W górę, w górę i dalej: W zeszłym roku na prawie wszystkich lotniskach w Indiach wzrosło natężenie ruchu
Państwowy Zarząd Portów Lotniczych Indii (AAI) ogłosił w piątek roczną liczbę pasażerów. Podczas gdy organ regulacyjny deklaruje liczbę pasażerów na podstawie roku kalendarzowego, władze portów lotniczych Indii deklarują to na podstawie roku budżetowego. Ostatni okres fiskalny był burzliwy, gdyż Go FIRST zamknął działalność w maju, a IndiGo odnotowało bardzo dużą liczbę uziemień samolotów w związku z problemami z samolotami napędzanymi Pratt & Whitney.
Rozwój międzynarodowy jest zdrowy
10 lotnisk o największej liczbie wizyt międzynarodowych, które obsługują około 90% ruchu międzynarodowego z Indii, odnotowało znaczny wzrost o 21% w ciągu ostatniego roku obrotowego. Delhi – największy port lotniczy w kraju, po stronie międzynarodowej wzrósł o 24,4%. Przy 28,5% Ahmedabad odnotował najwyższy wzrost spośród 10 lotnisk o największej liczbie międzynarodowych odwiedzin.
Walka między Bengaluru a Kochi o czwartą pozycję w ruchu międzynarodowym dobiegnie końca w tym roku, a Bengaluru obsługuje około 700 pasażerów dziennie i brakuje Kochi do zajęcia czwartego miejsca. Chennai jak dotąd utrzymuje się na trzeciej pozycji.
Przeczytaj także: Spór Malediwy-Indie: Gwałtowny spadek liczby indyjskich turystów przybywających do kraju wyspiarskiego
Przejdź FIRST i pokonaj upadek w metrze
Liczba 10 lotnisk o największej liczbie odwiedzin krajowych pod względem liczby odwiedzin krajowych wzrosła średnio o 11%, przy czym lotnisko Goa-Dabolim skurczyło się o 18% w wyniku podziału ruchu przez Mopa i ogólnie Gpa odnotowało większy ruch niż wcześniej.
Najwyższy wzrost, wynoszący 18,9%, odnotowano w Pune, ale nie zaszły zmiany na pozycjach w pierwszej dziesiątce. Wzrost Bengaluru został spowolniony ze względu na nagłe udostępnienie przepustowości w Bombaju oraz wybór linii lotniczych na rozwój w Bombaju zamiast w Bengaluru. W obecnej sytuacji do Bengaluru brakuje około 15 000 pasażerów dziennie w stosunku do Bombaju, jeśli chodzi o ruch krajowy.
Przeczytaj także: Air India poleci do Dubaju samolotami Airbus A350
Skrajności
Podczas gdy ogólna liczba odwiedzin międzynarodowych wzrosła o 22,3%, liczba odwiedzin krajowych wzrosła o 13,5%, a łączna liczba odwiedzin wzrosła o 15%, nadal pozostało kilka lotnisk, które odnotowały mniejszy ruch w roku finansowym 24 w porównaniu z rokiem poprzednim. Kushinagar skurczył się o 23%, ponieważ jego jedyny operator SpiceJet zaprzestał świadczenia usług. Kannur odnotował spadek o 6,3%, głównie z powodu upadku Go FIRST, który obsługiwał znaczną część usług międzynarodowych z Kannur. Shirdi odnotowało nominalny spadek o 1%. Na lotnisku Dabolim w Goa odnotowano spadek natężenia ruchu o 17,8%, ale było to spowodowane uruchomieniem MIA w Mopa, w wyniku którego nastąpił gwałtowny wzrost ruchu. Ogólnie rzecz biorąc, oba lotniska na Goa obsługują więcej pasażerów niż w przeszłości to samo lotnisko.
Przeczytaj także: Ceny biletów lotniczych rosną, ale nie zrzucaj za to winy na Vistarę
Podczas gdy wiele ośrodków religijnych i turystycznych odnotowało wzrost, Tirupati odnotowało spadek ruchu o 5%, podczas gdy Srinagar, Dżammu i Leh, w dużej mierze spowodowane upadkiem Go FIRST, skurczyły się odpowiednio o 4,6%, 7,8% i 14%.
Nieszczęścia Go FIRST nie były jedynymi, które dotknęły lotniska. Darbhanga i Jabalpur również się skurczyły, co było powodem ograniczenia usług przez SpiceJet. Darbhanga odnotowała spadek o 14,3%, podczas gdy Jabalpur odnotował 24% mniej pasażerów, a Pondycherry – 40% spadek. SpiceJet wycofał się z Pondycherry.
Spadek w Bikaner, Porbandar, Kalaburagi, Pakyong, Tezu, Gondia, Sindhudurg i Pasighat również odnotował gwałtowny spadek, ale liczby te są bardzo niskie, ponieważ większość obsługiwała tylko jeden lot dziennie, a czasami nawet żaden lot dziennie.
Z drugiej strony, z podobnych powodów są lotniska, które odnotowały wyjątkowy wzrost. Należą do nich Nashik (125%), Ludhiana (401%), MIA – Mopa (563%).
Uwaga dotycząca ogona
Indie w dalszym ciągu są krajem obsługiwanym głównie przez 10 największych lotnisk, chociaż ruch przenosi się z głównych stacji metra do miast poziomu II i III. W zeszłym roku finansowym 10 portów lotniczych o największym ruchu międzynarodowym obsłużyło 90% całkowitego ruchu międzynarodowego. Po stronie krajowej 10 największych portów lotniczych odnotowało 66,7% odwiedzin, podczas gdy łączna liczba ta wyniosła 71% w przypadku 10 największych portów lotniczych w kraju.
Ameya Joshi jest analitykiem lotniczym.