Usługi pocztowe i kurierskie w Polsce. Ile wart jest rynek e-commerce, ile paczkomatów jest w kraju
![Usługi pocztowe i kurierskie w Polsce. Ile wart jest rynek e-commerce, ile paczkomatów jest w kraju](https://oen.pl/wp-content/uploads/2023/06/4ea3d211b3eeef-645-391-0-0-1500-911.jpg)
Na koniec maja Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE)
opublikował doroczny „Raport
o stanie rynku pocztowego w 2022 roku”, który pokazał najważniejsze dane
dotyczące polskiej branży. W 2022 r. Polacy wysłali 1,956 mld przesyłek
kurierskich, paczek pocztowych i listów, co oznacza wzrost wolumenu o zaledwie
1,1 proc. względem 2021 r., ale szczegóły pokazują, że branża kurierska ma się
z czego cieszyć, bo ciągle rozwija się w dwucyfrowym tempie.
Kurierzy na równi z listonoszami
W 2022 roku usługą, która – podobnie jak w latach ubiegłych
– była najliczniej wykorzystywana przez Polaków, były przesyłki listowe. Przyjęto ich
do obrotu 895,9 mln sztuk, co oznacza spadek o 8,2 proc. w stosunku do 2021 roku. Wygenerowały one 3,54
mld zł przychodu, czyli więcej o 3,6 proc. rdr.
(UKE, „Raport o stanie rynku pocztowego w 2022 roku”)
Tuż za nimi, z coraz mniejszą stratą, były przesyłki
kurierskie, których nadano łącznie 893,9 mln sztuk. To oznacza wzrost o 15,2
proc. w stosunku do roku 2021. W sumie przychody tego segmentu sięgnęły 9,6 mld
zł i były większe o 17 proc. rdr.
Wartość całego polskiego rynku usług pocztowych (14,4 mld
zł) w roku 2022 wzrosła w stosunku do roku 2021 o prawie 1,5 mld złotych,
osiągając stopę wzrostu 11,4 proc. Wzrost ten kolejny rok osiągnął wartość
dwucyfrową i przekroczył wskaźnik stopy wzrostu (PKB 5,1 proc.) całej polskiej
gospodarki – informuje raport.
(UKE, „Raport o stanie rynku pocztowego w 2022 roku”)
„Najważniejszym
czynnikiem wzrostu był, podobnie jak w latach poprzednich, wzrost przychodów z
przesyłek kurierskich spowodowany niezmiennie rosnącymi wolumenami przesyłek
zawierających towary nabywane przez konsumentów w transakcjach e-commerce.
Pomimo już znacznej wartości polski rynek usług pocztowych posiada perspektywy
dalszego rozwoju” – napisali autorzy raportu.
Spadki wolumenów na rynku usług listowych są związane
głównie z cyfryzacją i wynikają z ograniczania wysyłek korespondencji
transakcyjnej, takiej jak wyciągi bankowe, rachunki i faktury. Przesyłki te są
wypierane przez rozwiązania cyfrowe i elektroniczną wymianę danych i dokumentów
czy aplikacje mobilne – napisał w komentarzu Janusz Konopka, prezes Speedmail,
największego alternatywnego operatora pocztowego w Polsce.
W odniesieniu do rekordowego wzrostu wolumenu przesyłek
kurierskich w roku 2020/2019 (44,2 proc.) w roku 2022 rynek osiągnął bardzo dobrą
dynamikę wzrostu w stosunku do roku 2021. Biorąc więc pod uwagę wielkość
polskiego rynku kurierskiego, mimo zauważalnego spadku dynamiki rozwija się on nadal pomyślnie.
E-commerce i miliard przesyłek rocznie na horyzoncie
Według raportu „Gemius „E-commerce w Polsce 2022” mimo
problemów rok 2022 był kolejnym, który branża e-commerce może zaliczyć do
udanych. Zwiększona podczas pandemii popularność zakupów w sieci utrzymała się, a
osoby, które rozpoczęły korzystanie ze sklepów online, pozostały przy tej formie.
Wartość polskiego rynku e-commerce szacowano w 2022 roku na ok. 90-110 mld zł.
Pandemiczne lata 2020-2021 były pod tym względem rekordowe,
kiedy ten segment rynku zwiększył swoje przychody skokowo aż o 3 mld zł
(wzrost skumulowany o 58,2 proc.) przy wzroście wolumenu dostarczonych przesyłek
o ponad 335 mln sztuk w stosunku do 2019 roku (wzrost skumulowany o 76,0
proc.).
