Sport

Verstappen nie chce wygrać GP Hiszpanii Norris „powinien był wygrać”

  • 23 czerwca, 2024
  • 6 min read
Verstappen nie chce wygrać GP Hiszpanii Norris „powinien był wygrać”


Max Verstappen odniósł niewielkie zwycięstwo nad ostatecznie osłabionym Lando Norrisem podczas Grand Prix Hiszpanii w 2024 roku. Wyścig został zdefiniowany przez wybór przez McLarena strategii offsetowej, która prawie się opłaciła.

Norris zapewnił sobie w sobotę swoje pierwsze pole position od trzech lat i prowadził na nowych miękkich oponach, ale jego wybicie z pole position było słabe i choć próbował powstrzymać Verstappena przed wkroczeniem w pierwszy zakręt, to George Russell przejął prowadzenie od czwarty na siatce. Tymczasem Norris spadł za Verstappenem i zajął trzecie miejsce.

Tymczasem szybka ucieczka Charlesa Leclerca została natychmiast zatrzymana, ponieważ musiał mocno hamować, aby ominąć Norrisa na starcie, a także nie nadrobił zaległości. Carlos Sainz wkrótce wyprzedził innego kierowcę Ferrari, ale opuścił tor w pierwszym zakręcie. Skorzystał z drogi dojazdowej i wrócił na tor za słupkiem – przestrzegając przepisów – i tym samym uniknął kary.

Jednak na początku trzeciego okrążenia Verstappen wykorzystał swoją ogromną przewagę DRS, aby odebrać prowadzenie Russellowi i utrzymać je po bardzo krótkiej potyczce koło w koło w pierwszym zakręcie.

Pod koniec tego okrążenia Verstappen zdobył ponad jedną sekundę przewagi nad Russellem i wydawało się, że lider mistrzostw ma przed sobą kolejne proste zwycięstwo, ale strategia wybrana przez McLarena postawiła to pod znakiem zapytania.

Warto przeczytać!  Jak oglądać i śledzić mityng Wanda Diamond League w Lozannie | AKTUALNOŚCI

Red Bull i McLaren różnią się w strategii

Z grupy prowadzącej Russell i Sainz jako pierwsi zjechali z miękkiej nawierzchni na średnią na 16 okrążeniu, a Hamilton poszedł w ich ślady jedno okrążenie później. Z tej grupy zwyciężył Sainz, który zdołał przedostać się pomiędzy Mercedesy, ale Hamilton wkrótce wyprzedził go na 19. okrążeniu, po tym jak para uderzyła w koła.

Następnie Verstappen zjechał do pit stopu, wyprzedzając Mercedesa i Sainza i znacznie wyprzedził tę grupę, zatrzymując się na 1,9 sekundy na 18. okrążeniu. Nie kusiło to Norrisa i Leclerca, którzy nadal okrążali swoje początkowe miękkie mieszanki. Norris w końcu zjechał do pit stopu na 24. okrążeniu, zajmując szóste miejsce, a Leclerc poszedł w jego ślady jedno okrążenie później i zajął siódme miejsce.

Norris szybko wyprzedził Sainza i ułatwił pracę hiszpańskiemu kierowcy, a następnie gonił Hamiltona, ale Russell wykazał się większym zaangażowaniem, pokonując pierwsze zakręty na 35. okrążeniu. Norris wyprzedził Mercedesa w trzecim zakręcie, zanim Russell wziął odwet za następnym zakrętem. Norris zapewnił sobie drugie miejsce, wjeżdżając z powrotem do piątego zakrętu i przeciągając Russella na kolejne wzgórze.

Verstappen miał dziewięć sekund przewagi nad kierowcą McLarena, ale Norris wkrótce zmniejszył tę stratę do niecałych sześciu sekund.

Norris zjeżdża później, aby zaangażować się w strategię offsetową

Kiedy jego prowadzenie zostało uszczuplone, a Norris groził, że wejdzie w zakres podcięcia, Verstappen skorzystał z okazji i zjechał do pit stopu na 45. okrążeniu. Norris zjechał na miękkie opony trzy okrążenia później i opuszczając boks, pozostawał tuż przed Russellem.

