Podróże

W jaki sposób destynacje turystyczne mogą stać się zrównoważone?

  • 16 marca, 2023
  • 7 min read
W jaki sposób destynacje turystyczne mogą stać się zrównoważone?


Droga do zera netto jest długa i uciążliwa, ale musimy się spieszyć, jeśli chcemy mieć jakiekolwiek szanse na dotarcie do mety. Podobnie jak wiele innych branż, turystyka ma swoje własne cele dekarbonizacji i wyzwania po drodze. Oprócz decydentów, ustalających wytyczne i nas, konsumentów, którzy muszą być bardziej świadomi sposobu, w jaki podróżujemy, rady turystyczne destynacji lub organizacje zarządzające destynacjami (DMO), mają własną odpowiedzialność za osiągnięcie bardziej zrównoważonego rozwoju.

Sieć Europejskich Regionów na rzecz Zrównoważonej i Konkurencyjnej Turystyki (NECSTouR), we współpracy z Lanzarote DMO, zdecydowała się zorganizować w dniach 14-16 marca na wyspie Lanzarote masterclass, którego celem jest dostarczenie liderom destynacji wiedzy i praktycznych narzędzi do dostarczania niezbędne działania, aby stawić czoła trzem głównym wspólnym wyzwaniom: ograniczeniu sezonowości, pomiarowi śladu węglowego turystyki i wspieraniu działań turystyki w dziedzinie klimatu.

To, co oferujemy, to przestrzeń do otwartej i bardzo szczerej debaty, aby one (miejsca docelowe) stały się silniejsze i miały narzędzia i rozumowanie, aby robić właściwe rzecznictwo właściwym ludziom. Razem jesteśmy silniejsi i możemy zajść dalej.

Cristina Nuñez, dyrektor zarządzająca NECStouR, powiedziała Travel Tomorrow

Cristina Nuñez, dyrektor zarządzająca NECSTOuR © Moisés Acosta Rivero

1. Pomiar śladu węglowego

Jednym z głównych wyzwań stojących przed DMO jest brak uniwersalnego narzędzia do pomiaru śladu węglowego turystyki w miejscu docelowym. „Potrzebujemy wspólnych ram na poziomie UE do pomiaru zrównoważonego rozwoju. Jeśli Komisja Europejska mówi nam, że musimy pracować na rzecz bardziej zrównoważonej przyszłości turystyki, potrzebujemy również narzędzi, aby to osiągnąć”, powiedziała Ana Moniche, która pracowała nad opracowaniem takiego narzędzia w Laboratorium Turystyki Jutra NECSTOuR (ToT Lab ).

Warto przeczytać!  Nowy mały zegar z wiązką atomową może zapewnić stabilny czas w miejscach, do których GPS nie może dotrzeć

Model opracowany przez ToT Lab ustanawia zestaw wskaźników zrównoważonego rozwoju, które, jak mają nadzieję, zamienią się w standardowe ramy pomiarowe dla wszystkich europejskich destynacji. Metodologia, która jest obecnie pilotowana w czterech regionach, opiera się wyłącznie na praktycznych wskaźnikach, które mogą przyczynić się do kształtowania polityki.

Chcemy dojść do końca projektu nie z doskonałym systemem wskaźników, ale z praktycznym. Chcemy, aby decydenci byli równie zmotywowani jak my.

Ana Moniche, Laboratorium Turystyki Jutra

Jednak do czasu stworzenia wspólnych ram dr Anna Torres Delgado, pracownik naukowy ds. planowania turystyki i zrównoważonego rozwoju oraz zarządzania destynacjami na Uniwersytecie w Surrey, przedstawiła narzędzie, z którego mogą już korzystać destynacje, w oparciu o dane, które najprawdopodobniej już gromadzą od turystów. Korzystając z informacji, takich jak długość pobytu, skąd pochodzą odwiedzający, rodzaj zakwaterowania, w którym przebywają i środek transportu, model pokazuje różne ślad węglowe podróżnych. Narzędzie nie jest idealne, ale to początek i DMO mogą go użyć, aby przynajmniej zorientować się, gdzie muszą wprowadzić zmiany w swoich strategiach marketingowych.

© dr Anna Torres Delgado

2. Słoń w pokoju

„Oni (przedstawiciele DMO) przybyli tutaj, aby znaleźć sojusze, abyśmy wszyscy mogli iść w kierunku zrównoważonego wzrostu, a potem w pewnym momencie przestać rosnąć. Bo tego właśnie potrzebują miejsca docelowe. To jest słoń w pokoju”, powiedziała Cristina Nuñez, dyrektor zarządzająca NECSTOuR, w rozmowie z Travel Tomorrow.

