Filmy

„W przypadku prawdziwych historii pisarze są rozdarci między dramatem a rzeczywistością” | Wiadomości o filmach hindi

  • 24 lipca, 2024
  • 6 min read
„W przypadku prawdziwych historii pisarze są rozdarci między dramatem a rzeczywistością” | Wiadomości o filmach hindi


Niedawno niektórzy członkowie sekty Pushtimarg złożyli petycję przeciwko uwolnieniu Junaida Khana i Jaideepa Ahlawatstarrera Maharaja, twierdząc, że obraża to uczucia religijne. Chociaż Sąd Najwyższy Gudżaratu ostatecznie uchylił tymczasowe wstrzymanie wydania filmu, zauważając, że nie ma w nim niczego obraźliwego i nie jest on skierowany przeciwko sekcie Pushtimarg, jak zarzucano, wstrzymanie prawne wywołało obawy dotyczące ryzyka związanego z pisaniem o prawdziwych ludziach i wydarzeniach. Rozmawialiśmy z kilkoma pisarzami, aby zrozumieć, jak radzą sobie z historiami opartymi na prawdziwych postaciach i incydentach.
„Zamiarem pisarzy nie powinno być manipulowanie faktami, lecz tworzenie angażującego dramatu”
Sudeep Nigam, członek komitetu wykonawczego The Screenwriter’s Association of India, mówi: „Biorąc pod uwagę, że The Indrani Mukerjea Story: Buried Truth znajdowało się w przestrzeni non-fiction, mieliśmy swobodę, aby wzbogacić nasze scenariusze o mnóstwo ustaleń. Ale byliśmy świadomi popularności sprawy, więc celem nie było przedstawienie arkusza informacyjnego, ale znalezienie głębszej perspektywy na temat osób zaangażowanych, w tym podejrzanego. Niestety, pojawiły się zarzuty dotyczące naszego programu, że był to wysiłek wybielenia wizerunku podejrzanego, ale wynikało to z faktu, że nie obejrzeliśmy programu w całości. Jednym z naszych najważniejszych celów było nie zajmowanie stanowiska ani nie przechylanie się na korzyść osądu w sprawie, która była sub-judice – prawdopodobnie najtrudniejsza rzecz do przejścia podczas tego doświadczenia”.
Przytaczając inny przykład, Sudeep mówi: „W przypadku Avrodh or Ranneeti: Balakot and Beyond próbą było zapoznanie widza z prawdopodobnymi i mało prawdopodobnymi bohaterami stojącymi za dużymi operacjami. Wykorzystaliśmy swobodę filmową, aby zdramatyzować incydenty, ale nigdy nie dotknęliśmy wrażliwości, która zakłóciłaby większy efekt emocjonalny, jaki miał być wywoływany przez którykolwiek z tych programów”.

Jakie prawa obowiązują w przypadku historii dotyczących prawdziwych ludzi?
Anjum Rajabali, autor The Legend of Bhagat Singh, stwierdza: „Po pierwsze, istnieje ustawa o prawach autorskich. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby pisarz napisał historię o prawdziwej sytuacji, zdarzeniu lub osobie. Jednak dwa prawa, które tu obowiązują, to prawa osobiste i zniesławienie. Zniesławienie może nastąpić dopiero po wydaniu filmu; nie może być działaniem zapobiegawczym. Jeśli film zostanie pozwany o zniesławienie, może zostać wstrzymany. Ogromne pieniądze mogą kosztować producentów drogo, dlatego zwracają się do tematu lub osób zaangażowanych i nalegają na uzyskanie praw. Większość tych osób otrzymuje wynagrodzenie za prawa. To nie są prawa prawne – chodzi o współpracę z tobą, dostarczanie informacji i niepozywanie o zniesławienie później”.
„Pisarz jest zawsze rozdarty między kaprysami dramatu i rzeczywistości”
Sudeep wyjaśnia: „Opowiadanie historii, w każdej formie, wymaga pewnych zmian, aby przedstawić fakty w dramatyczny sposób. Tak więc pisarz jest zawsze rozdarty między kaprysami dramatu i rzeczywistości. Najlepszym podejściem jest połączenie tych dwóch w formę dramatycznej rzeczywistości. W obu przypadkach są równe szanse na oskarżenia – niezależnie od tego, czy historia jest bliższa tematowi, czy nie. Żyjemy w epoce, w której obrażanie się jest uważane za sposób na kształtowanie opinii w domenie publicznej. Intencją pisarza nie powinno być koniecznie fałszowanie faktów lub przytłoczenie nimi, ale umiejętność tworzenia angażującego dramatu poprzez ich wykorzystanie”.

