Biznes

Usługi pocztowe i kurierskie w Polsce. Ile wart jest rynek e-commerce, ile paczkomatów jest w kraju

  • 27 czerwca, 2023
  • 6 min read
Usługi pocztowe i kurierskie w Polsce. Ile wart jest rynek e-commerce, ile paczkomatów jest w kraju


Na koniec maja Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE)
opublikował doroczny „Raport
o stanie rynku pocztowego w 2022 roku”, który pokazał najważniejsze dane
dotyczące polskiej branży. W 2022 r. Polacy wysłali 1,956 mld przesyłek
kurierskich, paczek pocztowych i listów, co oznacza wzrost wolumenu o zaledwie
1,1 proc. względem 2021 r., ale szczegóły pokazują, że branża kurierska ma się
z czego cieszyć, bo ciągle rozwija się w dwucyfrowym tempie.

Kurierzy na równi z listonoszami

W 2022 roku usługą, która – podobnie jak w latach ubiegłych
– była najliczniej wykorzystywana przez Polaków, były przesyłki listowe. Przyjęto ich
do obrotu 895,9 mln sztuk, co oznacza spadek o 8,2 proc. w stosunku do 2021 roku. Wygenerowały one 3,54
mld zł przychodu, czyli więcej o 3,6 proc. rdr.

(UKE, „Raport o stanie rynku pocztowego w 2022 roku”)

Tuż za nimi, z coraz mniejszą stratą, były przesyłki
kurierskie, których nadano łącznie 893,9 mln sztuk. To oznacza wzrost o 15,2
proc. w stosunku do roku 2021. W sumie przychody tego segmentu sięgnęły 9,6 mld
zł i były większe o 17 proc. rdr.

Wartość całego polskiego rynku usług pocztowych (14,4 mld
zł) w roku 2022 wzrosła w stosunku do roku 2021 o prawie 1,5 mld złotych,
osiągając stopę wzrostu 11,4 proc. Wzrost ten kolejny rok osiągnął wartość
dwucyfrową i przekroczył wskaźnik stopy wzrostu (PKB 5,1 proc.) całej polskiej
gospodarki – informuje raport.

(UKE, „Raport o stanie rynku pocztowego w 2022 roku”)

„Najważniejszym
czynnikiem wzrostu był, podobnie jak w latach poprzednich, wzrost przychodów z
przesyłek kurierskich spowodowany niezmiennie rosnącymi wolumenami przesyłek
zawierających towary nabywane przez konsumentów w transakcjach e-commerce.
Pomimo już znacznej wartości polski rynek usług pocztowych posiada perspektywy
dalszego rozwoju” – napisali autorzy raportu.

Warto przeczytać!  10 rupii za akcję: pierwsza w historii dywidenda przyznana przez TEN NBFC – Czy posiadasz?

Spadki wolumenów na rynku usług listowych są związane
głównie z cyfryzacją i wynikają z ograniczania wysyłek korespondencji
transakcyjnej, takiej jak wyciągi bankowe, rachunki i faktury. Przesyłki te są
wypierane przez rozwiązania cyfrowe i elektroniczną wymianę danych i dokumentów
czy aplikacje mobilne – napisał w komentarzu Janusz Konopka, prezes Speedmail,
największego alternatywnego operatora pocztowego w Polsce.

W odniesieniu do rekordowego wzrostu wolumenu przesyłek
kurierskich w roku 2020/2019 (44,2 proc.) w roku 2022 rynek osiągnął bardzo dobrą
dynamikę wzrostu w stosunku do roku 2021. Biorąc więc pod uwagę wielkość
polskiego rynku kurierskiego, mimo zauważalnego spadku dynamiki rozwija się on nadal pomyślnie.

E-commerce i miliard przesyłek rocznie na horyzoncie

Według raportu „Gemius „E-commerce w Polsce 2022” mimo
problemów rok 2022 był kolejnym, który branża e-commerce może zaliczyć do
udanych. Zwiększona podczas pandemii popularność zakupów w sieci utrzymała się, a
osoby, które rozpoczęły korzystanie ze sklepów online, pozostały przy tej formie.
Wartość polskiego rynku e-commerce szacowano w 2022 roku na ok. 90-110 mld zł.

Pandemiczne lata 2020-2021 były pod tym względem rekordowe,
kiedy ten segment rynku zwiększył swoje przychody skokowo aż o 3 mld zł
(wzrost skumulowany o 58,2 proc.) przy wzroście wolumenu dostarczonych przesyłek
o ponad 335 mln sztuk w stosunku do 2019 roku (wzrost skumulowany o 76,0
proc.).

