Rozrywka

Weteran ekipy filmowej, ranny w wypadku, zarzuca Amazonowi ból

  • 18 czerwca, 2024
  • 10 min read
Weteran ekipy filmowej, ranny w wypadku, zarzuca Amazonowi ból


Jak wynika z dokumentów sądowych złożonych w niedawnym pozwie, w marcu 2023 r. producenci świątecznego filmu Amazona „Candy Cane Lane” z Eddiem Murphym w roli głównej postanowili podpalić 5-metrową jodłę.

Z dokumentów sądowych wynika jednak, że pogoda nie sprzyjała. Producenci już kilkakrotnie odwoływali zdjęcia z powodu deszczu i wiatru.

Jednak tego dnia produkcja będzie kontynuowana pomimo wiatru w porywach do 30 mil na godzinę, jak wynika z dokumentów sądowych.

Jeden intensywny podmuch posłał namiot na planie w kierunku Jona Farhata, kierownika ds. efektów wizualnych. W pozwie, który złożył jesienią ubiegłego roku, Farhat stwierdził, że namiot wbił mu włócznię w plecy i wyrzucił w powietrze, „jakby złapało go tornado”. Upadł na ziemię, nieprzytomny.

Skrócono go do 15 miesięcy później, a 66-letni pan Farhat nadal głównie leży w domu, nie może siedzieć ani stać dłużej niż godzinę. Złamał pięć kręgów i dwa żebra. Dodał, że do przewiezienia go na wizyty lekarskie konieczna jest karetka pogotowia. Jego walka o powrót do zdrowia stała się jeszcze bardziej frustrująca, mówi, z powodu czegoś, co określa jako mieszaninę biurokracji dotyczącej odszkodowań dla pracowników, która spowodowała, że ​​był niezadowolony z lekarzy i planu leczenia bólu.

W swoim pozwie złożonym we wrześniu do Sądu Najwyższego w Los Angeles zarzuca Amazon Studios, należącej do niej firmie świadczącej usługi produkcyjne, producentowi i innym osobom zaniedbania, zarzucając m.in., że namiot nie był należycie zabezpieczony. Prawnicy Amazon Studios i inni oskarżeni zaprzeczyli, jakoby dopuścili się zaniedbania, odpowiedzialności lub jakiejkolwiek innej winy za obrażenia pana Farhata.

Jednak niezrażony pan Farhat powiedział w wywiadzie, że jego zdaniem ważne jest, aby teraz wypowiedzieć się na temat swojej katastrofy, zwłaszcza po innym incydencie, który miał miejsce w kwietniu na Amazonie, w wyniku którego kilka osób zostało rannych.

„Przez rok grałem ostrożnie i starałem się przestrzegać zasad, nikogo nie wkurzać i nic nie mówić” – powiedział. „To wszystko wydaje się nie do utrzymania”.

Coraz większą uwagę zwraca się na adekwatność protokołów bezpieczeństwa na ekranach filmowych i telewizyjnych, w miarę jak większą uwagę zwraca się na głośne incydenty, takie jak śmierć operatora filmu „Rust” w wyniku strzelaniny, która ostatecznie doprowadziła do postawienia zarzutów karnych.

W następstwie tej strzelaniny w 2021 r. dziennik „Los Angeles Times” przeanalizował dane Agencji Bezpieczeństwa i Higieny Pracy i podał, że od 1990 r. podczas produkcji filmowej miało miejsce około 250 poważnych wypadków.

Bezpieczeństwo na planie jest kluczową kwestią dla Międzynarodowego Sojuszu Pracowników Sceny Teatralnej, ponieważ związek reprezentujący około 170 000 członków ekipy pracującej za kulisami negocjuje swój kontrakt ze studiami i niektórymi streamerami. W szczególności związek dąży do zaostrzenia kar, gdy pracodawcy nie zapewniają obowiązkowych okresów odpoczynku załogi lub wymagają od załóg pracy w zbyt długich godzinach, definiowanych jako ponad 60 godzin tygodniowo.

Warto przeczytać!  Channing Tatum przyznaje, że powie swojej córce, że był striptizerem, kiedy będzie „wystarczająco duża”

Związek odmówił komentarza w sprawie pana Farhata ani zdarzenia w pobliżu Atlanty.

„Podsłuchałam kilka dość negatywnych rzeczy mówionych przez producentów o ekipie” – powiedziała weteranka Hollywood, Melanie A. Ragone, opisując swoje wieloletnie doświadczenie na różnych planach filmowych. „To jest to, czego nienawidzę. Dlaczego wychodzimy i zabijamy się dla ciebie, ryzykując życie? Dlaczego załogę traktuje się, jakbyśmy byli zbędni?”

