Podróże

Van life: Ile kosztuje życie w domku na kółkach?

  • 3 czerwca, 2022
  • 7 min read
Van life: Ile kosztuje życie w domku na kółkach?


James Tadeo sprawdza pocztę na swoim laptopie, w przerobionym minivanie Grand Caravan, podczas zwiedzania wiejskiej drogi na północ od Brampton w Ontario, 19 maja.Christopher Katsarov/The Globe and Mail

James Tadeo, kierownik magazynu i programista komputerowy, marzył o posiadaniu domku letniskowego. Gdy był dzieckiem, jego rodzice zabierali go na kempingi w całym Ontario: Algonquin Park, Georgian Bay i Grand Bend.

„Kiedy pływasz kajakiem w tych miejscach, zawsze widzisz ludzi i ich domki, a ja myślę:„ Wow, to takie piękne ”. W 2011 roku kupił dom w Brampton i pomyślał, że zacznie oszczędzać 75 000 dolarów, aby 80 000 dolarów za małą posiadłość letniskową.

Ale ceny domków letniskowych przekroczyły jego skromny budżet, sprawiając, że jego marzenia stały się poza zasięgiem. W tym samym czasie pan Tadeo zaczął słyszeć więcej o „życiu vanem”. Podczas gdy oglądał filmy na YouTube i posty na Instagramie o ludziach, którzy rezygnują z mieszkań lub innych domów, aby zamieszkać w furgonetce na pełny etat, pan Tadeo pomyślał, że byłaby to dla niego niedroga alternatywa dla domków letniskowych, gdzie mógłby uciec na pustkowia w komfort.

Niegdyś postrzegane jako styl życia spłukanych hipisów, van life stało się bardziej popularne w 2010 roku, a podczas pandemii rozwinęło się jeszcze bardziej, dzięki postom na platformach społecznościowych reklamujących niskie koszty, mobilność i wolność.

Alternatywa domku pana Tadeo na kółkach.Christopher Katsarov/The Globe and Mail

Gdy praca zdalna i hybrydowa stała się powszechna, atrakcyjność wyjazdu na kilka dni lub w pełnym wymiarze godzin stała się bardziej kusząca – i finansowo realistyczna. W połączeniu z rekordowo wysokimi cenami domów i domków letniskowych, van life jest tańszą alternatywą dla osób z ograniczonym budżetem.

Warto przeczytać!  To są najlepsze domki nad rzeką w Karolinie Północnej

Pan Tadeo kupił furgonetkę Dodge Grand Caravan z 2008 r. za 1500 USD w styczniu 2020 r., tuż przed pierwszą blokadą związaną z pandemią. W ciągu następnych pięciu miesięcy wydał kolejne 2000 dolarów na renowację wnętrza, dodając małe łóżko, system ogrzewania, baterię zasilaną energią słoneczną i instalację elektryczną, oświetlenie, półki i schowki.

Pan Tadeo utrzymywał niskie koszty, korzystając z prezentów, takich jak resztki sklejki od członka rodziny, lub znalezione przedmioty, takie jak wyrzucone meble i drewniane palety w dobrym stanie. System elektryczny był jego największym wydatkiem, około 800 $. „Nie chciałem oszczędzać na elektryce” — mówi. „Chciałem mieć pewność, że mam fabrycznie nowe części”.

Elementy elektroniczne są zasilane przez konwerter.Christopher Katsarov/The Globe and Mail

Kupił baterie, które normalnie napędzają elektryczny wózek golfowy, oraz panele słoneczne, które razem wystarczają panu Tadeo do korzystania z laptopa, ładowania telefonu i uruchamiania takich przedmiotów, jak garnek i przenośny piekarnik. Dokumentuje swoje konstrukcje i poprawki na kanale YouTube o nazwie Silver Cabin.

Do tej pory pan Tadeo, który ma około 50 lat, podróżował po Ontario swoim vanem, spędzając do dwóch tygodni w miejscach takich jak Tobermory, Huntsville i Algonquin Park. Ma przenośną toaletę, ale w miarę możliwości korzysta z postojów, postojów dla ciężarówek i kempingów. W przyszłym roku ma nadzieję odbyć sześciotygodniową podróż wzdłuż Zachodniego Wybrzeża.

Heather Nassler jest administratorem grupy na Facebooku o nazwie VanLife Ontario, która ma ponad 3500 członków. Podobnie jak w przypadku wielu stylów życia, pani Nassler mówi, że życie w vanie można prowadzić z ograniczonym budżetem, jak w przypadku pana Tadeo, lub luksusowo.

