VW zwiększa wydatki na zwiększenie EV, wysiłków związanych z oprogramowaniem
BERLIN – Grupa Volkswagen zainwestuje 180 miliardów euro (193 miliardów dolarów) w ciągu najbliższych pięciu lat w obszary obejmujące produkcję ogniw akumulatorowych, cyfryzację w Chinach i rozszerzenie swojej obecności w Ameryce Północnej, podczas gdy wydatki na silniki spalinowe spadną.
Ponad dwie trzecie pięcioletniego budżetu inwestycyjnego – 122 miliardy euro – jest przeznaczone na pojazdy elektryczne i oprogramowanie, ponieważ grupa, której marki obejmują Porsche, Audi, Bentley, VW i Skoda, nasila nacisk, by rzucić wyzwanie przywództwu Tesli w pojazdach elektrycznych.
„Wyznaczyliśmy jasne i ambitne cele i podjęliśmy niezbędne decyzje w celu usprawnienia procesów” – powiedział dyrektor generalny Oliver Blume podczas dorocznej konferencji prasowej producenta samochodów we wtorek. Ten rok „będzie decydujący dla realizacji celów strategicznych i przyspieszenia postępu w całej grupie” — powiedział Blume.
Producent samochodów zwiększa ogólne wydatki o 13 procent w porównaniu z ostatnią coroczną aktualizacją.
Różnica w stosunku do poprzedniego planu sprowadza się przede wszystkim do większych inwestycji w działalność związaną z bateriami, surowce i fabrykę o wartości 2 miliardów dolarów w Południowej Karolinie dla marki Scout, powiedział dyrektor finansowy Arno Antlitz.
„Spodziewamy się, że od 2025 roku osiągniemy 20-procentowy udział elektromobilności w nowej sprzedaży i już inwestujemy dwie trzecie w tym obszarze” – powiedział Antlitz. „Z drugiej strony musimy utrzymać konkurencyjność silników spalinowych… to podwójne obciążenie”.
Inwestycje VW w technologię silników spalinowych osiągną szczyt w 2025 r., kiedy w Unii Europejskiej wejdą w życie surowe nowe przepisy dotyczące emisji Euro 7, i od tego czasu będą spadać, ponieważ dąży do osiągnięcia celu, jakim jest 50-procentowa globalna sprzedaż samochodów elektrycznych do 2030 r.
VW powiedział, że finalizuje wysokowydajne oprogramowanie dla swoich marek premium i luksusowych, które w perspektywie średnioterminowej mogłoby zostać zastosowane w całej firmie, próbując usprawnić operacje w jednostce oprogramowania Cariad.
Jednostka przekroczyła budżet i nie osiągnęła swoich celów, ponosząc stratę operacyjną w wysokości 2 miliardów euro w 2022 roku przy przychodach w wysokości 800 milionów euro, zgodnie z rocznym raportem producenta samochodów opublikowanym we wtorek.
Chiny „poważnym wyzwaniem”
VW inwestuje również w Chinach, swoim największym rynku, aby poprawić konkurencyjność lokalnych modeli, aby pomóc zatrzymać spadek udziału w rynku, szczególnie wśród pojazdów elektrycznych.
Blume powiedział, że odwrócenie spadającego udziału w rynku w Chinach jest dużym wyzwaniem. „Chcemy przełożyć naszą siłę w silnikach spalinowych w Chinach na e-mobilność” – powiedział.
VW sprzedał w zeszłym roku prawie 40 procent swoich pojazdów w Chinach, gdzie jego udział w rynku spadł do 15 procent z 19 procent w 2020 roku. Spadek jest bardziej wyraźny wśród samochodów elektrycznych, gdzie lokalni producenci, tacy jak BYD i NIO, oferują atrakcyjne modele w konkurencyjnych cenach . Oczekuje się, że sprzedaż pojazdów elektrycznych w Chinach osiągnie 50 procent do połowy dekady, zwiększając pilną potrzebę przyspieszenia oferty VW, powiedział Blume.
Analityk Bernstein, Daniel Roeska, powiedział w notatce, że „znaczące” inwestycje w biznes akumulatorów VW i wydatki na silniki spalinowe, aby nadążyć za przepisami dotyczącymi emisji, „będą stanowić kluczowy problem dla inwestorów” zaniepokojonych oporem na przepływy pieniężne.