Warto przeczytać!  [24tp.pl] Nowe połączenia lotnicze z Balic

Chociaż aż tak ogromne tempo wzrostu okazało się trudne do utrzymania w
kolejnym roku, to przyrosty osiągnięte w tym segmencie rynku w roku 2022 są
również znaczące, zwłaszcza biorąc pod uwagę znoszenie obostrzeń pandemicznych
i pojawienie się znacznych trudności makroekonomicznych – informuje raport.

Jeżeli potwierdzą się prognozy wzrostu wartości polskiego
rynku e-commerce opracowane na podstawie publikacji PwC Polska pt. ”Perspektywy
rozwoju e-commerce w Polsce w latach 2018-2027″, to wolumen przesyłek
kurierskich w ciągu najbliższych kilku lat może wzrosnąć nawet do wartości
rzędu 1-1,1 mld przesyłek.

(UKE, „Raport o stanie rynku pocztowego w 2022 roku”)

Na tę informację uwagę zwrócą szczególnie inwestujący w
branżę e-commerce i takie spółki, jak Allegro, Shoper, Answear, ale także ci lokujący
pieniądze w rynek firm kurierskich, czyli np. notowany na giełdzie w
Amsterdamie InPost. Jak informuje raport UKE, 7 największych pod względem
wolumenu i przychodów operatorów świadczących usługi w segmencie przesyłek
kurierskich posiadało w 2022 roku odpowiednio 98,8 proc. udziału w wolumenie
ogółem oraz 97,6 proc. udziału w przychodach.

Kraina automatów paczkowych 

Według
cytowanego w publikacji UKE raportu Last Mile Experts “Out of home delivery in
Europe 2022”, w Polsce było najwięcej w Europie punktów odbioru dostaw poza miejscem zamieszkania adresata. 

(UKE, „Raport o stanie rynku pocztowego w 2022 roku”)

Raport UKE pokazuje na dowód liczby, które mówią, że w 2022 r. w Polsce było 26,7 tys. automatów
paczkowych, z czego 19,3 tys. to
były paczkomaty InPostu. Ogólna liczba automatów zwiększyła się kilkukrotnie
względem przedpandemicznego 2019 r. InPost to lider w ilości zamontowanych w Polsce paczkomatów, a nasz kraj był państwem, w którym znajdowała się największa liczba samoobsługowych automatów paczkowych w stosunku do liczby mieszkańców. Biorąc to pod uwagę, autorzy Last Mile Experts napisali, że „Polska może być opisywana jako jako kraina automatów paczkowych”, albo bardziej dosłownie „paczkomatoland”. 

Warto przeczytać!  Wiadomości z rynku akcji i akcji, Wiadomości z gospodarki i finansów, Sensex, Nifty, Rynek globalny, NSE, BSE Wiadomości z IPO na żywo

Na stabilnym poziomie potaje natomiast liczba
placówek pocztowych Poczty Polskiej, które spełniają tym samym rządowe kryteria
o placówce w każdej gminie, jednej placówce na 6 tys. mieszkańców na terenie
gmin miejskich i miejsko-wiejskich oraz jednej placówce na 85 km2 w gminach
wiejskich.

(UKE, „Raport o stanie rynku pocztowego w 2022 roku”)

Wartość polskiego rynku usług pocztowych nieustannie rośnie,
a tempo tego wzrostu znacznie przekracza tempo rozwoju całej polskiej
gospodarki. Szczególnym okresem w historii tego rozwoju były lata 2020-2021,
czyli czas ograniczeń pandemicznych, które dla wolumenu handlu e-commerce oraz
związanym ściśle z nim wolumenem zrealizowanych przesyłek kurierskich stanowił
okres szczególnie sprzyjających warunków do wzrostu, konkluduje raport.

Rok 2022 był rokiem, w którym te sprzyjające warunki uległy osłabieniu.
Z jednej strony zniesiono zasadnicze obostrzenia pandemiczne, natomiast z
drugiej strony pojawiły się czynniki zewnętrzne mające negatywny wpływ na
skłonność konsumentów do zakupu towarów – niepewność co do dalszej sytuacji
geopolitycznej oraz gospodarczej, a także odczuwalny wzrost poziomu cen dóbr
konsumpcyjnych (inflacji). (…)  Biorąc
więc pod uwagę wielkość polskiego rynku kurierskiego, mimo zauważalnego spadku
dynamiki, rynek ten rozwija się nadal pomyślnie – czytamy we wnioskach.


Źródło