USA i Chiny Spar nad samolotami wojskowymi przechwytującymi nad Morzem Południowochińskim
![USA i Chiny Spar nad samolotami wojskowymi przechwytującymi nad Morzem Południowochińskim](https://oen.pl/wp-content/uploads/2023/01/us-china-compete-air-encounter-narrative-770x470.jpg)
Amerykańskie i chińskie siły zbrojne opublikowały sprzeczne relacje na temat tego, co obie strony uznały za niebezpieczne i nieprofesjonalne spotkanie powietrzne nad Morzem Południowochińskim, co jest najnowszym przykładem rywalizacji w przestrzeni informacyjnej.
Dowództwo Indo-Pacyfiku Stanów Zjednoczonych z siedzibą na Hawajach opublikowało w zeszły czwartek materiał filmowy pokazujący samolot bojowy chińskiej marynarki wojennej J-11 przechwytujący samolot zwiadowczy RC-135 Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych, który „legalnie przeprowadzał rutynowe operacje” 21 grudnia w międzynarodowej przestrzeni powietrznej.
„ [People’s Liberation Army Navy] pilot wykonał niebezpieczny manewr, lecąc przed i w odległości 20 stóp od dziobu RC-135, zmuszając RC-135 do wykonania manewrów unikowych w celu uniknięcia kolizji” – głosi oświadczenie. razem, zanim jeszcze bardziej się rozejdą.
![USA i Chiny rywalizują o narrację o spotkaniu w powietrzu USA i Chiny rywalizują o narrację o spotkaniu w powietrzu](https://oen.pl/wp-content/uploads/2023/01/USA-i-Chiny-Spar-nad-samolotami-wojskowymi-przechwytujacymi-nad-Morzem.jpg)
![USA i Chiny rywalizują o narrację o spotkaniu w powietrzu USA i Chiny rywalizują o narrację o spotkaniu w powietrzu](https://oen.pl/wp-content/uploads/2023/01/1672811227_41_USA-i-Chiny-Spar-nad-samolotami-wojskowymi-przechwytujacymi-nad-Morzem.jpg)
Odpowiedź Chin nadeszła w sobotę. W oświadczeniu ministerstwa obrony przypisanym Dowództwu Teatru Południowego PLA stwierdzono, że Stany Zjednoczone „celowo wprowadziły w błąd opinię publiczną”.
RC-135 Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych „przeprowadził celowe rozpoznanie bliskiego zasięgu w pobliżu południowego wybrzeża Chin i wysp Xisha” .
J-11 Marynarki Wojennej PLA został wysłany w celu przechwycenia amerykańskiego samolotu. „Podczas tego procesu, ignorując powtarzające się ostrzeżenia chińskiego pilota, amerykański samolot nagle zmienił położenie i zmusił chiński samolot do skrętu w lewo”.
Chińskie wideo z incydentu pokazało, że oba samoloty zbliżają się do siebie, zanim ponownie się rozejdą. Żaden z klipów nie wydaje się jednoznacznie potwierdzać wersji wydarzeń przedstawionej w Waszyngtonie lub Pekinie, chociaż ogólnie oczekuje się, że znacznie zwinniejsze szybkie odrzutowce będą zachowywać większą ostrożność w takich przypadkach.
![USA i Chiny rywalizują o narrację o spotkaniu w powietrzu](https://oen.pl/wp-content/uploads/2023/01/1672811227_757_USA-i-Chiny-Spar-nad-samolotami-wojskowymi-przechwytujacymi-nad-Morzem.jpg)
Ministerstwo Obrony Narodowej, Chiny
W 2022 roku Stany Zjednoczone i ich sojusznicy zaczęli malować obraz chińskiej armii, która była szalenie zuchwała w dochodzeniu roszczeń terytorialnych Pekinu, aż do ryzyka wypadków.
Canberra powiedział, że w lutym chiński okręt wojenny skierował laser dużej mocy na australijski samolot zwiadowczy podczas żeglugi u wybrzeży północnej Australii. W maju jeden z chińskich myśliwców J-16 przechwycił australijski samolot wojskowy nad Morzem Południowochińskim i uwolnił metalowe plewy zakłócające radary, które dostały się do jego silnika.
