Biznes

WeNet kupuje od Bauera specjalistów od SEO – Puls Biznesu

  • 8 stycznia, 2024
  • 4 min read
WeNet kupuje od Bauera specjalistów od SEO – Puls Biznesu


„O wyjściu z WeNetu będziemy myśleli w 2025 r. Spółka działa na bardzo atrakcyjnym rynku i liczymy, że na jej sprzedaży wygenerujemy tak wysoki zwrot dla inwestorów jak w przypadku Polskich ePłatności” — mówił pół roku temu w rozmowie z PB Krzysztof Kulig, senior partner w Innovie. Fundusz private equity jeszcze w 2019 r. zainwestował w grupę świadczącą sieciowe usługi marketingowe dla małych i średnich firm, a teraz konsekwentnie przyłącza do niej kolejne spółki.

W poniedziałek WeNet ogłosił, że kupuje od niemieckiej grupy Bauer pięć polskich spółek zajmujących się SEO i SEM, czyli optymalizowaniem treści na stronach i pozycjonowaniem ich w wyszukiwarkach. To firmy Sunrise System, Artefakt, GrupaTENSE, Semahead i Widzialni.pl. Wartości transakcji nie ujawniono, na jej przeprowadzenie będzie jeszcze musiał się zgodzić UOKiK.

— WeNet konsekwentnie realizuje strategię lidera konsolidującego polski rynek usług marketingu cyfrowego dla małych i średnich przedsiębiorstw. Transakcja otwiera przed nami fascynujące możliwości rozwojowe, jednocześnie przyspieszając rewolucję technologiczną, której beneficjentem będzie sektor MŚP. Wzmacnia również nasze kompetencje w zakresie innowacji produktowych oraz poszerza kanały dystrybucji usług — mówi Jarosław Mikos, prezes WeNet Group cytowany w komunikacie spółki.

Warto przeczytać!  Tyle kosztuje hektar ziemi rolnej. Poznaj aktualne stawki 2024

Przystosowanie do AI

WeNet to grupa, która wyrosła z połączenia Polskich Książek Telefonicznych i Panoramy Firm — spółek, które wydawały książki telefoniczne, potem przynosiły straty, a następnie przeszły transformację i zaczęły robić biznes na marketingu internetowym.

W 2022 r. grupa miała 170 mln zł przychodów i 36 mln zł EBITDA (zysk operacyjny powiększony o amortyzację), w ubiegłym roku przychody wstępnie przekroczyły 200 mln zł, a EBITDA 50 mln zł. Poprzednią akwizycję grupa przeprowadziła w październiku, kupując WebWave — wykorzystującego generatywną AI kreatora stron internetowych dla MŚP. Przedstawiciele WeNetu w ciągu ostatniego roku podkreślali, że spółka przechodzi sporą transformację, by zachować konkurencyjność w sytuacji, gdy w marketingu internetowym znacznie wzrosło wykorzystywanie AI.

— U nas dochodzi do sporej zmiany, ale nie polega ona na tym, że pracownicy zastępowani są algorytmami AI. Ludzie po prostu zaczynają wykonywać inne zadania. AI odpowiada już za niemal całą produkcję treści na strony internetowe, ten proces zaszedł bardzo szybko. Jakość tworzonego przez sztuczną inteligencję kontentu rośnie z miesiąca na miesiąc. Początkowo sporo wysiłku ludzkiego trzeba było wkładać w kontrolowanie tego, co napisała AI, bo zdarzały się kuriozalne błędy, ale teraz kontrole są wyrywkowe. Nie oznacza to, że ludzie tworzący wcześniej treści stali się w firmie niepotrzebni. Są potrzebni, o ile nauczyli się pisania promptów dla sztucznej inteligencji — tłumaczył w PB Jarosław Mikos.

Warto przeczytać!  Polska chce więcej środków z KPO. Złożono wniosek o dodatkowe pożyczki

Niemiecka transformacja

Dla Bauera transakcja oznacza wyjście z biznesu SEO/SEM w Polsce, który był jednym z pięciu segmentów działalności grupy na polskim rynku. Pozostałe to działalność na rynku radiowym przez największą w kraju Grupę RMF, wydawanie prasy (przede wszystkim magazynów dla kobiet), prowadzenie porównywarek finansowych (marka Rankomat) i działalność drukarska (dwie duże drukarnie w Ciechanowie i Wykrotach).

— Bogate wieloletnie doświadczenie w obszarze B2B oraz znajomość polskiego rynku usług marketingu internetowego sprawiają, że Grupa WeNet jest dobrze przygotowana do konsolidacji, której potrzebuje sektor. Jesteśmy również przekonani, że WeNet będzie stabilnym właścicielem agencji marketingowych i zapewni im dalszy rozwój. Bauer pozostaje zaangażowany w rozwój swojej cyfrowej przyszłości. W dalszym ciągu jesteśmy skoncentrowani na transformacji działów wydawniczych i audio, które wraz z platformą porównywania online są smocno obecne w Polsce — mówi Paul Keenan, dyrektor operacyjny Grupy Bauer Media cytowany w komunikacie prasowym.


Źródło