Verstappen staje przed barierą czterech samochodów i czwartym z rzędu zwycięstwem na własnym boisku · RaceFans
Chociaż nazwa wskazuje, że w sierpniu zespoły muszą odłożyć pracę, aby odpocząć, „letnie zamknięcie” jest w rzeczywistości kluczową okazją dla zespołów, aby wykonać duży krok naprzód w wyścigu rozwojowym.
Jeśli nie pojawisz się na pierwszym wyścigu powrotnym z całym mnóstwem błyszczących, nowych ulepszeń, które wycisną z Twojego samochodu przynajmniej jedną dziesiątą lub dwie, możesz być pewien, że zrobią to Twoi najbliżsi rywale.
Red Bull zasiadał na szczycie Formuły 1 przez całą erę efektu przyziemnego, więc łatwo było założyć, że mistrzowie świata pojawią się na domowym Grand Prix Maxa Verstappena i odzyskają miejsce na czele po kilku rundach, w których zostali pokonani przez McLarena i Mercedesa. Zamiast tego, opinia lidera mistrzostw po trudnym i wietrznym pierwszym dniu treningów w Zandvoort była taka, że poczynili niewielkie postępy w swoich wysiłkach, aby powrócić na czoło stawki.
„Jesteśmy trochę za wolni” – ocenił Verstappen po uzyskaniu piątego najszybszego czasu podczas suchej drugiej sesji treningowej w piątkowe popołudnie, podczas gdy jego kolega z zespołu Sergio Perez był daleko w tyle, na 12. miejscu.
Ale nie tylko osiągi RB20 na jednym okrążeniu zaniepokoiły jedynego holenderskiego kierowcę w stawce w ten weekend. Suche warunki drugiej sesji treningowej dały kierowcom możliwość wykonania wielu przejazdów z dużą ilością paliwa na średnich i miękkich mieszankach pod koniec godzin. A Red Bull był wolniejszy od McLarena i Mercedesa podczas długich przejazdów na średnich oponach.
Podczas gdy zastrzeżenie, jak zawsze, pozostaje nieznane, że ilość paliwa pozostaje nieznana, znaki wskazują na to, że McLaren i Mercedes – dwa ostatnie zespoły, które odniosły zwycięstwa w Grand Prix – są w najsilniejszej pozycji przed dwoma najważniejszymi dniami weekendu. Nawet zwycięzca Grand Prix Belgii Lewis Hamilton, który rzadko wychodzi z samochodu w piątek w optymistycznym nastroju, był odświeżająco pozytywny co do perspektyw swojego zespołu.
„Czułem się dziś dobrze” – powiedział Hamilton po sesji. „To nie jest zły początek weekendu.
„To duża, duża różnica w porównaniu z zeszłym rokiem. Samochód zdecydowanie wydaje się bardziej żywy. Jesteśmy na samym czele”.
Reklama | Zostań fanem RaceFans i
Jego kolega z zespołu George Russell, który w piątek nadawał tempo, uzyskując najlepszy czas na miękkich oponach, pomimo kilku przejazdów przez żwir w trakcie obu sesji, był równie zadowolony z osiągów zmodernizowanej podłogi, na której jego zespół był zmuszony jeździć ostatnio w Spa, jak i z czasu okrążenia.
„Samochód spisywał się naprawdę dobrze. Wprowadziliśmy ulepszenia, które wydawały się działać zgodnie z oczekiwaniami. Wygląda na to, że będzie to dość wyrównana walka z McLarenami i Maxem, ale jutro wszystko może się zmienić”.
Ale jeśli Mercedes uważa, że ich sukces w Spa przygotuje ich na pokonanie w niedzielę, McLaren przystępuje do drugiej fazy sezonu z nowym tylnym skrzydłem zaprojektowanym w celu poprawy osiągów przy dużej sile docisku, a także z wieloma innymi ulepszeniami. Chociaż tempo zespołu wyglądało zachęcająco z nowymi częściami, Lando Norris nie był pewien, czy wystarczą one, aby McLaren stał się zespołem, który trzeba pokonać, przed kwalifikacjami i wyścigiem.
„Nie sądzę, żeby istniało coś „najszybszego” — powiedział. „To zależy od różnych czynników.
„Jesteśmy w dobrej formie od Miami, ale tak naprawdę nie kupiliśmy żadnych aktualizacji od tego czasu. Ten weekend to nasz pierwszy raz, kiedy próbujemy zrobić trochę więcej postępów z samochodem. Jestem więc optymistą, ale nie mam pojęcia, czy działa, czy nie, ani jak się sprawuje w tej chwili. Ale dzisiaj był przyzwoity dzień i jesteśmy tam lub w pobliżu, więc mamy trochę więcej do znalezienia w nocy, miejmy nadzieję, i będziemy mogli rzucić wyzwanie Mercedesowi”.
Sesje kwalifikacyjne w 2024 roku były wyjątkowo konkurencyjne, a stosunkowo krótki tor, taki jak Zandvoort, prawdopodobnie zapewni jedną z najbardziej wyrównanych godzin kwalifikacyjnych sezonu. Ze względu na wąską naturę toru ruch będzie bardziej niepokojący niż kiedykolwiek – zarówno dla kierowców próbujących zapewnić sobie czyste okrążenia, jak i dla wszystkich innych, którzy chcą uniknąć wezwania przez sędziów po sesji za utrudnianie.
