Świat

Uzbrojeni mężczyźni wsiedli na tankowiec w Zatoce Omańskiej w centrum konfliktu między USA a Iranem

  • 11 stycznia, 2024
  • 6 min read
Uzbrojeni mężczyźni wsiedli na tankowiec w Zatoce Omańskiej w centrum konfliktu między USA a Iranem


Dubaj, Zjednoczone Emiraty Arabskie – Na tankowiec znajdujący się niegdyś w centrum kryzysu między Iranem a Stanami Zjednoczonymi w Zatoce Omańskiej weszli na pokład „nieupoważnieni” mężczyźni w mundurach wojskowych w czwartek wczesnym rankiem – ostrzegła grupa doradcza kierowana przez brytyjskie wojsko i prywatną firmę ochroniarską. .

Szczegóły dotyczące najwyraźniej najnowszego zajęcia statku na napiętych szlakach wodnych Bliskiego Wschodu pozostają niejasne. Jednak podejrzenia natychmiast padły na Iran, ponieważ statek, niegdyś znany jako Suez Rajan, był zaangażowany w trwający od roku spór, w wyniku którego Departament Sprawiedliwości Stanów Zjednoczonych ostatecznie przechwycił od niego 1 milion baryłek irańskiej ropy naftowej.

Dane ze śledzenia satelitarnego przeanalizowane ostatnio przez Associated Press wykazały, że tankowiec pływający pod banderą Wysp Marshalla zawrócił i skierował się w stronę portu Bandar-e Jask w Iranie.

Mapa przedstawia Cieśninę Ormuz, kluczową drogę wodną pomiędzy Zatoką Perską a Zatoką Omańską, z Iranem na północy oraz ZEA i eksklawą Omanu Musandam na południu.

Getty/iStockphoto


Pozorny atak następuje po tygodniach ataki wspieranych przez Iran rebeliantów Houthi w Jemenie na żeglugę w Morzu Czerwonym, w tym ich największy w historii atak dronów i rakiet wystartował późnym wtorkiem.

Tylko w tej salwie wspierani przez Iran Houthi wystrzelili osiemnaście dronów, dwa przeciwokrętowe pociski manewrujące i jeden przeciwokrętowy pocisk balistyczny, ale wszystkie zostały pomyślnie zestrzelone, podało Centralne Dowództwo armii amerykańskiej.

Yahya Saree, rzecznik wojskowy Huti, powiedział w środę, że grupa wystrzeliła „dużą liczbę” rakiet i dronów w stronę amerykańskiego statku „zapewniającego wsparcie” Izraelowi w czasie wojny z Hamasem w Gazie.

Ataki na żeglugę zwiększyły ryzyko możliwych ataków odwetowych ze strony sił dowodzonych przez USA patrolujących obecnie kluczową drogę wodną, ​​zwłaszcza po środowym głosowaniu Rady Bezpieczeństwa ONZ potępiającym Huti oraz po tym, jak urzędnicy amerykańscy i brytyjscy ostrzegali przed potencjalnymi konsekwencjami ataków.


HR McMaster o Iranie, rosnących napięciach na Bliskim Wschodzie

Jednostka ds. handlu morskiego Wielkiej Brytanii, która przekazuje ostrzeżenia marynarzom na Bliskim Wschodzie, podała, że ​​czwartkowe zatrzymanie rozpoczęło się wcześnie rano na wodach między Omanem a Iranem, w obszarze, przez który przepływają statki wpływające i wypływające z Cieśniny Ormuz, wąskie ujście Zatoki Perskiej, przez które przepływa jedna piąta całego światowego handlu ropą naftową.

Brytyjska grupa wojskowa opisała otrzymanie raportu od kierownika ochrony statku, w którym usłyszała „nieznane głosy przez telefon” obok kapitana statku. Stwierdzono, że dalsze próby skontaktowania się ze statkiem nie powiodły się i że mężczyźni, którzy weszli na statek, nosili „czarne mundury w stylu wojskowym i czarne maski”.

Prywatna firma ochroniarska Ambrey podała, że ​​na pokład statku, który zidentyfikowała jako tankowiec St. Nikolas, weszło „od czterech do pięciu uzbrojonych osób”. Stwierdzono, że wchodząc na pokład mężczyźni zasłonili kamery monitoringu.

Tankowiec wypłynął z miasta Basra w Iraku i ładował ropę naftową zmierzającą do Aliaga w Turcji dla tureckiej rafinerii Tupras.