Chociaż aż tak ogromne tempo wzrostu okazało się trudne do utrzymania w
kolejnym roku, to przyrosty osiągnięte w tym segmencie rynku w roku 2022 są
również znaczące, zwłaszcza biorąc pod uwagę znoszenie obostrzeń pandemicznych
i pojawienie się znacznych trudności makroekonomicznych – informuje raport.
Jeżeli potwierdzą się prognozy wzrostu wartości polskiego
rynku e-commerce opracowane na podstawie publikacji PwC Polska pt. ”Perspektywy
rozwoju e-commerce w Polsce w latach 2018-2027″, to wolumen przesyłek
kurierskich w ciągu najbliższych kilku lat może wzrosnąć nawet do wartości
rzędu 1-1,1 mld przesyłek.
(UKE, „Raport o stanie rynku pocztowego w 2022 roku”)
Na tę informację uwagę zwrócą szczególnie inwestujący w
branżę e-commerce i takie spółki, jak Allegro, Shoper, Answear, ale także ci lokujący
pieniądze w rynek firm kurierskich, czyli np. notowany na giełdzie w
Amsterdamie InPost. Jak informuje raport UKE, 7 największych pod względem
wolumenu i przychodów operatorów świadczących usługi w segmencie przesyłek
kurierskich posiadało w 2022 roku odpowiednio 98,8 proc. udziału w wolumenie
ogółem oraz 97,6 proc. udziału w przychodach.
Kraina automatów paczkowych
Według
cytowanego w publikacji UKE raportu Last Mile Experts “Out of home delivery in
Europe 2022”, w Polsce było najwięcej w Europie punktów odbioru dostaw poza miejscem zamieszkania adresata.
(UKE, „Raport o stanie rynku pocztowego w 2022 roku”)
Raport UKE pokazuje na dowód liczby, które mówią, że w 2022 r. w Polsce było 26,7 tys. automatów
paczkowych, z czego 19,3 tys. to
były paczkomaty InPostu. Ogólna liczba automatów zwiększyła się kilkukrotnie
względem przedpandemicznego 2019 r. InPost to lider w ilości zamontowanych w Polsce paczkomatów, a nasz kraj był państwem, w którym znajdowała się największa liczba samoobsługowych automatów paczkowych w stosunku do liczby mieszkańców. Biorąc to pod uwagę, autorzy Last Mile Experts napisali, że „Polska może być opisywana jako jako kraina automatów paczkowych”, albo bardziej dosłownie „paczkomatoland”.
Na stabilnym poziomie potaje natomiast liczba
placówek pocztowych Poczty Polskiej, które spełniają tym samym rządowe kryteria
o placówce w każdej gminie, jednej placówce na 6 tys. mieszkańców na terenie
gmin miejskich i miejsko-wiejskich oraz jednej placówce na 85 km2 w gminach
wiejskich.
(UKE, „Raport o stanie rynku pocztowego w 2022 roku”)
Wartość polskiego rynku usług pocztowych nieustannie rośnie,
a tempo tego wzrostu znacznie przekracza tempo rozwoju całej polskiej
gospodarki. Szczególnym okresem w historii tego rozwoju były lata 2020-2021,
czyli czas ograniczeń pandemicznych, które dla wolumenu handlu e-commerce oraz
związanym ściśle z nim wolumenem zrealizowanych przesyłek kurierskich stanowił
okres szczególnie sprzyjających warunków do wzrostu, konkluduje raport.
Rok 2022 był rokiem, w którym te sprzyjające warunki uległy osłabieniu.
Z jednej strony zniesiono zasadnicze obostrzenia pandemiczne, natomiast z
drugiej strony pojawiły się czynniki zewnętrzne mające negatywny wpływ na
skłonność konsumentów do zakupu towarów – niepewność co do dalszej sytuacji
geopolitycznej oraz gospodarczej, a także odczuwalny wzrost poziomu cen dóbr
konsumpcyjnych (inflacji). (…) Biorąc
więc pod uwagę wielkość polskiego rynku kurierskiego, mimo zauważalnego spadku
dynamiki, rynek ten rozwija się nadal pomyślnie – czytamy we wnioskach.