Nie ma czegoś takiego jak zielony wzrost. Rzeczywistość jest taka, że ​​destynacje muszą ograniczać liczbę turystów, jeśli chcą stać się zrównoważone. Kilka destynacji na całym świecie podjęło już działania w celu zwalczania nadmiernej turystyki, w tym Lanzarote, która oficjalnie ogłosiła się przesyconą destynacją. „Musimy zmierzyć się z ideą granic destynacji” – podkreślił Héctor Fernández, dyrektor generalny Turismo Lanzarote.

Potrzebujemy ambicji i odwagi, aby wyjść i powiedzieć, co musimy zrobić. Niektórym się to nie spodoba, niektórym politykom się to nie spodoba, ale nikt nie powiedział, że robienie właściwych rzeczy jest łatwe.

Dr Xavier Font, profesor marketingu zrównoważonego rozwoju na Uniwersytecie w Surrey

Zadanie łatwiej powiedzieć niż wykonać. Uczestnicy przyznali, że tego właśnie potrzebują, ale zwrócili uwagę, że decydenci często niechętnie podejmują jakiekolwiek działania ograniczające turystykę z obawy przed negatywnymi skutkami krótkoterminowymi, czyli w okresie sprawowania mandatu.

Warto przeczytać!  4 niedrogie kierunki podróży, jeśli utrzymujesz się wyłącznie z ubezpieczenia społecznego

Pierwszym krokiem w kierunku dewzrostu jest zmniejszenie dysproporcji pomiędzy standardowym sezonem wysokim a niskim sezonem. Aby to osiągnąć, DMO muszą przyjąć zupełnie inne podejście do marketingu, zauważył dr Xavier Font, profesor marketingu zrównoważonego rozwoju na Uniwersytecie w Surrey, podczas kursu mistrzowskiego. Między innymi, aby przyciągnąć turystów poza sezonem, destynacje muszą promować doświadczenia i tworzyć poczucie przynależności, zachęcając turystów do powrotu. Dr Font ostrzegł jednak, że celem nie jest przyciągnięcie tylu turystów poza sezonem, co w sezonie, ale rozproszenie liczby podróżnych w ciągu całego roku, a tym samym „zmniejszenie zależności od niezrównoważonych środków produkcji”.

Musimy zapytać, w jaki sposób wykorzystujemy turystykę jako narzędzie dla naszych społeczeństw i społeczności, a nie jak możemy utrzymać turystykę.

Dr Xavier Font, profesor marketingu zrównoważonego rozwoju na Uniwersytecie w Surrey

Dr Xavier Font, profesor marketingu zrównoważonego rozwoju na Uniwersytecie w Surrey © Moisés Acosta Rivero

3. Co dalej?

Kontynuowanie normalnej działalności nie wchodzi w grę. Jak pokazano w raporcie Travel Foundation „Envisioning Tourism in 2030 & Beyond”, wszystkie sektory branży turystycznej muszą się zasadniczo zmienić, aby sprostać kamieniom milowym globalnej ścieżki dekarbonizacji, tj. redukcji emisji o 55% do 2030 r. i osiągnięciu zera netto do 2050 r. raport przyjrzał się 40 rodzajom działań, takim jak ograniczenie globalnej liczby lotów długodystansowych, przejście na samochody elektryczne lub zakwaterowanie zasilane energią odnawialną i wykazał, że istnieje tylko jeden scenariusz, wymagający zjednoczonych globalnych wysiłków, w którym turystyka przemysł może osiągnąć te kamienie milowe.

© Fundacja Podróży

W ciągu kilku miesięcy od podpisania Deklaracji z Glasgow w sprawie działań na rzecz klimatu w turystyce destynacje muszą przedłożyć plan działań na rzecz klimatu, szczegółowo opisujący ich strategię dekarbonizacji, jednak dr Font podkreślił, że większość przedłożonych dotychczas propozycji to tylko lista niekwantyfikowalnych działań. Spośród destynacji biorących udział w wydarzeniu na Lanzarote, kilka już opracowało plany, mierząc, w jaki sposób najlepiej poznali swój ślad węglowy, ustanawiając punkt odniesienia i wyznaczając wykonalne, wymierne cele, nad którymi już zaczęli pracować.

Warto przeczytać!  9 miejsc, w których można się rozebrać na świeżym powietrzu w Narodowy Dzień Nago

Przedstawienie tych planów pokazało, że destynacje stoją przed podobnymi wyzwaniami i zdali sobie sprawę, że dzieląc się swoją wiedzą, mogą się uczyć i wspierać nawzajem. „Wy (miejsca docelowe) musicie być na tyle odważni, aby powiedzieć, że nie macie rozwiązań na wszystko, ale pracując jako sieć, na każdym kroku pojawia się wyzwanie, w którym możecie wspólnie znaleźć rozwiązania”, podsumował wydarzenie Nuñez.




Źródło