Biznes

USA planują czterokrotne podniesienie ceł na chińskie pojazdy elektryczne i import zielonej energii

  • 11 maja, 2024
  • 7 min read
USA planują czterokrotne podniesienie ceł na chińskie pojazdy elektryczne i import zielonej energii


Według amerykańskiego urzędnika i innej osoby zaznajomionej z planem administracja Bidena planuje nałożyć nowe, duże cła na pojazdy elektryczne, półprzewodniki, sprzęt fotowoltaiczny i artykuły medyczne importowane z Chin.

Kierowca taksówki przygotowuje się do ładowania swojego pojazdu elektrycznego VF e34 firmy VinFast Auto Ltd. na stacji ładowania przed salonem firmowym. Fotograf: Linh Pham/Bloomberg (Bloomberg)

W szczególności cła na pojazdy elektryczne mogą wzrosnąć czterokrotnie – z obecnych 25% do 100%. Plan został opisany przez osoby pod warunkiem zachowania anonimowości, ponieważ nie były one upoważnione do podawania szczegółów przed oficjalnym ogłoszeniem.

Odblokuj wyłączny dostęp do najświeższych wiadomości na temat wyborów powszechnych w Indiach, tylko w aplikacji HT. Pobierz teraz! Pobierz teraz!

Cła, które mają zostać ogłoszone we wtorek, zostały wprowadzone po tym, jak urzędnicy w całej administracji Demokratów wyrazili frustrację z powodu „nadwyżki mocy produkcyjnych” w Chinach w zakresie pojazdów elektrycznych i innych produktów, które ich zdaniem stanowią zagrożenie dla miejsc pracy w USA i bezpieczeństwa narodowego.

Kraje uprzemysłowione, w tym Stany Zjednoczone i ich europejscy sojusznicy, obawiają się, że fala taniego chińskiego eksportu przytłoczy krajową produkcję. Po stronie amerykańskiej istnieje szczególna obawa, że ​​chińskie produkty związane z zieloną energią osłabią masowe, przyjazne dla klimatu inwestycje dokonane na mocy ustawy Demokratów o ograniczaniu inflacji, którą prezydent Joe Biden podpisał w sierpniu 2022 r.

CZYTAJ TAKŻE| USA twierdzą, że „rozsądna jest ocena”, że Izrael naruszył międzynarodowe prawo humanitarne, używając amerykańskiej broni

Administracja Bidena wprowadzi główne cła

Dodatkowe cła niosą ze sobą także pewne znaczenie polityczne przed listopadowymi wyborami prezydenckimi. Zarówno Biden, jak i jego domniemany republikański pretendent, były prezydent Donald Trump, powiedzieli wyborcom, że będą ostrożni wobec Chin, drugiej co do wielkości gospodarki na świecie po Stanach Zjednoczonych i wschodzącego rywala geopolitycznego.

Warto przeczytać!  Karcher przez ponad 20 lat zawyżał ceny produktów. UOKiK ukarał spółkę

Biden zdefiniował swoją politykę jako „konkurencję z Chinami, a nie konflikt”. Przyjął strategię przemysłową, która wykorzystuje rządowe wsparcie finansowe do przyciągania prywatnych inwestycji w nowe fabryki i zaawansowane technologie, ograniczając jednocześnie sprzedaż chipów komputerowych i innego sprzętu do Chin.

Trump podsunął pomysł nałożenia ogromnych ceł na Chiny, aby zmniejszyć deficyt handlowy USA z tym krajem. Wielokrotnie twierdził, że wsparcie Bidena dla pojazdów elektrycznych ostatecznie spowoduje, że miejsca pracy w amerykańskich fabrykach przeniosą się do Chin.

Oczekuje się, że wtorkowe ogłoszenie utrzyma w mocy niektóre cła nałożone za rządów Trumpa, obejmujące chińskie towary o wartości około 360 miliardów dolarów. Nowy podatek od importu dodałby takie produkty, jak chińskie strzykawki i sprzęt solarny.

Istnieje ryzyko, że cła mogą doprowadzić do szerszego konfliktu handlowego między obydwoma krajami, gdy będą one reagować na swoje wzajemne posunięcia. Chiny dążą do stworzenia przewagi technologicznej i awansu w łańcuchu gospodarczym.

Wiele wskazuje na to, że Chiny wstrzymują produkcję akumulatorów litowo-jonowych stosowanych w pojazdach elektrycznych, telefonach komórkowych i innym sprzęcie elektronicznym w czasie, gdy spotykają się z rosnącą krytyką ze strony Zachodu.

W środę chińskie Ministerstwo Przemysłu i Technologii Informacyjnych opublikowało projekt przepisu mającego na celu „wzmocnienie zarządzania branżą akumulatorów litowo-jonowych i promowanie wysokiej jakości wzrostu sektora”.

