W Orlenie podrożał olej napędowy. To pierwsza podwyżka od tygodni
-
Mimo zapowiedzi sprzed kilku dni Orlen zdecydował się na pierwszą od tygodni zauważalną podwyżkę hurtowych cen ON -
Cena wzrosła mimo powyborczego umocnienia się złotego -
Wciąż Polska jest – pod względem kosztów tankowania – bardzo atrakcyjnym miejscem na mapie Europy
Taka podwyżka to nie podwyżka – można by powiedzieć: w Orlenie dzisiejsza hurtowa cena oleju napędowego to 4779 zł (bez podatku VAT). Jeszcze wczoraj cena wynosiła 4758 zł. Różnica nie jest duża, niemniej pokazuje, czego spodziewać się w najbliższych tygodniach: ceny paliw będą stopniowo rosły, docierając stopniowo – zapewne do grudnia – w okolice średnich cen paliw obowiązujących na stacjach benzynowych w krajach UE.
Co ciekawe, w reakcji na wyniki wyborów parlamentarnych umocnił się złoty – w normalnych warunkach paliwa w hurcie powinny stanieć – oczywiście z wyższego poziomu.
Dodajmy, że Orlen nie podniósł we wtorek hurtowej ceny benzyny 95
Obecnie paliwa w Polsce są najtańsze w całej UE
Według aktualizowanych co tydzień danych Komisji Europejskiej Polska jest zieloną wyspą na mapie Europy, jeśli chodzi o ceny paliw – i nie ma się co dziwić, że przygraniczne stacje są oblegane przez turystów paliwowych. Aktualne oleju napędowego w poszczególnych krajach ilustruje poniższa mapka (cotygodniowy biuletyn paliwowy Komisji Europejskiej):
Nie inaczej wygląda kwestia cen benzyny – warto jeździć do Polski na tankowanie:
Ceny na stacjach benzynowych w Polsce już rosną, ale nie wszędzie tak samo
Choć pylony na stacjach Orlen wciąż wyświetlają ceny zaczynające się od „piątki”, wiele konkurencyjnych sieci odpuściło już tę walkę – zwłaszcza gdy sprzedają droższe paliwo z importu. Niewielkie podwyżki rzędu 20 groszy na litrze mają też drugie dno – dzięki nim kierowcy tankują na stacjach Orlen i to sieć polskiego koncernu ma problem logistyczny skutkujący masowymi awariami dystrybutorów. Ci, którzy nieznacznie podnieśli ceny (nawet pozostawiając je poniżej poziomu opłacalności) nie mają przynajmniej problemu z brakiem paliwa. Awarie dystrybutorów – można być pewnym – będą powtarzać się jeszcze przez jakiś czas, do momentu, gdy hurtowe ceny paliw nie zrównają się (przynajmniej) z hurtowymi cenami paliw w innych krajach UE.
Tego zrównania cen raczej nie da się uniknąć – w tym eksperci rynku paliw są zgodni.