Biznes

W 2024 będzie nowy podatek w Polsce! Zapłacą go właściciele aut z silnikiem spalinowym

  • 8 października, 2023
  • 4 min read
W 2024 będzie nowy podatek w Polsce! Zapłacą go właściciele aut z silnikiem spalinowym





Podatek spalinowy 2024 - ile wyniesie kto zapłaci moc silnika dotacja do zakupu samochodu elektrycznego
Autor: Szymon Starnawski / Grupa Murator
We wszystkich krajach Unii Europejskiej realizujących krajowe plany odbudowy (KPO) właściciele pojazdów z silnikiem spalinowym mają zapłacić specjalny podatek spalinowy – jak będzie w Polsce?



Podatek spalinowy w Polsce mają w 2024 roku zapłacić wszyscy właściciele samochodów z silnikiem spalinowym. Ile on wyniesie, jeszcze nie jest wiadomo, ale raczej tysiące niż setki złotych. W Holandii kierowcy zapłacili średnio 650 euro.

Spis treści

  1. Podatek spalinowy: co to za nowa danina publiczna?
  2. Po co jest podatek spalinowy?
  3. Podatek spalinowy 2024 w Polsce!

Podatek spalinowy mają zapłacić właściciele wszystkich samochodów z silnikami spalinowymi we wszystkich państwach Unii Europejskiej. To warunek uruchomienia wsparcia w ramach krajowych planów odbudowy. Jego szczegółowe zasady ustalają jednak rządy poszczególnych krajów – polski jeszcze ich nie ogłosił, wiadomo tylko, że kierowcy zapłacą go w 2024 roku.

Warto przeczytać!  Czy spadną ceny nawozów? Grupa Azoty wyjaśnia

Podatek spalinowy: co to za nowa danina publiczna?

Podatek spalinowy ma dwa cele:

  • zachęcenie właścicieli starych aut do ich zezłomowania,
  • nakręcenie koniunktury na zakupy samochodów elektrycznych.

Pierwszy cel ma być zrealizowany przez jednorazową zapłatę podatku spalinowego przez wszystkich właścicieli samochodów w UE do końca 2024 roku.

Z kolei premiowaniu posiadaczy samochodów elektrycznych ma służyć wprowadzenie podatku spalinowego na stałe od 2026 roku. Jednorazowy podatek spalinowy powiązany jest z uruchomieniem sfinansowania w ramach krajowych planów odbudowy (KPO). Polska jako kraj realizujący KPO musi taką opłatę jednorazową pobrać, podobnie jak inne kraje. O ile np. decyzje w tej sprawie zapadły już w Czechach, Bułgarii czy na Węgrzech, w naszym kraju wciąż zasady poboru tej daniny nie są znane.


Po co jest podatek spalinowy?

Sama opłata ma wymiar przede wszystkim ekologiczny – ma służyć ograniczeniu tak zwanej średniej emisji dwutlenku węgla i innych szkodliwych gazów oraz substancji. Niektóre kraje taką jednorazową opłatę-podatek stosują już przy zakupie auta, przeznaczając pozyskane w ten sposób środki np. na dofinansowanie przyznawane osobom kupującym samochody elektryczne.

Warto przeczytać!  Ustalona data notowania na giełdzie ixigo. GMP sygnalizuje mocny debiut akcji Le Travenues Technology

Promocja takich ekologicznych środków transportu według zaleceń Unii Europejskiej powinna się odbywać na jeden z dwóch sposobów: albo właśnie subwencje do aut elektrycznych, albo dodatkowe opłaty od wybierających auta z silnikami spalinowymi, przynajmniej tak długo jak długo będą one jeszcze produkowane.

Polska wybrała pierwszą metodę – dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych. Nie zmienia to jednak zobowiązania w zakresie podatku spalinowego. Trzeba jednak wiedzieć, że np. rząd węgierski zdecydował się wziąć na siebie ciężar tego podatku w odniesieniu do właścicieli najstarszych samochodów, których nie stać na jego zapłatę.

Z kolei rząd czeski obciążył podatkiem spalinowym wyłącznie samochody służbowe.

W Bułgarii natomiast podatek trzeba zapłacić od każdego pojazdu, a jego wysokość naliczana jest od mocy silnika – 0,60-3,22 euro od każdego kW.

Ile konkretnie z tych widełek zależy od roku produkcji samochodu, normy emisyjności silnika oraz poziomu emisji dwutlenku węgla i tlenków azotu.

Podatek spalinowy 2024 w Polsce!

Bułgaria najściślej zrealizowała zalecenia UE w zakresie podatku spalinowego. Jeśli taki sam model przyjąłby rząd polski, to biorąc pod uwagę fakt, iż Polacy jeżdżą najstarszymi samochodami w Europie, znaczny odsetek tych najstarszych i najbardziej emisyjnych aut jest mniej wart niż wyniosłaby ta jednorazowa opłata spalinowa.

Warto przeczytać!  Od lipca 2024 roku nie kupisz tych produktów w sklepie. Polska wdraża tzw. dyrektywę plastikową narzuconą przez UE

Kierowcy pewnie woleliby, by polski rząd poszedł śladami czeskiego i węgierskiego i znaczną część tego ciężaru jakim jest jednorazowy podatek spalinowy, wziął na siebie.

Czy tak się stanie, okaże się pewnie już po wyborach – a najdalej na przełomie 2023/2024 roku.


Źródło