Rozrywka

Wadliwy musical zostaje odrodzony z głębi serca

  • 17 marca, 2023
  • 5 min read
Wadliwy musical zostaje odrodzony z głębi serca


Jan Oleksiński

Teatr

16 marca 2023 | 22:01

Największym atutem odrodzonego na Broadwayu „Parade”, smutnego, choć wadliwego musicalu Jasona Roberta Browna o antysemickim linczu Leo Franka w 1915 roku, jest młodość.

Grający mąż i żona Leo i Lucille Frank, Ben Platt i Micaela Diamond wydają się uderzająco młodzi (a Diamond ma naprawdę 23 lata), jak wyblakłe zdjęcie twoich pradziadków, które znajdujesz w szufladzie. Badani ani się nie uśmiechają, ani nie marszczą brwi, ale za ich neutralnymi spojrzeniami kryje się wiele obietnic i strachu.

Recenzja teatralna

2 godziny 30 minut z jedną przerwą. Bernard B. Jacobs Theatre, 242 W. 45th St.

Te ścierające się siły napędzają odrodzenie, które rozpoczęło się w czwartkowy wieczór w Bernard B. Jacobs Theatre, i sprawiają, że widzowie automatycznie chcą tego, co najlepsze dla Lucille i Leo — mimo że wiemy, że spokojne życie jest dla nich tragicznie poza zasięgiem.

To, że troszczymy się o ich przyszłość, jest istotną warstwą dla często fajnego w dotyku programu, który zawsze był bardziej zainteresowany problemami, z którymi się boryka, niż ludźmi, o których jest.

Prawdę mówiąc, „Parade” to musical, który zawsze będzie raczej dobry niż świetny – utrudniony przez książkę pisarza Alfreda Uhry’ego o stereotypowych kreskówkach z Południa, które są mniej groźne i prawdziwe ze względu na ich płaskość, oraz partyturę Browna, która zawiera oba jego najlepsze piosenki i najbardziej niezapomniane.

Warto przeczytać!  Selma Blair spotyka się z krytyką islamofobicznego komentarza

Ale niewielka inscenizacja reżysera Michaela Ardena, która rozpoczęła się jako koncert w City Center, ma serce, gdy skupia się bezpośrednio na rozwijających się relacjach Franków, podczas gdy ich trudności nasilają się.

Ben Platt gra Leo Franka, Żyda zlinczowanego w 1915 roku.
Joanna Marcus

Spektakl zaczyna się i kończy bujnym i głośnym numerem zatytułowanym „The Old Red Hills of Home”, którego akcja toczy się częściowo podczas wojny secesyjnej, a częściowo w 1915 roku, co sugeruje, że uparta duma Południa — niezasłużona w ocenie tego programu — trwa i niezmienna.

Leo właśnie przeprowadził się z Brooklynu, aby zamieszkać z Lucille w Marietcie w stanie Georgia, skąd pochodzi, i jako Żyd czuje się nie na miejscu — nawet wśród Żydów z Południa. „Myślałem, że Żydzi to Żydzi, ale myliłem się!” on śpiewa.

I ma rację, czując się celem. Pracując jako menedżer w National Pencil Co., zostaje aresztowany pod zarzutem zabicia nastoletniej pracowniczki Mary Phagan (Erin Rose Doyle), której ciało znaleziono w budynku. Są inni podejrzani, ale władze świadomie ich ignorują i ścigają Leo.

To właśnie te autorytety — tak jak napisano iw rezultacie zostały wykonane — ciągną „Paradę” za pomocą oklepanego, szczekającego dialogu. Ziejący rasizmem prawnik Hugh Dorsey (Paul Alexander Nolan) i reporterka gazety Britt Craig (Jay Armstrong Johnson) są szczególnie lepsi na papierze.

Warto przeczytać!  Barbra Streisand jest gotowa powiedzieć wszystko. Podciągnij siedzenie.

Wydają się fałszywe, ale zdjęcia prawdziwych postaci historycznych są wyświetlane przez cały czas produkcji na tylnej ścianie, a czasem w środku piosenki, co jest niepotrzebnym rozproszeniem uwagi.

Najpotężniejszy utwór muzyczny Jasona Roberta Browna pochodzi z trzech dziewczyn z fabryki.
Joanna Marcus

Najlepsza muzyka Browna i najbardziej rozdzierająca serce praca Platta pojawiają się podczas jego procesu, gdy trzy dziewczyny z fabryki (które zostały nauczone kłamstwa) zniewalająco harmonizują swoje zeznania, jak Abigail z „The Crucible”. Brown nie przebił go jeszcze w żadnym programie.

Kiedy Leo wygłasza swoje oświadczenie, a Platt śpiewa, że ​​jego postać jest pozbawiona emocji i niezręczna, ale niewinna, jest to przeciwieństwo sytuacji, w której szlochał pod koniec „Dear Evana Hansena”, ale bicie serca jest takie samo.

Drugi akt ma bardziej wbudowane problemy strukturalne, ponieważ Lucille niestrudzenie pracuje, aby odwołać się od werdyktu męża i prosi o pomoc gubernatora Slatona (Sean Allan Krill), aby sprowadzić Leo do domu. Po galwanizującym numerze następują minuty bezcelowego, proceduralnego brodzenia. Ale jest kilka wzniosłych chwil.

Jako inny pracownik fabryki i podejrzany, Jim Conley, Alex Joseph Grayson zawodzi piosenkę „Feel the Rain Fall”, która jest wspaniała, ale pojawia się znikąd.

Warto przeczytać!  Kanye West's Donda Academy pozwana za zwolnienie nauczycieli, naruszenie kodeksu - Rolling Stone

A Diamond, której połączenie kruchości i mocy jest ekscytujące dla tak młodej aktorki, wnosi elektryczność do jej duetów z Plattem: „To jeszcze nie koniec” i romantycznego „All the Wasted Time”, które rozpływają się w druzgocącym zakończeniu musicalu .

Podwyższona platforma jest przeszkodą w inscenizacji tego odrodzenia „Parady”.
Joanna Marcus

Podczas gdy produkcja Arden jest cudownie (i przewidywalnie) intymna, centralny element planu Dane’a Laffreya – podwyższona drewniana platforma, która wygląda jak coś, co można znaleźć na trasie parady lub podczas egzekucji – jest blokadą drogową.

Widzowie w pierwszej orkiestrze muszą wyciągać szyje, aby obejrzeć wiele scen na szczycie monolitu, a aktorzy są zmuszeni wchodzić po schodach, aby zamieszkać w najsilniejszych punktach sceny. To, że cała obsada siedzi na scenie i obserwuje losy Leo, było trochę zbyt oczywiste i przestrzennie ograniczające. Dla mnie struktura tylko zabiera – nigdy nic nie wnosi.

Mimo to Arden wyreżyserował delikatną produkcję musicalu, który często może grać jak młot kowalski, i ma niepokojąco istotne przesłanie przeciwko nienawiści.





Załaduj więcej…





Skopiuj adres URL, aby go udostępnić


Źródło