W zatłoczonym kinie zobaczyłem, o czym tak naprawdę jest ten film.
„Przychodzimy do tego miejsca po magię” – mruczała Nicole Kidman, wspinając się po schodach na ekranie AMC na przedmieściach Filadelfii w błyszczących prążkach w zeszły piątek wieczorem. Publiczność taszczyła duże kubełki popcornu i napoje gazowane wielkości kosza na śmieci, jakby siedziała przed najnowszym hitem franczyzowym. Ale przyszli po coś innego. Pomimo tego, że w ciągu pierwszych siedmiu dni zarobił bardzo hojne 40 milionów dolarów, Dźwięk Wolności nie jest jednym z letnich hitów Hollywood. W rzeczywistości był reklamowany ludziom w tym kinie i gdzie indziej jako przeciwieństwo eskapizmu przemysłu filmowego – nie tylko kontrprogramowanie, ale zarobek.
Dźwięk Wolności, w którym występuje Jim Caviezel jako nękany kontrowersjami krzyżowiec walczący z handlem dziećmi, Tim Ballard, został ukończony w 2018 roku i przygotowany do wydania przez Fox w następnym roku, dopóki Disney nie kupił studia i nie odłożył filmu na półkę. Z pewnością nie była to jedyna ofiara przejęcia, ale zwolennicy filmu zostali zachęceni do dostrzeżenia czegoś bardziej podstępnego w jego odsunięciu na bok niż zmiana priorytetów korporacyjnych. Z pozoru film, wyreżyserowany przez Alejandro Gómeza Monteverde, jest prostym thrillerem poszukiwawczo-ratowniczym, w którym Ballard, agent specjalny Departamentu Bezpieczeństwa Wewnętrznego, zostaje zbuntowany, by uwolnić młodą dziewczynę ze szponów Kolumbijczyka. pierścień handlu ludźmi. Ale pojawił się w kinach otoczony chmurą insynuacji ze strony jego gwiazdy i najbardziej hałaśliwych prawicowych zwolenników – konspiracyjnych insynuacji o tym, kto nie chce, aby ta historia została opowiedziana i kim są prawdziwi handlarze Naprawdę aż do.
Pedofile i handlarze dziećmi Dźwięk Wolności są spoconymi dewiantami o ostrych zębach, tak jak przedstawiano ich w filmach już w czasach Fritza Langa M prawie wiek temu. Ale film mrocznie sugeruje, że istnieje więcej dobrze połączonych i pozornie szanowanych wariantów, gotowych zapłacić sześć cyfr i więcej za to, co postać Caviezela, który udaje biznesmena próbującego założyć ekskluzywny klub dla dzieci tylko dla członków gwałcicieli, nazywa „małą akcją pedofilską”. Chociaż film nie wspomina o QAnon ani związanych z nim teoriach spiskowych, które zaczęły przedostawać się do głównego nurtu dopiero rok przed ukończeniem, Caviezel entuzjastycznie wykorzystuje swoją podróż prasową, by wyznać swoją wiarę w międzynarodowy czarny rynek, na którym beczka Części ciała dzieci kosztują tysiąc razy więcej niż ropa. Sam Ballard rozpowszechniał szalone i niepoparte danymi dane na temat skali branży handlu ludźmi, w tym twierdzenie, że co roku 10 000 dzieci jest przemycanych do Stanów Zjednoczonych w celu uprawiania seksu, co zostało odebrane i wykorzystane jako argument w kampanii przez Donalda Trumpa. (Trump mianował także Ballarda współprzewodniczącym rady doradczej Departamentu Stanu ds. handlu ludźmi).
Od czasu opuszczenia DHS, Ballard i jego „Operacja Underground Railroad” przeprowadzali naloty i operacje żądła, takie jak te pokazane w Dźwięk Wolności, często nagrywane na wideo do wykorzystania jako materiał promocyjny. Jednak długoletni działacze walczący z handlem ludźmi źle patrzą na jego metody, które postrzegają jako nieskuteczne, a nawet przynoszące efekt przeciwny do zamierzonego. Według Foreign Policy grupa dominikańskich dziewcząt uratowanych w 2014 roku została zwolniona bez rehabilitacji i wsparcia kilka tygodni później. Meg Conley, która towarzyszyła Ballardowi podczas tego nalotu, napisała dla Slate w 2021 roku o swoich doświadczeniach i poinformowała, że „praca przeciwko handlowi ludźmi, taka, która naprawdę Pracuje, nie daje natychmiastowej satysfakcji. Jest powolny i stabilny. Nie ma zwrotów akcji”. W 2020 roku Vice doszedł do wniosku na podstawie szeroko zakrojonego śledztwa Ballarda i OUR, że konkretne historie, które grupa opowiadała o wyzwalaniu dzieci od handlarzy ludźmi, były „intensywnie filmowe: odważne, heroiczne i niezwykle trudne do sprawdzenia faktów”.