W ciągu ostatnich kilku lat Amazonowi przydarzyły się trzy poważne incydenty, z których ostatni miał miejsce w Atlancie. Miało to miejsce 20 kwietnia na planie filmu „The Pickup”, w którym przypadkowo występuje także pan Murphy. Wyczyn kaskaderski nie powiódł się i na filmie zarejestrowano wypadek dwóch pojazdów.

Ustalenie, które główne studio kierowało planem, na którym miał miejsce poważny wypadek, może być trudne, po części dlatego, że podwykonawcom produkcji filmowej zgłaszane są przypadki naruszeń bezpieczeństwa. Jednak liczba niedawnych wypadków na zestawach Amazona budzi obawy, ale nie wydaje się niezwykła, biorąc pod uwagę ogólną liczbę takich wypadków, które mają miejsce każdego roku.

Podczas wypadku w rejonie Atlanty opancerzona ciężarówka i SUV zderzyły się i wypadły z drogi. Osiem osób zostało wysłanych do szpitala – dwie z obrażeniami, które władze określiły jako zagrażające życiu, a trzecia z poważnymi obrażeniami.

Jeden z nich, Marvin Haven, spędził kilka dni na oddziale intensywnej terapii z powodu – zdaniem członków rodziny – obrażeń obejmujących złamane żebra, przebite płuco i złamanie czaszki wymagające operacji rekonstrukcji twarzy.

Druga ofiara, Wayne Rowe, również odniosła poważne obrażenia, w tym złamania kręgu, złamany nadgarstek i znaczną ranę szarpaną głowy, poinformowała jego żona na stronie zbiórki pieniędzy. Wypadek jest analizowany przez OSHA.

Według Amazona trzeci incydent miał miejsce w 2020 r., kiedy kaskaderka doznała obrażeń, uderzając głową o złącze na dnie zbiornika, w którym pracowała, podczas prób do filmu „Władca Pierścieni: Pierścienie Mocy”. oraz WorkSafe, rządowy organ regulacyjny Nowej Zelandii ds. bezpieczeństwa i higieny pracy.

Organ regulacyjny został powiadomiony o urazie sześć dni po jego wystąpieniu, a późniejsza analiza wykazała, że ​​„ocena ryzyka, zaangażowanie pracowników, identyfikacja zagrożeń, struktury monitorowania i przeglądu nie były tak spójne, jak mogłyby być” – stwierdził WorkSafe.

Amazon odmówił przedstawienia nowego komentarza na temat trzech wypadków, ale jako producent filmów bronił swoich rekordów w zakresie bezpieczeństwa.

Warto przeczytać!  Komik Matt Rife zabierze światową trasę koncertową do Luther Burbank Center w Santa Rosa, wywołując gorączkę sprzedaży biletów

„Dobro całej ekipy i obsady jest naszym najważniejszym priorytetem” – powiedział Amazon po wypadku na planie zdjęciowym w Atlancie. „Będziemy nadal nalegać na przestrzeganie najwyższych branżowych standardów bezpieczeństwa podczas kręcenia filmów. Wszystkie środki bezpieczeństwa zostały sprawdzone przed sesją i monitorowane w jej trakcie.

OSHA przytoczyła cztery naruszenia w związku z „Candy Cane Lane”, które obejmowały opóźnione zgłaszanie poważnych obrażeń. Za naruszenia nałożyła grzywnę w wysokości 7200 dolarów. Pozew został złożony przeciwko Big Indie Candy Inc., którą w pozwie Farhat określa jako firmę świadczącą usługi produkcyjne wynajętą ​​przez Amazon do nadzorowania filmu. Firma jest atrakcyjna.

Chociaż Amazon finansuje produkcje i promuje je pod marką Amazon, firma często zatrudnia firmę świadczącą usługi produkcyjne do zarządzania codziennymi operacjami. Spółka ta z kolei zazwyczaj zleca usługi ubezpieczeniowe, kadrowo-płacowe i sprzętowe innym wykonawcom zewnętrznym. Chociaż niektóre produkcje filmowe są skonstruowane w ten sposób, szczególnie w przypadku filmów niezależnych lub kręconych za granicą, eksperci twierdzą, że rzadko zdarza się, aby filmy wyprodukowane w kraju zostały wyprodukowane przez starsze studia.

Eksperci twierdzą, że jednym ze skutków outsourcingu tak dużej części produkcji filmowej jest zmniejszenie bezpośredniej odpowiedzialności prawnej Amazona.

