Warszawa przygotowuje się do uruchomienia „strefy czystego transportu” zakazującej starszych samochodów
Warszawa wezwała kierowców, aby byli przygotowani na wprowadzenie w przyszłym miesiącu „strefy czystego transportu”, która zakazuje wjazdu starszym samochodom do centrum miasta. To pierwsze tego typu działanie wdrożone gdziekolwiek w Polsce.
Władze gminy uruchomiły stronę internetową, na której można sprawdzić, czy ich samochód znajduje się wśród tych, które będą teraz objęte zakazem. Twierdzą jednak, że obecnie środki te będą dotyczyć jedynie około 3% pojazdów.
🌳Nalepka w Strefie Czystego Transportu? Można, ale nie trzeba!
✅1 lipca w punkcie centralnym Strefy Czystego Transportu. Już dziś możesz szybko sprawdzić swoje auta pod kątem zgodności z strefą. To ważne, bo aż 97 proc. dostępne aut nie muzyka dostępna… pic.twitter.com/qMjA4P59IL
— Warszawa (@warszawa) 18 czerwca 2024 r
W zeszłym roku Warszawa ogłosiła, że od 1 lipca 2024 r. wprowadzi zakaz wjazdu samochodów z silnikiem Diesla powyżej 18. roku życia i samochodów benzynowych powyżej 27. roku życia.
Progi te będą następnie stopniowo obniżane w kolejnych etapach projektu, aby zakazać wjazdu jeszcze młodszym samochodom. Ostatecznie do 2032 r. zakazem zostaną objęte samochody z silnikiem Diesla starsze niż 11 lat i benzynowe starsze niż 17 lat.
Strefa czystego transportu obejmuje obszar 37 km2, co stanowi 7% powierzchni miasta. Obejmuje całe Śródmieście w sercu Warszawy oraz fragmenty sąsiadujących dzielnic Wola, Ochota, Saska Kępa, Grochów i Praga.
Celem zakazu jest ograniczenie negatywnego wpływu emisji pochodzących z transportu na zdrowie ludzi i środowisko. Polska ma jedno z najbardziej zanieczyszczonych powietrza w Europie, a jedną z głównych przyczyn są emisje pojazdów.
Ratusz szacuje, że pomimo wyłączenia zaledwie 3% pojazdów, już w pierwszym etapie projektu znacząco zmniejszy się ilość szkodliwych substancji w powietrzu, przy czym oczekuje się, że tlenki azotu (NOx) spadną o 11%, a cząstki stałe (PM) o 20%. .
Miasto oblicza, że do czasu pełnego wprowadzenia tych środków w 2032 r. doprowadzi to do zmniejszenia emisji tlenków azotu o 80% i emisji cząstek stałych o 69%.
Coroczny „ranking smogu” wykazał, że powietrze w Polsce – należące do najbardziej zanieczyszczonych w Europie – poprawiło się.
Po raz pierwszy od 2015 roku we wszystkich monitorowanych miejscach średnie stężenie szkodliwych cząstek PM10 mieściło się w maksymalnych bezpiecznych granicach
— Notatki z Polski 🇵🇱 (@notesfrompoland) 3 listopada 2023 r
Dopuszczalne są pewne wyjątki. O zwolnienie z tych przepisów mogą ubiegać się seniorzy, kierowcy posiadający europejską kartę parkingową dla osób niepełnosprawnych oraz osoby kierujące pojazdem prawnie sklasyfikowanym jako zabytkowy lub spełniający funkcję specjalną. Podobnie mogą działać firmy, które mają swoją siedzibę lub rozliczają podatki w Warszawie.
Osoby zamieszkujące w Warszawie i płacące podatki w stolicy będą zwolnione z obowiązku spełnienia wymogów strefy w dwóch pierwszych etapach jej wprowadzenia, czyli do stycznia 2028 roku.
Drugie co do wielkości miasto w Polsce, Kraków, zamierzało jako pierwsze w Polsce wprowadzić taką strefę czystego transportu. Jednak jego plany zostały opóźnione po tym, jak w styczniu sąd stwierdził, że nie zostały one prawidłowo sformułowane.
Pierwsza próba wprowadzenia w Polsce „strefy czystego transportu” została odrzucona przez sąd.
Przepisy, które miały wejść w życie w tym roku, miały zakazać używania starszych, bardziej zanieczyszczających środowisko samochodów
— Notatki z Polski 🇵🇱 (@notesfrompoland) 11 stycznia 2024 r
Notatki z Polski są prowadzone przez niewielki zespół redakcyjny i wydawane przez niezależną fundację non-profit, która utrzymuje się z datków naszych czytelników. Bez Waszego wsparcia nie możemy zrobić tego, co robimy.
Źródło zdjęcia głównego: Warszawa/X
Agata Pyka jest zastępcą redaktora w Notes from Poland. Jest dziennikarką i studentką komunikacji politycznej na Uniwersytecie w Amsterdamie. Specjalizuje się w polityce polskiej i europejskiej oraz dziennikarstwie śledczym. Pisała wcześniej dla Euractiv i The European Correspondent.