Projekt, który został opublikowany na stronie internetowej ministerstwa do wglądu opinii publicznej, stwierdza, że ​​firmy powinny raczej dążyć do lepszych innowacji technologicznych, wyższej jakości i niższych kosztów, niż zwiększać istniejące moce produkcyjne.

Warto przeczytać!  Sprinto pozyskuje 20 milionów dolarów na automatyzację zarządzania zgodnością z bezpieczeństwem

CZYTAJ TAKŻE| Wysłannik Izraela niszczy Kartę Narodów Zjednoczonych w związku z głosowaniem w sprawie członkostwa Palestyny; Indie popierają rezolucję

Projekt stwierdza, że ​​elektrownie produkujące baterie litowe budowane na terenach rolniczych lub w strefach przemysłowych objętych ograniczeniami powinny zostać zamknięte.

Przedstawicielka ds. handlu USA Katherine Tai przeprowadza przegląd ceł wprowadzonych za czasów Trumpa, a republikańscy prawodawcy, w tym przewodniczący komisji ds. sposobów i środków Izby Reprezentantów Jason Smith i przewodniczący Podkomisji ds. handlu Adrian Smith nawołują do „szybkiego zakończenia” śledztwa.

„Ciągła bierność w sprawie czteroletniego przeglądu stwarza poważne ryzyko dla amerykańskich rolników, producentów, innowatorów, małych firm i pracowników” – napisali w tym tygodniu w liście do Tai.

Tymczasem demokratyczny senator z Ohio Sherrod Brown napisał w piątek w tweecie, że „taryfy nie wystarczą. Musimy zakazać chińskim pojazdom elektrycznym wjazdu do USA. Okres.”

Administracja Bidena wszczyna dochodzenie w sprawie chińskich „inteligentnych samochodów”

Administracja Bidena zapowiedziała również, że przeprowadzi dochodzenie w sprawie „inteligentnych samochodów” produkowanych w Chinach, które mogą zbierać poufne informacje na temat jeżdżących nimi Amerykanów. W lutym Departament Handlu wydał zawiadomienie o proponowanych przepisach, które rozpoczynają dochodzenie w sprawie zagrożeń dla bezpieczeństwa narodowego stwarzanych przez „pojazdy połączone z siecią” z Chin i innych krajów uznawanych za wrogie Stanom Zjednoczonym.

Obecnie w USA jest bardzo niewiele pojazdów elektrycznych z Chin, ale urzędnicy obawiają się, że tanie modele mogą wkrótce zacząć zalewać rynek amerykański, nawet przy 25-procentowej stawce celnej.

Model samochodu wprowadzony na rynek w zeszłym roku przez chińskiego producenta samochodów BYD kosztuje w Chinach około 12 000 dolarów. Jakość wykonania samochodu dorównuje produkowanym w USA pojazdom elektrycznym, które kosztują trzy lub cztery razy więcej i budzi strach w amerykańskim przemyśle.

Warto przeczytać!  Oprocentowanie obligacji spadnie, ale wolniej. Pokazano nową ofertę

Alliance for American Manufacturing – sojusz przedsiębiorstw i związku zawodowego hutników USA – opublikował w lutym raport, w którym stwierdzono, że wprowadzenie niedrogich chińskich samochodów na rynek amerykański „może okazać się wydarzeniem prowadzącym do wyginięcia amerykańskiego sektora samochodowego”. Z raportu wynika, że ​​amerykański sektor motoryzacyjny wytwarza 3% amerykańskiego PKB.

CZYTAJ TAKŻE| Urzędnicy twierdzą, że sekretarz ds. energetyki USA odwiedzi w przyszłym tygodniu Arabię ​​Saudyjską w Zjednoczonych Emiratach Arabskich

Sekretarz skarbu Janet Yellen, która na początku kwietnia udała się do Kantonu i Pekinu, wymieniła produkcję pojazdów elektrycznych i ich akumulatorów, a także sprzętu wykorzystującego energię słoneczną – sektory, które administracja USA stara się promować na rynku krajowym – jako obszary, w których głównym motorem napędowym są dotacje chińskiego rządu. szybki rozwój produkcji.

„Chiny są obecnie po prostu zbyt duże, aby reszta świata mogła wchłonąć tak ogromny potencjał. Działania podjęte dzisiaj przez ChRL mogą spowodować zmianę cen światowych” – powiedziała podczas kwietniowego przemówienia wygłoszonego w Pekinie, używając akronimu oficjalnej nazwy Chin, Chińskiej Republiki Ludowej.

„A kiedy rynek światowy zostaje zalany sztucznie tanimi chińskimi produktami, rentowność amerykańskich i innych zagranicznych firm zostaje poddana w wątpliwość”.

O planie nowych taryf poinformowały wcześniej Bloomberg News i The Wall Street Journal.


Źródło