„Pomaga, gdy ludzie związani z tematem wyrażają swoją aprobatę”
Saiwyn Quadras, który napisał Mary Kom, Neerja i Maidaan oparte na prawdziwych wydarzeniach, a Parmanu na prawdziwych wydarzeniach, mówi: „Miałem szczęście, że miałem pełne wsparcie bohaterów i ich rodzin. Kiedy ludzie związani z prawdziwym bohaterem wyrażają swoją aprobatę dla scenariusza, NOC jest przyjmowane, aby udowodnić, że byli wierni istocie życia/postaci/doświadczeń bohatera. Pomaga to obu stronom być na tej samej stronie i czuć się komfortowo w kwestii kolejnych kroków”.

Dlaczego pisarze wolą, aby bohaterowie filmów biograficznych lub ich rodziny byli w centrum uwagi
Wszystko sprowadza się do dwóch powodów, wyjaśnia Anjum. „Po pierwsze, zapobiega to późniejszemu tworzeniu problemów przez daną osobę. Po drugie, filmowcy, twórcy i pisarze chętnie płacą danej osobie i nazywają to kupnem praw do jej życia. Nie ma prawa, które mówi, że musisz to robić. Napisałam film o Bhagat Singh i nie uzyskaliśmy żadnego pozwolenia. Chociaż w filmie było tak wiele rzeczy, które nie były prawdziwe, nikt nie miał nic przeciwko temu. Film biograficzny nie jest biografią. Biografia musi być wierna faktom z życia danej osoby, ale film biograficzny ma na celu udramatyzowanie życia danej osoby, więc jesteśmy w stanie wydobyć interesujące aspekty jej życia”, mówi.

Na jakim etapie odbywa się prawne ważenie scenariusza?
Sudeep mówi, że prawna ocena scenariusza jest zazwyczaj przeprowadzana tuż przed rozpoczęciem produkcji przez twórców. „Producent lub studio zazwyczaj ma dział Standards & Practices (S&P), który identyfikuje możliwe scenariusze, które mogą zagrozić filmowi lub programowi na dowolnym etapie z powodu oskarżeń. Jest to niezwykle pomocne, ponieważ każdy projekt wiąże się z dużymi pieniędzmi, które można odzyskać tylko wtedy, gdy stworzona treść dotrze do odbiorców. Poza tym może również dojść do utraty wiarygodności, jeśli oskarżenie okaże się prawdziwe i ujawni niedopatrzenie ze strony twórców”.
„W przypadku prawdziwych historii pisarze rozdarci są między dramatem a rzeczywistością”
Wyzwania, kwestie prawne, triumfy – pisarze opowiadają nam, jak radzą sobie z historiami opartymi na prawdziwych postaciach i wydarzeniach
Niedawno niektórzy członkowie sekty Pushtimarg złożyli petycję przeciwko uwolnieniu Junaida Khana i Jaideepa Ahlawatstarrera Maharaja, twierdząc, że obraża to uczucia religijne. Chociaż Sąd Najwyższy Gudżaratu ostatecznie uchylił tymczasowe wstrzymanie wydania filmu, zauważając, że nie ma w nim niczego obraźliwego i nie jest on skierowany przeciwko sekcie Pushtimarg, jak zarzucano, wstrzymanie prawne wywołało obawy dotyczące ryzyka związanego z pisaniem o prawdziwych ludziach i wydarzeniach. Rozmawialiśmy z kilkoma pisarzami, aby zrozumieć, jak radzą sobie z historiami opartymi na prawdziwych postaciach i incydentach.


Źródło

Warto przeczytać!  Oczekuje się, że drugi weekend „Kung Fu Panda 4” przyniesie ponad 31 mln dolarów Karate Chop Sandworm – aktualizacja w sobotę rano