Biznes

UOKiK ukarał Allegro. Firma wykorzystywała silniejszą pozycję względem konsumentów

  • 29 grudnia, 2022
  • 5 min read
UOKiK ukarał Allegro. Firma wykorzystywała silniejszą pozycję względem konsumentów


2022-12-29 12:16, akt.2022-12-29 16:49

publikacja
2022-12-29 12:16

aktualizacja
2022-12-29 16:49

Prezes UOKiK wydał dwie decyzje, w których nałożył łącznie ponad 210 mln zł kar na spółkę Allegro, z czego ponad 206 mln zł za nadużywanie pozycji dominującej, a blisko 4 mln zł za stosowanie klauzul niedozwolonych – podał UOKiK w komunikacie.

UOKiK ukarał Allegro. Firma wykorzystywała silniejszą pozycję względem konsumentów
UOKiK ukarał Allegro. Firma wykorzystywała silniejszą pozycję względem konsumentów
/ Allegro

„Pierwsza z decyzji dotyczy złamania reguł konkurencji. Przedsiębiorca w niedozwolony sposób wykorzystywał pozycję rynkową, faworyzując własny sklep internetowy kosztem konkurencyjnych sprzedawców na platformie allegro.pl. Drugie rozstrzygnięcie dotyczy ochrony konsumentów i bezprawnego przyznania sobie przez spółkę możliwości zmiany regulaminów, m.in. dotyczących usługi Smart” – napisano.

Za nadużywanie pozycji dominującej prezes UOKiK nałożył na spółkę Allegro karę w wysokości ponad 206 mln zł (ok. 206,17 mln zł), a za stosowanie klauzul niedozwolonych spółka została ukarana sankcją finansową w wysokości blisko 4 mln zł (ok. 3,97 mln zł).

Odnośnie decyzji dotyczącej nadużywanie pozycji dominującej, prezes UOKiK ocenił, że Allegro posiada pozycję dominującą mierzoną nie tylko na podstawie osiągniętego obrotu z tytułu dokonywanych na platformie allegro. pl transakcji, ale również przy uwzględnieniu wysokości dochodu z tytułu usług świadczonych na rzecz zewnętrznych sprzedawców obecnych na platformie allegro. pl oraz platformach konkurencyjnych.

Warto przeczytać!  Loża Ekspertów - idą lepsze czasy na GPW! Faworytami: GreenX, AB, Elektrotim, Harper, 4Mass, Votum, CI Games i LM Games

„Spółka faworyzowała własny sklep internetowy (Oficjalny Sklep Allegro) na platformie działającej pod domeną allegro. pl kosztem niezależnych sprzedawców, którzy oferowali takie same lub podobne produkty. Skutki tej praktyki mogli odczuć również konsumenci, którzy mogli mieć ograniczoną możliwość wyszukania najlepszej dla siebie oferty” – powiedział cytowany w komunikacie prezes UOKiK, Tomasz Chróstny.

Prezes dodał, że spółka zamiast podjąć działania pozwalające na optymalizację własnej działalności sprzedażowej na zasadach równej konkurencji, rozpoczęła strategię faworyzowania własnej działalności sprzedażowej, która możliwa była dzięki „podwójnej roli” Allegro – łączenia działalności platformy allegro. pl z działalnością sprzedaży detalicznej na tej platformie.

„Allegro wykorzystywało niedostępne dla pozostałych sprzedawców informacje na temat funkcjonowania swojej platformy sprzedażowej, np. o stosowanym algorytmie trafności, a także o zachowaniach kupujących na platformie allegro. pl, do lepszego pozycjonowania i wyświetlania własnych ofert w wynikach wyszukiwania na tej platformie” – napisano w komunikacie.

Dodano, że Allegro na potrzeby własnej działalności sprzedażowej korzystało również z zespołu funkcji sprzedażowych lub promocyjnych na platformie allegro. pl, takich jak: kupony rabatowe, czarna belka, trzecia kropka, karuzela rekomendacji, możliwość zmian opisów i parametrów w opublikowanej ofercie, zmiana ceny opublikowanej oferty, podpowiadanie wyszukiwanej frazy, rekomendacja krzyżowa, formularz zwrotów, logotyp – oficjalny sklep. Niezależni sprzedawcy nie mieli możliwości korzystania z tych funkcji.

Warto przeczytać!  Aptiv zwolni więcej pracowników? Są dane z urzędu pracy - Aktualności

„Druga wydana decyzja dotyczy zasad współpracy między Allegro a konsumentami. Prezes UOKiK przyjrzał się regulaminom, z których korzystają osoby zakładające konto by kupować za pośrednictwem platformy oraz użytkownicy usługi „Allegro Smart!” – umożliwiającej bezpłatną dostawę nabywanych towarów” – napisano.

„W stosowanych regulaminach platforma zastrzegła sobie, że będzie mogła zmienić warunki np. w przypadku wystąpienia zmian technologicznych i funkcjonalnych lub uwarunkowań ekonomicznych i rynkowych. W wydanej dziś decyzji Prezes UOKiK uznał, że stosowane przez Allegro klauzule modyfikacyjne są niedozwolone – zezwalają bowiem na dokonanie jednostronnych zmian w umowach nie precyzując jednocześnie jasno zakresu oraz przesłanek ich wprowadzenia” – dodano.

Allegro nie otrzymało jeszcze od UOKiK decyzji o ponad 206 mln zł kary, ale się z nią nie zgadza

Allegro nie otrzymało jeszcze od Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów decyzji o 206 mln zł kary, ale się z nią nie zgadza i podejmie kroki zmierzające do jej uchylenia – podało Allegro w komunikacie.

„Decyzja nie została jeszcze doręczona Allegro PL (…) Po doręczeniu decyzji Allegro PL przeanalizuje uzasadnienie decyzji i podejmie kroki zmierzające do jej uchylenia. Allegro PL nie zgadza się z decyzją. Zdecydowana większość, tj. 99 proc. sprzedaży na platformie Allegro PL jest dokonywane przez 3P, a 1P odpowiada jedynie za pozostałe 1 proc. sprzedaży. Allegro PL stoi na stanowisku, że nie posiada pozycji dominującej i nie faworyzowała 1P w sposób antykonkurencyjny. Allegro. eu wskazuje, iż na ten moment decyzja nie jest ostateczna, a kara nią wymierzona nie jest wymagalna. Allegro PL ma możliwość odwołania się od niej do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w terminie miesiąca od dnia doręczenia. Decyzja stanie się ostateczna dopiero po prawomocnym zakończeniu postępowania sądowego” – napisano.

Warto przeczytać!  Tanie loty to przeszłość? Przedstawicielka Ryanaira odpowiada

epo/ ana/

Jak wskazano, 22 grudnia 2022 roku spółka zdecydowała się na zaniechanie stosowania we wzorcu kwestionowanych postanowień względem konsumentów oraz w odniesieniu do zawartych umów zadeklarowała, że zrzeka się możliwości dokonywania na ich podstawie zmian. (PAP Biznes)

alk/ osz/


Źródło