Reklama | Zostań fanem RaceFans i
Ostatnie dwie soboty kwalifikacyjne wydawały się intrygującymi przykładami gier umysłowych rozgrywanych między dwoma najwyżej notowanymi kierowcami, Verstappenem i Norrisem. McLaren po prostu wysłał Norrisa na Hungaroring, aby biegł przez ostatnie zakręty, gdy Verstappen przybył za nim na swoim okrążeniu pchania, jakby po to, aby zapewnić trochę rozproszenia mistrzowi świata.
Następnie w Spa Verstappen odwdzięczył się kierowcy McLarena przez ostatnią szykanę na końcu pierwszego okrążenia Norrisa w Q1. Jest niemal nieuniknione, że obaj rywale spotkają się na torze w pewnym momencie kwalifikacji i będzie ciekawie zobaczyć, jak uprzejmi będą wobec siebie.
Jednak każdy, kto liczył na jasną odpowiedź na pytanie, kto jest naprawdę najszybszy po jutrzejszej sesji kwalifikacyjnej, prawdopodobnie będzie rozczarowany, biorąc pod uwagę fakt, że deszcz może po raz kolejny skomplikować sytuację.
Chociaż obecne prognozy wskazują, że kwalifikacje o 15:00 będą raczej suche niż mokre, niebo nad głową będzie stale grozić deszczem przez całą godzinę. To nie to, na co liczył Russell.
„Podczas pierwszych sześciu wyścigów samochód nie nadążał, ale pogoda była stabilna i dla wszystkich były to dość proste weekendy wyścigowe” – powiedział Russell. „A potem nagle, gdy samochód był szybki – Kanada, Silverstone – wszystko zaczęło się na nas rzucać.
„Ale to samo dotyczy wszystkich. Jestem po prostu bardzo podekscytowany powrotem. Nie mogę się doczekać, aby wystartować w kwalifikacjach i poczuć tę walkę i emocje, które kwalifikacje zawsze oferują”.
Reklama | Zostań fanem RaceFans i
Połączone czasy ćwiczeń
P. | # | Kierowca | Zespół | Czas FP1 | Czas FP2 | Luka | Okrążenia |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 63 | George Russell | Mercedes | 1’13.142 | 1’10.702 | 47 | |
2 | 81 | Oskar Piastri | McLaren-Mercedes | 1’13.230 | 1’10.763 | 0,061 | 47 |
3 | 44 | Lewis Hamilton | Mercedes | 1’13.006 | 1’10.813 | 0,111 | 43 |
4 | 4 | Lando Norris | McLaren-Mercedes | 1’12.322 | 1’10.961 | 0,259 | 51 |
5 | 1 | Max Verstappen | Red Bull-Honda RBPT | 1’12.523 | 1’10.986 | 0,284 | 46 |
6 | 14 | Fernando Alonso | Aston Martin-Mercedes | 1’14.467 | 1’11.357 | 0,655 | 45 |
7 | 22 | Yuki Tsunoda | RB-Honda RBPT | 1’14.418 | 1’11.374 | 0,672 | 44 |
8 | 20 | Kevin Magnussen | Haas-Ferrari | 1’13.597 | 1’11.430 | 0,728 | 48 |
9 | 16 | Charles Leclerc | Ferrari | 1’14.306 | 1’11.443 | 0,741 | 46 |
10 | 23 | Aleksander Albon | Williams-Mercedes | 1’13.159 | 1’11.550 | 0,848 | 47 |
11 | 18 | Lance Stroll | Aston Martin-Mercedes | 1’14.151 | 1’11.576 | 0,874 | 45 |
12 | 11 | Sergio Perez | Red Bull-Honda RBPT | 1’14.279 | 1’11.581 | 0,879 | 41 |
13 | 3 | Daniel Ricciardo | RB-Honda RBPT | 1’16.231 | 1’11.630 | 0,928 | 46 |
14 | 10 | Pierre Gasly | Alpine-Renault | 1’22.036 | 1’11.644 | 0,942 | 41 |
15 | 2 | Sierżant Logan | Williams-Mercedes | 1’15.605 | 1’11.818 | 1.116 | 44 |
16 | 24 | Zhou Guanyu | Sauber-Ferrari | 1’13.965 | 1’11.934 | 1.232 | 48 |
17 | 31 | Esteban Ocon | Alpine-Renault | 1’15.796 | 1’12.061 | 1,359 | 48 |
18 | 77 | Valtteri Bottas | Sauber-Ferrari | 1’12.206 | 1,504 | 32 | |
19 | 55 | Carlos Sainz Junior | Ferrari | 1’13.074 | 1’13.108 | 2,372 | 22 |
20 | 27 | Nico Hülkenberg | Haas-Ferrari | 1’13.563 | 1’13.296 | 2,594 | 28 |
21 | 97 | Robert Szwarcman | Sauber-Ferrari | 1’14.658 | 3,956 | 15 |
Nie przegap niczego od RaceFans
Otrzymuj codzienny e-mail ze wszystkimi naszymi najnowszymi historiami – i niczym więcej. Bez marketingu, bez reklam. Zarejestruj się tutaj:
Grand Prix Holandii 2024
Przeglądaj wszystkie artykuły o Grand Prix Holandii 2024