Polska

Urząd Lotnictwa RP utrudnia rozwój lotniska w Katowicach – Airways

  • 12 kwietnia, 2023
  • 6 min read
Urząd Lotnictwa RP utrudnia rozwój lotniska w Katowicach – Airways


DALLAS — Port Lotniczy im. Wojciecha Korfantego (KTW) w Katowicach od jakiegoś czasu znajduje się w centrum uwagi Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC), który utrudnia rozwój siatki połączeń portu lotniczego.

Ostatnie decyzje ULC dotyczące otwarcia nowych tras z Katowic wydają się chronić Polskie Linie Lotnicze LOT (LO) przed konkurencją, ale dławią i bagatelizują plany rozbudowy siatki połączeń KTW.

Koncepcja Centralnego Portu Komunikacyjnego. Fot. Centralny Port Komunikacyjny Prasa

Węzeł Transportowy Solidarności


Podjęte decyzje wyprzedzają rządowe plany budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, którego otwarcie zaplanowano na rok 2030.

Nowe lotnisko, które integrowałoby również połączenia naziemne i kolejowe, zostanie zbudowane 40 kilometrów (25 mil) na południowy zachód od Warszawy i ma zastąpić obecne lotnisko Chopina w Warszawie (WAW).

Według Polskich Portów Lotniczych, wiodącej spółki Grupy Biznesowej PPL odpowiedzialnej za megaprojekt, nowe lotnisko będzie w stanie obsłużyć nawet 45 mln pasażerów.

Boeing 737-9 TC-LYB tureckich linii lotniczych. Zdjęcie: Dominik Csordás/Airways

Tureckie linie lotnicze krążą wokół


W grudniu 2022 roku KTW i Turkish Airlines (TK) ogłosiły uruchomienie nowego połączenia z KTW do hubu linii w Stambule (IST), z pięcioma rejsami tygodniowo.

Po międzynarodowej kampanii sprzedażowej, inwestycjach w lokalną reklamę i ogólnie dobrych wynikach sprzedaży, PPL udzielił TK pozwolenia na loty na tej trasie wyłącznie w sezonie zimowym na półkuli północnej, zaledwie przez trzy tygodnie od planowanego inauguracyjnego lotu 3 marca.

Bazując na przepisach prawnych PPL oraz obowiązujących umowach o transporcie lotniczym pomiędzy Polską a Turcją, tureccy przewoźnicy mogliby latać do dwóch lotnisk w Polsce, np. do Warszawy, a drugim lotniskiem w istniejących umowach są Katowice.

Piotr Adamczyk, PR Manager Katowickiego Portu Lotniczego

„Z zaskoczeniem przyjęliśmy informację, że Urząd Lotnictwa Cywilnego ULC odmawia przeprowadzenia procesu technicznego zatwierdzającego rozkład lotów Turkish Airlines na trasie Stambuł – Katowice na sezon Lato 2023 w terminie od 26 marca do 28 października 2023 r. Ze względu na wydłużony czas oczekiwania do akceptacji Turkish Airlines zdecydowały się przesunąć termin inauguracji lotu na 1 maja 2023 r., wstrzymując jednocześnie tymczasowo sprzedaż biletów.” – powiedział Adamczyk.

Warto przeczytać!  Euro 2024 | Polska vs Holandia: Bilety, kanał telewizyjny i wiadomości o drużynie

Zapytany o przyczyny opóźnienia w zatwierdzeniu, ULC odpowiedziało następującym oświadczeniem:

„Wniosek rozpatrywany jest w oparciu o przepisy Prawa lotniczego oraz Umowy pomiędzy Rządem PRL a Rządem Republiki Turcji o transporcie lotniczym. Zgodnie ze wspomnianą umową międzynarodową przewoźnicy lotniczy strony tureckiej i polskiej mają obowiązek uzgodnić między sobą przewozy realizowane w danym sezonie lotniczym. W sezonie rozkładowym Zima 2022-2023 przewoźnik strony polskiej, czyli Polskie Linie Lotnicze LOT SA, nie zgłosił zastrzeżeń do obsługi przez Turkish Airlines lotów na trasie Stambuł-Katowice. Tym samym Turkish Airlines mogą obsługiwać loty do końca sezonu zimowego. Z kolei Polskie Linie Lotnicze LOT w piśmie z dnia 12 stycznia 2023 r. poinformowały ULC, że są zainteresowane uruchomieniem rejsów na trasie z Katowic do Stambułu. Dlatego zgodnie z ww. umową w sezonie Lato 2023 obaj przewoźnicy muszą uzgodnić rozkład lotów pomiędzy Polską a Turcją.”

