Wejście Tesli do Indii na lodzie: Musk nie określił jeszcze planów dla Indii
![Wejście Tesli do Indii na lodzie: Musk nie określił jeszcze planów dla Indii](https://oen.pl/wp-content/uploads/2024/04/TESLA-SWEDEN-STRIKE-0_1713593424918_1714027427367-770x470.jpg)
NOWE DELHI :Czy Tesla jest w drodze do Indii, czy nie?
Czy Tesla jest w drodze do Indii, czy nie?
Pomimo entuzjastycznego wprowadzenia przez indyjski rząd nowej polityki dotyczącej pojazdów elektrycznych, której głównym celem było przyciągnięcie producentów pojazdów elektrycznych, takich jak Tesla, producent samochodów pod przewodnictwem Elona Muska nie był zdecydowany w realizacji swoich planów wejścia na rynek indyjski.
Cześć! Czytasz artykuł premium! Zapisz się teraz, aby kontynuować czytanie.
Zapisz się teraz
Korzyści premium
35+ Premium artykuły każdego dnia
Specjalnie wyselekcjonowane Biuletyny codziennie
Dostęp do 15+ Wydanie drukowane artykuły każdego dnia
Webinarium tylko dla subskrybentów przez dziennikarzy specjalistycznych
E Papier, Archiwa, wybierz Artykuły w The Wall Street Journal i The Economist
Dostęp do ofert specjalnych tylko dla subskrybentów: Infografiki I Podcasty
Odblokuj 35+ dobrze zbadanych
artykuły premium każdego dnia
Dostęp do globalnych spostrzeżeń za pomocą
Ponad 100 ekskluzywnych artykułów z
publikacje międzynarodowe
Uzyskaj bezpłatny dostęp do
Ponad 3 aplikacje oparte na inwestycjach
TRENDYNE
Zdobądź miesięczny plan GuruQ za 1 Rs
FINOLOGIA
Bezpłatna subskrypcja finologii na 1 miesiąc.
MAŁA SPRAWA
20% rabatu na wszystkie małe torebki
Biuletyny tylko dla subskrybentów 5+
specjalnie opracowane przez ekspertów
Bezpłatny dostęp do e-papieru i
Aktualizacje WhatsAppa
Pomimo entuzjastycznego wprowadzenia przez indyjski rząd nowej polityki dotyczącej pojazdów elektrycznych, której głównym celem było przyciągnięcie producentów pojazdów elektrycznych, takich jak Tesla, producent samochodów pod przewodnictwem Elona Muska nie był zdecydowany w realizacji swoich planów wejścia na rynek indyjski.
Tak naprawdę Tesla nie przeprowadziła jeszcze żadnych znaczących badań ani nie przeprowadziła szczegółowych rozmów z rządami stanowymi w Indiach – twierdzą osoby zaznajomione z sytuacją. Mennicasygnalizując brak bezpośredniego zamiaru rozpoczęcia obecności produkcyjnej w kraju.
Mennica dowiaduje się również, że Tesla nie zdecydowała się na kontaktowanie się z rządami stanowymi lub dostawcami w celu utworzenia niezwykle ważnej infrastruktury stacji doładowania w Indiach, która ma kluczowe znaczenie dla sprzedaży i przyjęcia pojazdów elektrycznych Tesli w tym kraju.
„Co więcej, podejście Tesli do wejścia na rynek indyjski jest wyraźnie ostrożne w porównaniu z innymi producentami samochodów, takimi jak VinFast, którzy szybko wkroczyli na rynek indyjski jeszcze przed ogłoszeniem nowej polityki” – powiedział starszy dyrektor branżowy zaznajomiony z planami obu firm .
Wietnamski producent pojazdów elektrycznych Vinfast rozpoczął już budowę fabryki montażu akumulatorów i pojazdów w Tamil Nadu.
Tesla nie odpowiedziała Mennicazapytania przesłane e-mailem we wtorek.
Wyjście i nowy plan
Chociaż przedstawiciele Tesli odwiedzili zakłady w wielu lokalizacjach w Indiach, w tym w stanach takich jak Gujarat, Maharasztra i Tamil Nadu, będących potencjalnymi liderami ze względu na istniejące ekosystemy pojazdów elektrycznych, agresywne dotacje i dostępność portów, firma nie zastosowała się do tych zaleceń. ze szczegółowymi propozycjami lub dyskusjami.
Musk, dyrektor generalny Tesli, znany z nieprzewidywalnego stylu zarządzania i częstych zmian w strategii biznesowej, jeszcze bardziej zwiększył niepewność co do planów firmy w Indiach. Niedawno Musk zdecydował się potraktować priorytetowo przeprowadzenie rozmowy telefonicznej z inwestorami i posiedzenia zarządu zamiast wizyty w Indiach w okresie spadającej globalnej sprzedaży Tesli.
Przypadkowo wkrótce potem złożył rezygnację ze stanowiska wiceprezes Tesli ds. polityki publicznej i rozwoju biznesu Rohan Patel, który kierował negocjacjami firmy z rządem Indii. Jednak odejście Patela mogło być również spowodowane planowaną restrukturyzacją organizacji na potrzeby „kolejnej fazy rozwoju Tesli”, w której zaproponowano mu nową rolę, Mennica uczy się.