Przed kontuzją pan Farhat, weteran Hollywood z 33-letnim stażem, był poszukiwanym kierownikiem ds. efektów wizualnych, nadzorując grafikę generowaną komputerowo do ponad 20 filmów, w tym pięciu z udziałem pana Murphy’ego. (Kiedy pan Murphy tworzy w swoich filmach wiele postaci, jak np. „Doktor Doolittle”, to najczęściej pan Farhat ściśle współpracuje z kamerami rejestrującymi ruch, aby umożliwić interakcję różnych wersji pana Murphy’ego.) Za pracę nad filmem „Maska” był nominowany do Oscara.

Dziś, zastanawiając się, co mogło doprowadzić do – jego zdaniem – nieostrożności na planie „Candy Cane Lane”, obwinia środowisko produkcyjne, które opisuje jako zdezorganizowane.

Farhat powiedział, że reżyser Reginald Hudlin prosił scenarzystę filmu, aby często przepisywał scenariusz na planie, gdy Hudlin zmieniał kształt filmu. Choć pierwotnie miał to być czarujący film bożonarodzeniowy, Farhat powiedział, że Hudlin przekształcił go w coś, co reżyser określił kiedyś jako przygodowy film akcji w „duchu „Końca gry Avengers”.

W pewnym momencie, w połowie produkcji, pan Hudlin zebrał swoją 100-osobową załogę na zapleczu Universalu, aby przyznać, że chociaż wiedział, że niektórzy są sfrustrowani liczbą przeróbek, sytuacja prawdopodobnie się nie zmieni, powiedział Farhat.

Pan Hudlin odmówił komentarza. Ale inni, którzy pracowali nad filmem, opisali wyzwania produkcyjne jako typowe dla wysokobudżetowego filmu z efektami specjalnymi. Douglas Merrifield, producent wykonawczy filmu, który jest oskarżonym w pozwie pana Farhata, kwestionuje przedstawioną przez pana Farhata charakterystykę środowiska na planie.

„Naprawdę podobało mi się doświadczenie pracy nad tym projektem, pracy z Reggiem, tą obsadą i Amazonem” – powiedział.

Amazon określił pana Hudlina w oświadczeniu jako „niesamowitego partnera”, który „prowadził profesjonalny plan zdjęciowy i dostarczył film na czas i zgodnie z budżetem”.

„Sugerowanie, że zrobił coś innego, jest kategorycznie fałszywe” – stwierdzono w oświadczeniu.

Farhat został ranny podczas zdjęć 29 marca 2023 r., którymi zajmowała się ekipa drugiej ekipy, po zakończeniu głównych zdjęć do filmu. Pan Hudlin, jako reżyser, nie był obecny tego dnia, ponieważ ekipy drugiej ekipy zazwyczaj mają za zadanie dodatkowe zdjęcia, w których nie biorą udziału główni aktorzy ani inna czołowa osobistość.

W dokumentach sądowych pan Farhat stwierdza, że ​​namiot przeznaczony do ochrony sprzętu fotograficznego został nieprawidłowo skonstruowany i nigdy nie był przymocowany do podłoża. Z skafandra wynika, że ​​około 13:45 wiatr skierował namiot w stronę pana Farhata.

„Uważaj!” Jak wynika z dokumentów sądowych, ktoś krzyknął. (Pan Farhat stworzył także animację wideo przedstawiającą wizualną rekonstrukcję tego, co się wydarzyło.)

Teraz pan Farhat twierdzi, że chce tylko odrobiny ulgi. Jego żona, Stephanie Allen, która się nim opiekuje, stwierdziła, że ​​trudno jest patrzeć, jak jej mąż, pilot helikoptera komercyjnego i doświadczony członek załogi Hollywood, więdnie przed telewizorem.

„To jak włożenie kolibra” – powiedziała – „do pudełka”.

Pan Farhat twierdzi, że jego cierpienie pogłębiło się z powodu, jak to określił, opieki, którą otrzymał w ramach kalifornijskiego systemu odszkodowań dla pracowników, który od lat przyciąga skargi od pracowników, którzy odnieśli obrażenia.

Przez cały ten czas pan Farhat pozostawał w pracy – w domu.

Pracując w szpitalnym łóżku, z komputerem zamontowanym na stole nad sobą, ukończył wszystkie efekty specjalne do „Candy Cane Lane” 15 października, prawie siedem miesięcy po kontuzji.

„Wyreżyserowałem cały film” – powiedział.

A płonąca choinka nigdy nie dotarła.

@Jack Begg wniósł wkład w badania.


Źródło