Warto przeczytać!  Co nowy plan olimpijski Brisbane oznacza dla krykieta Gabba

Norris miał teraz osiem sekund na odzyskanie sił, jeśli miał wygrać GP Hiszpanii w 2024 roku w prostej walce z Verstappenem. Holenderowi powiedziano, że jego rywal Brytyjczyk przebija się przez miękkie opony, próbując go dogonić, a Norris szybko odrabiał straty.

Na 10 okrążeń przed końcem Norris tracił 5,5 sekundy do lidera mistrzostw. Deficyt ten wkrótce stał się trudniejszy do pokonania, ale Norris zredukował go do 4,3 sekundy na pięć okrążeń przed końcem. Na ostatnim okrążeniu różnica między Norrisem a Verstappenem wyniosła zaledwie 2,5 sekundy, a Holender odniósł swoje siódme zwycięstwo w sezonie zaledwie o 2,2 sekundy.

Szybki start Verstappena i szybki pierwszy postój w pit stopie mogły być dzisiaj kluczowymi czynnikami dla Red Bulla, ponieważ nie pokazał on wyraźnej przewagi tempa nad McLarenem w Hiszpanii. Norris zajął drugie miejsce z najszybszym okrążeniem, ale gdy przekroczył linię mety, usłyszał w radiu: „Powinienem był wygrać, schrzaniłem start”.

Tymczasem Hamilton zapewnił sobie ostatnie miejsce na podium, zjeżdżając na miękkie opony na 22 okrążenia przed końcem, zanim wyprzedził Sainza, a następnie swojego kolegę z zespołu Mercedesa Russella i zajął trzecie miejsce.

Russell zajął czwarte miejsce po ostatnim przejeździe na twardych oponach, podczas gdy Leclerc zajął piąte miejsce, zaledwie cztery dziesiąte sekundy za Mercedesem, stosując podobną strategię jak Norris, co podkreśla względne zmagania Ferrari w ten weekend. Sainz podczas trzeciego przejazdu zdecydował się na twarde opony i zajął szóste miejsce.

Warto przeczytać!  Setka mężczyzn – pierwsza próba Andrew Flintoffa kończy się fiaskiem, a trudna sprzedaż setki trwa

Podwójne punkty dla Alpine

Alpine odnotował zmianę tempa w Hiszpanii – Pierre Gasly w kwalifikacjach był siódmy, a jego kolega z zespołu Esteban Ocon ósmy. Obaj zawodnicy stosowali podobne strategie miękkie, średnio twarde i zajęli odpowiednio dziewiąte i dziesiąte miejsce.

Gasly przegrał z Perezem z Red Bulla tuż pod koniec wyścigu, ale ósme miejsce dla Pereza oznacza jego kolejny słaby weekend, a do łącznej liczby Red Bulla w Hiszpanii dodał zaledwie dwa punkty.

Dziesiąte miejsce Ocona było niemal pewne na długo przed flagą w szachownicę, ponieważ mimo że Nico Hulkenberg z Haasa zyskiwał na końcowych odcinkach, niemiecki kierowca został ukarany pięciosekundową karą za przekroczenie prędkości w alei serwisowej.

Bohater gospodarzy Fernando Alonso pozostał anonimowy, gdy zajął samotne 12. miejsce przed Zhou Guanyu z Saubera, a Lance Stroll zakończył bezpunktowy weekend dla Astona Martina na 14. miejscu.

Pomimo wprowadzenia do Hiszpanii dużego pakietu ulepszeń, RB zakończył sezon bez punktów, a Daniel Ricciardo zajął 15. miejsce, a Yuki Tsunoda 19. Valtteri Bottas zajął 16. miejsce, przed Kevinem Magnussenem z Haasa, który wcześnie wykorzystał pięciosekundową karę za falstart.

Williams miał problemy z tempem i równowagą w Hiszpanii. Alex Albon wypadł z toru w drodze na 18. miejsce, a Logan Sargeant mocno opuścił boisko na ostatnim miejscu.




Źródło