Biznes

Wąskotorówka wjedzie na nowe tory. Darowizna Polskich Linii Kolejowych

  • 12 sierpnia, 2023
  • 3 min read
Wąskotorówka wjedzie na nowe tory. Darowizna Polskich Linii Kolejowych


Elementy infrastruktury koszalińskiej wąskotorówki jesienią tego roku zyskają drugie życie. Towarzystwo Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej otrzymało bowiem darowiznę od Polskich Linii Kolejowych.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przekazały Towarzystwu Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej darowiznę w postaci ponad 4 kilometrów szyn oraz zestawu elementów mocujących: podkładki żebrowe, łubki, śruby łubkowe, śruby stopowe, nakrętki, łapki, wkręty i pierścienie – poinformowała Magdalena Janus, rzecznik PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – Wysłużony materiał, o łącznej wartości ponad 410 tys. złotych pochodzi ze szlaku Grotniki Drawskie – Złocieniec na linii kolejowej nr 410 Grotniki Drawskie – Choszczno – dodała.

– To bardzo duże wsparcie, a jak duże, zobrazujmy to liczbami. Gdybyśmy chcieli sami zakupić tyle szyn, musielibyśmy wydać 1,3 miliona złotych. Nie stać nas na takie wydatki – przyznaje Paweł Gajdzica, prezes zarządu Towarzystwa Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej. – W przypadku remontu trakcji kolejowych, 80 procent kosztów to materiały, 20 procent to robocizna – dodaje.
Procedura związana ze składaniem wniosku i jego rozpatrywaniem trwała dwa lata, ale szczęśliwie ostateczna decyzja okazała się pozytywna. Obecnie TKKW czeka na rozpatrzenie wniosku dotyczącego darowizny akcesoriów (śrub, łat i innych elementów związanych z realizacją remontów torów kolejowych). Zakład Linii Kolejowych w Bydgoszczy do wniosku ma odnieść się w ciągu najbliższych trzech miesięcy.

Jak przypomina PLK, działające od 2005 r. Towarzystwo jest zarządcą infrastruktury i przewoźnikiem na zabytkowej, powstałej w 1898 r., linii kolei wąskotorowej Koszalin – Rosnowo – Bobolice. Szyny na tym odcinku pochodzą w większości jeszcze z XIX wieku, więc ich wymiana jest tym bardziej zasadna. Remont będzie prowadzony na odcinku między Manowem na Rosnowem. W pierwszej kolejności będą wymieniane łuki, na bardziej sztywne i wytrzymałe, ze względu na tabor (lokomotywę), którym dysponuje Towarzystwo. Podkłady i kruszywo TKKW będzie musiał załatwić we własnym zakresie. Remont ma być realizowany między październikiem a listopadem.

Warto przeczytać!  Ależ trzęsienie ziemi na kursach walut: kurs euro wystrzelił o 40%, mocne spadki jena! Sprawdzamy prognozy dla walut 2024 [EURUSD, EURJPY, GBPUSD, USDJPY, EURNOK, EURSEK, EURDKK]

Elementy torów to druga darowizna od PLK SA dla Towarzystwa Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej. W 2020 roku organizacja otrzymała również materiały nawierzchni kolejowej. Przekazane wówczas szyny i elementy mocujące umożliwiły remont jednego kilometra toru w rejonie przystanku Bonin.

Jak już informowaliśmy, za prawie 50 tysięcy złotych wyremontowano niedawno rozjazd nr 17 Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej, na terenie lokomotywowni. Inwestycja w całości została sfinansowana przez Gminę Miasto Koszalin. Dzięki pieniądzom z budżetu Województwa Zachodniopomorskiego na jesień planowany jest też remont 210-metrowego odcinka między Boninem a Manowem. 50 tysięcy zł wynosi dotacja Województwa Zachodniopomorskiego, 10 tysięcy zł – dotacja Starostwa Powiatowego w Koszalinie, 10 tysięcy zł wsparcie od Zachodniopomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, a reszta to środki własne Towarzystwa.


Źródło