Adamczyk twierdzi, że zakres umowy ma jedynie charakter techniczny i nie powinien utrudniać uruchomienia trasy. Dalej stwierdza, że ​​Górnośląska Grupa Lotnicza (GTL), operator KTW nigdy nie otrzymał od LOT (LO) żądania uruchomienia połączenia do Stambułu od KTW.

Warto przeczytać!  Podsumowanie Euro: Les Bleus sfrustrowani Polską

Jeśli Turkish Airlines odmówią obsługi Katowic, będzie to cios dla lotniska. Do chwili obecnej TK obsługuje ponad 300 kierunków w 124 krajach, utrudniając tym samym obsługę około 2,3 mln osób zamieszkujących obszar Metropolii GZM.

Jeśli dodamy do tego większy obszar metropolitalny Górnego Śląska rozciągający się aż po Czechy, wielkość rynku przekroczyłaby siedem milionów ludzi.

Wizz Air Airbus A321neo HA-LVI. Zdjęcie: Dominik Csordás/Airways

Sprawa Wizz Air


Wizz Air (W6) również borykał się z podobnymi problemami jak TK. Na początku tego roku, pod koniec stycznia, niskokosztowy przewoźnik ogłosił Erywań (EVN) jako 38. kierunek podróży z Katowic.

Biorąc pod uwagę dużą społeczność ormiańską w Polsce, popyt jest duży, a LO obsługuje wyłącznie loty z Warszawy do Erewania. Otwarcie rejsów W6 z KTW zdecydowanie obniżyłoby ceny biletów.

Choć W6 planowało rozpoczęcie lotów na 29 kwietnia 2023 r., ULC nie zatwierdziło tej trasy.

„Wizz Air jest rozczarowany postawą Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC), który od stycznia 2023 roku zwleka z decyzją zezwalającą linii lotniczej na uruchomienie połączenia z Katowic do Erewania, mimo że UE (Unia Europejska) podpisała umowa o wspólnej przestrzeni powietrznej z Armenią, na mocy której zarówno przewoźnicy z UE, jak i Armenii będą mogli obsługiwać połączenia lotnicze między krajami UE a Armenią bez żadnych dodatkowych wymagań”. – poinformował w oświadczeniu przewoźnik niskokosztowy.

Warto przeczytać!  W obliczu wojny na Ukrainie na granicy Polska chce znaleźć się w gronie krajów ustalających agendę Europy

Urząd Lotnictwa Cywilnego w komunikacie prasowym podał, że obecna umowa pomiędzy Armenią a Polską zezwala tylko jednej linii lotniczej na obsługę lotów pomiędzy obydwoma krajami. Ponieważ LOT obsługuje loty z Warszawy do Erewania, prośba Wizz Air została odrzucona.

LOT (w barwach retro) Embraer ERJ-170-200LR SP-LIM. Zdjęcie: Dominik Csordás/Airways

Ochrona LOT-u, bagatelizowanie Katowic


Polska doświadczyła w ostatnich latach ekspansywnego rozwoju transportu lotniczego, dzięki roli tanich przewoźników, takich jak Ryanair (FR) i W6, którzy są liderami lokalnego rynku.

W ciągu ostatnich pięciu lat liczba pasażerów szybko rosła. W 2018 r. wszystkie porty lotnicze w Polsce obsłużyło 45 mln pasażerów, w porównaniu z 49 mln w 2019 r. Po przerwie spowodowanej pandemią COVID-19 liczby odbiły się i w 2022 r. w kraju obsłużono 41 mln pasażerów.

Bagatelizowanie roli KTW w sektorze podróży lotniczych w Polsce poprzez praktyki protekcjonistyczne ukryte w biurokratycznych decyzjach mających na celu faworyzowanie LO jako tzw. „wybranego instrumentu” oznacza utratę nowych możliwości rynkowych.

Jest to szczególnie istotne w przypadku proponowanej usługi TK, która otworzyłaby Katowice na jeden z największych węzłów lotniczych na świecie.


Wyróżnione zdjęcie: Lotnisko w Katowicach


Źródło