Biznes

Volkswagen ma wielki problem. „Popyt na niektre elektryki spad do zera”

  • 11 lipca, 2023
  • 4 min read
Volkswagen ma wielki problem. „Popyt na niektre elektryki spad do zera”


Największy niemiecki koncern motoryzacyjny Volkswagen (VW) boryka się z problemami ze sprzedażą swoich modeli elektrycznych na krajowym rynku – informuje we wtorek (11.07.2023) dziennik gospodarczy „Handelsblatt”. Gazeta pisze wręcz o „załamaniu” sprzedaży elektrycznych aut VW prywatnym nabywcom w Europie.

Informator dziennika twierdzi, że napływające zamówienia w Niemczech „są znacznie poniżej celu wyznaczonego na ten rok”. Dotyczy to wszystkich modeli Volkswagena z elektrycznym napędem akumulatorowym, czyli ID.3, ID.4, ID.5 i ID.Buzz. Rzeczniczka VW potwierdziła w odpowiedzi na pytanie dziennika, że firma, podobnie jak inni producenci, obserwuje obecnie „ogólną niechęć do kupowania samochodów elektrycznych”.

Zobacz wideo
Kierująca volkswagenem jechała pod prąd drogą ekspresową S19

Volkswagen ma problem, chodzi o samochody elektryczne

„Handelsblatt” przytacza dane portalu branży motoryzacyjnej Marklines, z których wynika, że od stycznia do maja VW wyprodukował w Europie 97 tysięcy swoich modeli ID, ale sprzedał 73 tysiące. Modele elektryczne produkowane są w większości w zakładach w Zwickau, Dreźnie i Hanowerze. Kierownictwo fabryk alarmuje, że „popyt na niektóre e-modele spadł w niektórych przypadkach do ‚zera'” – pisze „Handelsblatt”. Jeśli sytuacja się nie zmieni, to do jesieni zrealizowane mogą zostać dotychczasowe zamówienia. Źródła gazety w koncernie mówią o „ciemnych chmurach na horyzoncie” dla rynku niemieckiego i europejskiego.

Warto przeczytać!  Trafna identyfikacja zagrożeń najskuteczniejszym sposobem ochrony przed cyberprzestępczością

Powodem niższego od oczekiwań popytu jest – według dealerów samochodowych – przede wszystkim spadek dopłat do zakupu aut elektrycznych, a także wysoka inflacja i względnie wysokie ceny. Jak zauważa „Handelsblatt”, nie wydaje się to problemem dla największego konkurenta na tym rynku – amerykańskiego producenta aut elektrycznych Tesla, który w minionych miesiącach kilkakrotnie obniżał ceny. Tylko od styczna do maja Tesla sprzedała w Europie ponad 100 tysięcy swoich modeli Y. To więcej niż wyniosła sprzedaż wszystkich modeli elektrycznych VW.

Rupert Stadler, były szefa zarządu Audi AG

Spadek zamówień dotyczy również modeli spalinowych Volkswagena

– Sytuacja jest fatalna – mówi gazecie rozmówca z branży dealerów. Dodaje, że spadają także nowe zamówienia prywatnych nabywców na spalinowe modele VW.

Jednak, jak przekazała dziennikowi rzeczniczka koncernu, firma jest przekonana, że w ciągu roku „popyt na modele w pełni elektryczne ponownie wzrośnie”, także dzięki wprowadzeniu ulepszonych modeli na rynek. Dodała też, że obecnie czas dostawy wynosi od dziesięciu do dwunastu tygodni ze względu na znacznie lepsze zaopatrzenie w części.

Koncern planuje, że do 2030 roku udział modeli elektrycznych w sprzedaży nowych samochodw marki VW wzrośnie do 80 procent. A od 2033 roku każdy nowy samochód z logo VW w Europie ma być elektryczny, przypomina „Handelsblatt”.

Warto przeczytać!  Akcje dywidendowe: między innymi Titan, REC, Bajaj Holdings, IndusInd Bank, które w przyszłym tygodniu będą notować akcje bez dywidendy; Pełna lista tutaj

Fabryka Volkswagena

Nowe przepisy UE wielkim wyzwaniem dla producentów samochodów

VW, jak pozostali producenci samochodw w Europie, muszą dostosować się do nowych przepisów UE, dotyczące osiągnięcia bezemisyjnej mobilności drogowej do 2035 roku, których efektem będzie zakaz rejestracji nowych samochodów z silnikiem spalinowym. Przepisy przewidują też pośrednie cele redukcji emisji CO2 dla floty samochodów, a za producentów, którzy ich nie wypełnia, grozić będą wysokie kary finansowe.

Przepisy te stawiają niemiecki przemysł motoryzacyjny, sektor o kluczowym znaczeniu dla gospodarki, przed wielkimi wyzwaniami. Niektórzy eksperci wieszczą kryzys i ostrzegają przed utrata nawet jednej czwartej miejsc pracy w branży produkcji samochodów oraz poddostawców.

Według ankiety opublikowanej w zeszłym tygodniu przez monachijski instytut Ifo, niemieccy producenci samochodów oceniają swoje perspektywy biznesowe najgorzej od czasów międzynarodowego kryzysu finansowego. Wskaźnik nastrojów spadł po raz piąty z rzdu. – Wśród producentów samochodów panuje duża niepewność, podobnie jak na początku wojny w Ukrainie lub gdy jesienią u. roku znacznie wzrosło ryzyko racjonowania gazu dla przemysłu – skomentował badania ekspert Ifo Oliver Falck.

Warto przeczytać!  Black Friday 2023. Ekspert: dzień w tym roku będzie sprawdzianem dla handlowców

Artykuł pochodzi z serwisu Deutsche Welle


Źródło