Osobno Ottawa oskarżyła chińskie odrzutowce wojskowe o nękanie kanadyjskich samolotów na Morzu Wschodniochińskim, gdzie zostały rozmieszczone w celu egzekwowania sankcji ONZ wobec Korei Północnej.
W każdym z przypadków Pekin bronił zachowania swoich sił jako profesjonalnego i bezpiecznego. Chińskie ministerstwo spraw zagranicznych stwierdziło, że jego piloci „zachowali maksymalną powściągliwość” w świetle tego, co nazwano ciągłym rekonesansem u wybrzeży Chin.
W ostatnich miesiącach na prywatnych spotkaniach między sekretarzem obrony Lloydem Austinem a jego chińskim odpowiednikiem poruszono potencjalnie niebezpieczne starcia w powietrzu i na morzu, które mogą wywołać przypadkowy konflikt w obliczu rosnących napięć. Administracja Bidena spędziła również dwa lata na przywracaniu z Pekinem gorących linii komunikacji kryzysowej.
Obie strony będą chciały uniknąć powtórki incydentu na wyspie Hainan z 2001 roku, kiedy to samolot obserwacyjny EP-3 Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych zderzył się z chińskim odrzutowcem J-8, w wyniku czego zginął chiński pilot Wang Wei, znany z „ manewry kowbojskie”.
Przechwytywanie amerykańskich samolotów przez potencjalnych przeciwników – i odwrotnie – pozostaje powszechną praktyką od czasów zimnej wojny, a poważne incydenty, takie jak ten na Hainan dwie dekady temu, są niezwykle rzadkie.
„Interakcje samolotów wojskowych odbywają się regularnie na całym świecie. Większość z tych interakcji jest bezpieczna i profesjonalna, w tym interakcje między Stanami Zjednoczonymi a PLA” – powiedział rzecznik Pentagonu, ppłk Martin Meiners.
„Kiedy te interakcje są niebezpieczne, Stany Zjednoczone reagują odpowiednimi kanałami dyplomatycznymi i wojskowymi. Mamy kanały komunikacyjne do omawiania spotkań z armią PLA, którymi jesteśmy zaniepokojeni, takie jak mechanizm wojskowej morskiej umowy konsultacyjnej. Zamierzamy to zrobić w tym przypadku” – powiedział Newsweek.
Jednak dla decydentów politycznych ujawnienie szczegółów dotyczących inaczej sklasyfikowanych operacji wojskowych służy sprawom publicznym i celom dyplomacji publicznej, wskazując krajowym i zagranicznym odbiorcom zasady każdej misji oraz związane z nią ryzyko. Jak pokazały proaktywne ujawnienia ukraińskiego wywiadu, wygrana w wojnie narracyjnej jest kluczem do zapewnienia międzynarodowego wsparcia.
Ponieważ Stany Zjednoczone i Chiny konkurują ze sobą w wielu dziedzinach, kontrola przestrzeni informacyjnej staje się coraz ważniejsza. Na przykład na zaciekle spornym Morzu Południowochińskim Waszyngton nadal zapewnia swobodę żeglugi i przelotów, podczas gdy Pekin dąży do położenia kresu amerykańskiej obecności wojskowej w regionie.
„Jak stwierdził sekretarz Austin, zaobserwowaliśmy alarmujący wzrost liczby niebezpiecznych przechwyceń powietrznych i konfrontacji na morzu przez samoloty i statki PLA. Ten ostatni incydent odzwierciedla niepokojący trend niebezpiecznych i niebezpiecznych praktyk przechwytywania przez PLA, które są poważne niepokój dla Stanów Zjednoczonych” – powiedział Meiners.
Czy masz wskazówkę na temat wiadomości ze świata Newsweek powinien zakrywać? Czy masz pytanie dotyczące Morza Południowochińskiego? Daj nam znać przez worldnews@newsweek.com.
Aktualizacja 1/2/23, 10:20 ET: Ten artykuł został zaktualizowany o odpowiedź z Departamentu Obrony.