Warto przeczytać!  Amazon Great Republic Day Sale – 12 najlepszych toreb bagażowych, które zabiorą Cię w różne miejsca

„Widziałam samochody dostawcze, które kosztowały ponad 100 000 dolarów, z podgrzewaną podłogą i hydraulicznie podnoszonym łóżkiem” — mówi pani Nassler. Wbudowane prysznice z ciepłą wodą to kolejny luksus, podobnie jak wysokiej klasy systemy paneli słonecznych.

W latach 2018-2019 pani Nassler prowadziła vana przez Ontario, Quebec i wschodnie wybrzeże z byłym mężem. Szacuje, że ich miesięczne koszty wyniosły około 800 dolarów, w tym 100 dolarów na artykuły spożywcze, 90 dolarów na ubezpieczenie pojazdu, 300 dolarów na benzynę i 30 dolarów na członkostwo Planet Fitness, gdzie mogli wziąć prysznic. Obniżyli koszty parkowania i kempingu, pozostając na terenach należących do Korony.

Jednak dach ich pierwszego vana – Dodge’a Sprintera z 2006 roku, który kosztował 11 000 USD, z dodatkowymi 9 000 USD wydanymi na modernizację, przeciekał i spowodował znaczne uszkodzenia spowodowane rdzą. Furgonetka została później sprzedana, pozbawiona modernizacji, za 1500 USD. „To była szalona jazda” — mówi pani Nassler.

Zakup starszego pojazdu może pomóc oszczędnemu miłośnikowi samochodów dostawczych zaoszczędzić pieniądze. Ale doświadczenie pani Nassler przypomina, że ​​podobnie jak kupno domu do naprawy, remonty mogą się nie udać. Jednak życie za mniej niż kosztuje posiadanie lub wynajem domu nie zawsze jest celem końcowym tego stylu życia.

„Myślę, że istnieje błędne przekonanie, że będzie to tańsze niż wynajem mieszkania” — mówi Caval Olson-Lepage, certyfikowany planista finansowy z Affinity Wealth Management w Saskatoon. „Kiedy patrzę na moich klientów, którzy są zainteresowani życiem vana, ich celem i celem jest to, że nie chcą być przywiązani do lokalizacji”.

Warto przeczytać!  Pokonaj tłumy: oto europejskie stolice, które oficjalnie odwiedzają najwięcej i najmniej turystów

Pani Olson-Lepage zachęca aspirujących dożywotnich vanów, aby zaplanowali budżet zarówno na koszty początkowe, jak i stałe, w zależności od tego, gdzie planują podróżować. Weź pod uwagę opłaty, takie jak pozwolenia na kemping i park oraz parking, które mogą szybko się sumować.

Inflacja jest głównym problemem dla użytkowników samochodów dostawczych, zwłaszcza szybki i gwałtowny wzrost kosztów benzyny. Według GasBuddy, w trakcie letniego sezonu samochodowego, średnia krajowa cena benzyny wynosi ponad 2 dolary za litr.

Podczas gdy starsze pojazdy są tańsze z góry, mogą mieć wyższe koszty utrzymania, które mogą być kosztowne, zwłaszcza jeśli wymagają dni w warsztacie naprawczym. „Gdzie zamierzasz się zatrzymać, jeśli twój van jest dla ciebie niedostępny?” pyta pani Olson-Lepage. „Jeśli musisz coś naprawić, a to musi iść do sklepu, możesz teraz ponieść koszty hotelu”.

Dla dożywotnich vanów na pół etatu, takich jak pan Tadeo, pani Olson-Lepage miała budżet na czas w drodze jak na wakacje. „Patrzysz na to z rekreacyjnego punktu widzenia” — mówi. „To bardziej krótkoterminowe budżetowanie zamiast długoterminowego”.

Powyżej i poniżej: Pan Tadeo parzy kawę w swojej furgonetce.Christopher Katsarov/The Globe and Mail

Pan Tadeo obecnie oszczędza, aby kupić i wyremontować większą furgonetkę z budżetem 30 000 USD. Postrzega swoją pierwszą konstrukcję jako swego rodzaju projekt testowy, mający na celu sprawdzenie, czy podoba mu się ten styl życia, zanim przejdzie do bardziej rozbudowanej i kosztownej konstrukcji.

Od tego czasu porzucił swoje plany dotyczące domku letniskowego. Życie vana to ułamek kosztów w porównaniu z płaceniem za domek i stacjonowaniem w jednym miejscu, mówi, „ale dla mnie ten sam poziom przyjemności”.

Czy jesteś młodym Kanadyjczykiem z pieniędzmi na głowie? Aby nastawić się na sukces i uniknąć kosztownych błędów, posłuchaj naszego nagrodzonego Test stresu podcast.


Źródło