Mennicanie otrzymał jednak odpowiedzi od Tesli potwierdzającej przyczyny odejścia Patela.
Osoby zaznajomione z planami Tesli wobec Indii sugerują jednak, że odwołanie wizyty Muska wskazywało również na możliwe niezadowolenie z aktualnych warunków nowej polityki EV lub ogólnej umowy inwestycyjnej.
Obecne plany Tesli dotyczące optymalizacji jej obecnych mocy produkcyjnych i linii produkcyjnych nie pozostawiają jeszcze zbyt wiele miejsca na dokonanie nowej inwestycji w Indiach, stwierdzili ci ludzie.
Błąd w strategii
Globalni partnerzy ekosystemowi Tesli sugerują, że utworzenie zakładu produkcyjnego Tesli w Indiach zajęłoby do trzech lat, kiedy to wielkość krajowego rynku pojazdów elektrycznych byłaby znacznie większa.
Jak wynika z danych Federacji Stowarzyszeń Dealerów Samochodowych Indii, sprzedaż elektrycznych pojazdów osobowych w Indiach wzrosła o 91% do 90 996 sztuk w roku finansowym 2023–2024 z 47 551 w roku poprzednim.
Wbrew lokalnym doniesieniom w Indiach, które sugerowały, że nowy samochód Tesli o wartości 25 000 dolarów może być produkowany w Indiach, źródła w ekosystemie Tesli utrzymują, że produkcja była planowana w gigafabryce firmy w Teksasie.
Co więcej, Musk podkreślił tożsamość Tesli jako firmy zajmującej się sztuczną inteligencją i robotyką, a nie tylko producenta samochodów. „Jeśli ktoś nie wierzy, że Tesla nie rozwiąże problemu autonomii, nie powinien inwestować w spółkę” – powiedział.
Niedawne skupienie się Muska na autonomicznych taksówkach (Robotaxis) sugeruje strategiczne odwrócenie uwagi, które może nie odpowiadać obecnemu krajobrazowi technologicznemu i regulacyjnemu w Indiach, gdzie takie innowacje są wciąż w początkowej fazie.
15 marca Indie ogłosiły swoją nową politykę dotyczącą pojazdów elektrycznych na rok 2024, mającą na celu promowanie kraju jako centrum produkcyjnego pojazdów elektrycznych. Zgodnie z nową polityką producenci pojazdów elektrycznych będą mogli importować do 8 000 pojazdów rocznie po niższej stawce celnej wynoszącej 15%, jeśli zobowiążą się do uruchomienia lokalnej produkcji przy inwestycji o wartości co najmniej 500 milionów dolarów w Indiach.
Ogłoszenie nadeszło zaledwie dzień przed wejściem w życie modelowego kodeksu postępowania przed wyborami krajowymi.
Poczekaj i obserwuj
Podobno Musk miał odwiedzić Indie w dniach 21–22 kwietnia, ale dzień wcześniej odwołał ten plan. Na początku listopada Musk nie mógł spotkać się z ministrem handlu i przemysłu Piyushem Goyalem we Fremont w Kalifornii, kiedy minister przebywał z wizytą w USA.
Powtarzając nacisk Muska na efektywność operacyjną, dyrektor finansowy Tesli, Vaibhav Taneja, podkreślił skupienie się firmy na strategicznym zarządzaniu finansami.
„Przykładamy coraz większą wagę do efektywności nakładów inwestycyjnych i bardziej efektywnego wykorzystania naszej mocy zainstalowanej” – stwierdziła Taneja. Podkreślił, że te środki oszczędnościowe zwiększą rentowność Tesli i umożliwią bardziej znaczące inwestycje w technologię sztucznej inteligencji.
„Ogólnie uważamy, że choć spowolnienie popytu jest rzeczywistością, ton wypowiedzi Elona w wezwaniu dotyczącym (wyników) był znacznie bardziej pozytywny niż we wcześniejszej zapowiedzi (za grudzień)” – powiedział Jay Kale, analityk w firmie Elara Capital zajmującej się badaniami rynku kapitałowego.
Przychody Tesli w ostatnim marcowym kwartale spadły o 9% do 21,3 miliarda dolarów, co stanowi największy spadek rok do roku od 2012 roku. Jednak ogłoszenie przez Muska przyspieszonego harmonogramu wprowadzenia nowych „niedrogich” modeli spowodowało, że akcje Tesli poszybowały w górę o 10% na Nasdaq w czwartek.
Chociaż Musk wspomniał o możliwym spojrzeniu na Indie w dalszej części roku, obecnie skupia się na rozwiewaniu obaw inwestorów związanych ze spowolnieniem sprzedaży pojazdów elektrycznych, mimo że uznani producenci samochodów na całym świecie priorytetowo traktują hybrydy typu plug-in.
Ponieważ Tesla w dalszym ciągu rozważa swoje priorytety strategiczne na całym świecie, rynek indyjski dla firmy pozostaje historią „poczekamy i zobaczymy”.