 210 mln z³ kar. Jedna z nich dotyczy us³ugi Smart

  • 29 grudnia, 2022
  • 5 min read
UOKiK: Allegro ma zap³aciæ ponad 210 mln z³ kar. Jedna z nich dotyczy us³ugi Smart


„Po skargach sprzedawców konkurujących z Allegro oraz w wyniku własnych obserwacji UOKiK, oraz po przeprowadzeniu przeszukania zostało wszczęte postępowanie antymonopolowe przeciwko spółce. Potwierdziło ono, że Allegro w niedozwolony sposób wykorzystywało swoją pozycję na rynku” – informuje w czwartkowym komunikacie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

DLORZCzarnek zapowiada zwolnienia nauczycieli. „Konkretne specjalizacje? Wszyscy”

Allegro dostało karę od UOKiK za faworyzowanie własnego sklepu

UOKiK wyjaśnia, że strategia faworyzowania własnej działalności sprzedażowej została podjęta przez Allegro w maju 2015 roku, kiedy to pracownicy spółki odpowiedzialni za oficjalny sklep zauważyli, że oferty wystawiane za pośrednictwem sklepu na platformie Allegro są nisko pozycjonowane według algorytmu trafności („na samym końcu”).

Więcej informacji z Polski przeczytasz na stronie głównej Gazeta.pl

„Allegro wykorzystywało niedostępne dla pozostałych sprzedawców informacje na temat funkcjonowania swojej platformy sprzedażowej, np. o stosowanym algorytmie trafności, a także o zachowaniach kupujących na platformie Allegro.pl, do lepszego pozycjonowania i wyświetlania własnych ofert w wynikach wyszukiwania na tej platformie” – czytamy.

Allegro na potrzeby własnej działalności sprzedażowej korzystało również z zespołu funkcji sprzedażowych lub promocyjnych na platformie Allegro.pl, takich jak: kupony rabatowe, czarna belka, trzecia kropka, karuzela rekomendacji, możliwość zmian opisów i parametrów w opublikowanej ofercie, zmiana ceny opublikowanej oferty, podpowiadanie wyszukiwanej frazy, rekomendacja krzyżowa, formularz zwrotów, logotyp – oficjalny sklep. Niezależni sprzedawcy nie mieli możliwości korzystania z tych funkcji.

Korzystanie z tych funkcji przez Allegro pozytywnie wpływało na efektywność sprzedaży ofert Allegro na różnych etapach procesu zakupowego, np. na etapie zakupu lub wzbudzenia zainteresowania ofertą Allegro, w tym wpływało na lepsze wyświetlanie i pozycjonowanie ofert spółki względem ofert wystawianych przez niezależnych sprzedawców

– informuje UOKiK.

Warto przeczytać!  Polacy zmuszani do remontów! Nowe przepisy UE pociągnął za sobą falę wydatków?

Urząd wskazuje, że działania Allegro dotyczące faworyzowania własnego sklepu były niekorzystne dla niezależnych sprzedawców na Allegro.pl, którzy konkurowali z oficjalnym sklepem właściciela platformy sprzedażowej – produkty niezależnych sprzedawców były mniej widoczne na platformie w porównaniu do własnych ofert Allegro i tym samym mogły być rzadziej wybierane przez kupujących.

Spółka faworyzowała własny sklep internetowy (Oficjalny Sklep Allegro) na platformie działającej pod domeną Allegro.pl kosztem niezależnych sprzedawców, którzy oferowali takie same lub podobne produkty. Skutki tej praktyki mogli odczuć również konsumenci, którzy mogli mieć ograniczoną możliwość wyszukania najlepszej dla siebie oferty. Spółka – zamiast podjąć działania, pozwalające na optymalizację własnej działalności sprzedażowej na zasadach równej konkurencji – rozpoczęła strategię faworyzowania własnej działalności sprzedażowej, które możliwe było dzięki 'podwójnej roli’ Allegro – łączenia działalności platformy Allegro.pl z działalnością sprzedaży detalicznej na tej platformie

– powiedział prezes UOKiK Tomasz Chróstny, cytowany w komunikacie.

Prezes urzędu nakazał Allegro zaniechania faworyzowania własnej działalności sprzedażowej na platformie Allegro.pl względem działalności sprzedażowej podejmowanej przez niezależnych sprzedawców. Nałożył również na spółkę Allegro karę w wysokości ok. 206,17 mln zł.

Warto przeczytać!  Projekt Pant pozyskuje seryjnie 425 mln Runda prowadzona przez Sorin Investments | Startupy

Papierosy (zdjęcie ilustracyjne)Papierosy od nowego roku będą droższe, ale cena i tak nie dogoni inflacji

Allegro z karą za usługę Smart. UOKiK wydał decyzję

Urząd wydał również decyzję w sprawie zasad współpracy między Allegro a konsumentami. Prezes UOKiK przyjrzał się regulaminom, z których korzystają osoby zakładające konto, by kupować za pośrednictwem platformy oraz użytkownicy usługi Allegro Smart! – umożliwiającej bezpłatną dostawę nabywanych towarów.

„W stosowanych regulaminach platforma zastrzegła sobie, że będzie mogła zmienić warunki np. w przypadku wystąpienia zmian technologicznych i funkcjonalnych lub uwarunkowań ekonomicznych i rynkowych. W wydanej dziś decyzji prezes UOKiK uznał, że stosowane przez Allegro klauzule modyfikacyjne są niedozwolone – zezwalają bowiem na dokonanie jednostronnych zmian w umowach nie precyzując jednocześnie jasno zakresu oraz przesłanek ich wprowadzenia” – czytamy w komunikacie.

Mieszkania (zdjęcie ilustracyjne)Rynek nieruchomości. Rząd zabroni sprzedaży niektórych mieszkań

Podkreślono, że charakteryzują się dużą ogólnością, dzięki temu „platforma może w nieograniczony sposób dokonywać zmian, czego konsumenci nie mogą przewidzieć, zawierając umowę. Jest to tym bardziej ważne w przypadku umów z wielomiesięcznym okresem rozliczeniowym opłaconym przez konsumenta z góry”. Zdaniem prezesa UOKiK „w takich przypadkach istotne warunki powinny być niezmienne przez cały opłacony okres.”

Warto przeczytać!  Handel F&O: Sebi omówi sposoby zaostrzenia przepisów dotyczących spekulacji detalicznych

Prezes UOKiK uznał, że spółka naruszyła zbiorowe interesy konsumentów. Za stosowanie klauzul niedozwolonych spółka Allegro została ukarana sankcją finansową w wysokości blisko 4 mln zł.

Zobacz wideo
Borys: Zakładam, że spowolnienie gospodarcze będzie płytkie


Źródło