St. Nikolas nosił wcześniej nazwę Suez Rajan i był powiązany z greckim przedsiębiorstwem żeglugowym Empire Nawigacja. W oświadczeniu dla AP Empire nawigacji z siedzibą w Atenach przyznała, że ​​utraciła kontakt ze statkiem, którego załoga składa się z 18 Filipińczyków i jednego obywatela Grecji. Firma nie podała szczegółów.

Uwaga zaczęła skupiać się na Suezie Rajan w lutym 2022 r., kiedy grupa United Against Nuclear Iran stwierdziła, że ​​podejrzewa, że ​​tankowiec przewoził ropę z irańskiej wyspy Khargh, głównego terminalu dystrybucji ropy w Zatoce Perskiej. Zdjęcia satelitarne i dane dotyczące przesyłek przeanalizowane wówczas przez AP potwierdziły ten zarzut.

Statek miesiącami przebywał na Morzu Południowochińskim u północno-wschodniego wybrzeża Singapuru, po czym nagle bez wyjaśnienia popłynął w stronę wybrzeża Teksasu. W sierpniu statek wyładował ładunek na inny tankowiec, który na polecenie Departamentu Sprawiedliwości uwolnił ropę do Houston.

We wrześniu Empire Nawigacja przyznała się do przemytu irańskiej ropy naftowej objętej sankcjami i zgodziła się zapłacić grzywnę w wysokości 2,4 mln dolarów w związku ze sprawą dotyczącą tankowca.

5. Flota Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych, która patroluje Bliski Wschód, nie odpowiedziała natychmiast na prośbę o komentarz w sprawie incydentu. Irańska państwowa agencja informacyjna IRNA, powołując się na doniesienia zagraniczne, wspomniała o wejściu na pokład, ale nie powiedziała nic więcej.

Misja Iranu przy ONZ również nie odpowiedziała natychmiast na prośbę o komentarz.

Po statku ówczesny Suez Rajan udał się do Ameryki, do Iranu zajęli dwa tankowce w pobliżu Cieśniny Ormuzw tym jeden z ładunkiem dla dużego amerykańskiego koncernu naftowego Chevron Corp. W lipcu najwyższy dowódca marynarki wojennej Gwardii Rewolucyjnej zagroził dalszymi działaniami przeciwko każdemu, kto będzie wyładowywał Suez Rajan, przy czym media państwowe powiązały niedawne przejęcia z losem ładunku.

Od upadek porozumienia nuklearnego z Iranemna wodach wokół cieśniny Iran dokonał serii konfiskat statków, a także ataków na żeglugę, za które marynarka wojenna obwinia Teheran. Iran i marynarka wojenna również przeżyły serię napiętych starć na drogach wodnych, choć ostatnio uwaga skupiła się na atakach Houthi na statki na Morzu Czerwonym.

Od 2019 r. Stany Zjednoczone i ich sojusznicy również przechwytują irańską ropę naftową. Doprowadziło to do serii ataków na Bliskim Wschodzie przypisywanych Republice Islamskiej, a także do zajęcia statków przez irańskie siły wojskowe i paramilitarne, co zagraża globalnej żegludze.

Huti twierdzą, że ich ataki mają na celu położenie kresu cierpieniom Palestyńczyków w izraelskiej wojnie z Hamasem w Strefie Gazy. Jednakże rebelianci coraz częściej obierają za cel statki mające słabe powiązania z Izraelem lub żadne.

Tymczasem dane ze śledzenia satelitarnego przeanalizowane w czwartek przez AP wykazały, że irański statek towarowy podejrzany o bycie platformą szpiegowską na Morzu Czerwonym opuścił szlak wodny. Dane wykazały, że Behshad przepłynął przez Cieśninę Bab el-Mandeb do Zatoki Adeńskiej.

Behshad znajduje się na Morzu Czerwonym od 2021 roku w pobliżu archipelagu Dahlak w Erytrei. Przybył tam po tym, jak Iran usunął Saviz, kolejną podejrzaną bazę szpiegowską na Morzu Czerwonym, która odniosła szkody w wyniku ataku, który analitycy przypisywali Izraelowi w ramach szerszej wojny cieni obejmującej ataki statków w regionie.


Źródło

Warto przeczytać!  Prezydent Białorusi wyłącza transponder samolotu nad rosyjską przestrzenią powietrzną – próba zamachu stanu w Rosji jest prawdziwa