Skuteczna praca przeciwko handlowi ludźmi może nie odgrywać głównych ról, ale historie OUR tak Dźwięk Wolności. W „specjalnej wiadomości”, która przewijała się w napisach końcowych filmu, Caviezel zwrócił się bezpośrednio do publiczności, przygotowując program „Podaj dalej”, który umożliwia widzom kupowanie biletów w przedsprzedaży dla innych, gdy są jeszcze w kinie , dozwolony Dźwięk Wolności wskoczyć na szczyt box office w dniu otwarcia, przewyższając Indiana Jones i tarcza przeznaczenia. („POKONALIŚMY DISNEYA,” piał propagator Pizzagate Jack Posobiec.) „Dźwięk Wolności to opowieść o bohaterze” — powiedział Caviezel — „ale nie mówię o postaci, którą gram. W tym filmie bohaterski brat i siostra pracują, by się nawzajem ocalić. To prawdziwi bohaterowie”.
To szlachetne uczucie, ale film nie jest nawet bliski jego urzeczywistnienia. Jest przytłaczająco skoncentrowany na Ballardzie, w pewnym momencie wypełniając ekran ogromnym zbliżeniem jego oka, podczas studiowania dysku twardego pedofila, doprowadza go na skraj łez. To on może wypowiedzieć hasło filmu, jako refren Amenrozbrzmiewały w teatrze: „Dzieci Boże nie są na sprzedaż”. (Możesz, jeśli chcesz, umieścić go na koszulce.) Nawet w filmie większość dzieci ratowanych przez Tima Ballarda jest przypadkową, anonimową gromadą ocalonych. Po jednym z kolumbijskich nalotów powiedziano mu, że uwolniono 54 dzieci, ale jego zmartwienie natychmiast skupia się na jednym zaginionym: młodej dziewczynie Rocio, której brata Miguela już uratował po tym, jak chłopiec został przemycony do USA
Ironia polega na tym, że tak samo jak Caviezel i Dźwięk WolnościDystrybutor, Angel Studios, postawił się w opozycji do głównego nurtu przemysłu rozrywkowego, opowiada historie całkowicie zgodnie z jego nakazami. Witryna Angel Studios może reklamować firmę jako „wiodącą alternatywę dla Hollywood”, ale jeśli zwolnisz Dźwięk Wolności pod logo Cannon Films i sprzedał go jako nieodkryty klasyk samoobrony z połowy lat 80., nikt nie byłby mądrzejszy. (Jedyne, czego mu brakuje, to scena, w której bohater pożądliwie wypruwa wnętrzności pedofilowi, ale to jest film familijny). Film jest trochę nijaki, ale to tylko czyni go lepszym nośnikiem wiadomości innych ludzi. A jeśli jesteś przeciwny filmowi o handlu dziećmi, co cię to czyni?
Ponieważ fragmenty artykułów krytycznych wobec Dźwięk Wolności były szeroko rozpowszechniane na Twitterze i w innych miejscach, pozwolę sobie oświadczyć dla celów tworzenia zrzutów ekranu, że jestem przeciwny handlowi dziećmi w celach seksualnych — i mogę to udowodnić. W końcu kupiłem bilet do Dźwięk Wolnościktóry według Jima Caviezela może być „the Chata Wuja Toma z 21ul wiek.” „Wierzymy, że ten film może być ogromnym krokiem naprzód w kierunku położenia kresu handlowi dziećmi” – kontynuował – „ale będzie miał taki efekt tylko wtedy, gdy obejrzą go miliony ludzi”.
I to nie tylko w dowolnym miejscu, ale w szczególności w kinach. „Kiedy przychodzisz do kina, inaczej odbierasz filmy” — wyjaśnił Caviezel, podobnie jak Nicole Kidman. „Nie ma przycisku pauzy. Nie ma żadnych zakłóceń. Wszyscy mamy doświadczenie, gdy wspólnie oglądamy film, jako społeczność”. Za te wszystkie gorące rozmowy o tym, jak film pokonał Hollywood, Dźwięk Wolności jest dziwnie zaangażowany w sukces w Hollywood warunki.