Rozrywka

Wewnątrz najbardziej niepokojącego filmu roku (jak dotąd) – Rolling Stone

  • 5 marca, 2023
  • 9 min read
Wewnątrz najbardziej niepokojącego filmu roku (jak dotąd) – Rolling Stone


Lea czuje się zagubiona. Jest lato przed jej ostatnią klasą w liceum, a dni 17-latki spędzają na oglądaniu samouczków makijażu online i reality TV, graniu w gry na swoim telefonie i wylegiwaniu się w słońcu południowej Kalifornii. Jej ojciec odszedł wiele lat temu, a jej pijana matka (Gretchen Mol) jest w potrzebie, kiedy jest samotna, i zdystansowana, kiedy nie jest. Nie może odnosić się do swoich nastoletnich przyjaciół, którzy wydają się być niewolnikami zahamowanych emocjonalnie chłopców z sąsiedztwa w ich wieku, śmiejąc się z ich dziecinnych żartów i obserwacji oraz ulegając ich niezdarnym zalotom seksualnym.

Wejdź Tomku. Po pominięciu rachunku za kolację Lea zostaje zaczepiona przez szefa kuchni, który się z nią spotyka. Tom wkracza, ganiąc starszego mężczyznę za uderzenie dziewczyny. Dla Lei Tom jest jak powiew świeżego powietrza. Jest dobrym słuchaczem, uważnym na jej pragnienia i potrzeby. Posiadał surową męskość. Ostatni chłopak, którego widziała, rzucił się na nią z tyłu samochodu; Tom natomiast położy się obok niej na tylnym siedzeniu swojego pickupa i będzie patrzył w gwiazdy. Ale Tom ma 34 lata, czyli dwa razy więcej niż ona, co czyni go drapieżnikiem. Lea wie o tym, podobnie jak jej przyjaciele, ale im bardziej ją karcą za nieodpowiedni związek, tym bardziej do niego przylega. A Tom wykorzystuje jej niepewność na swoją korzyść.

„Jesteś mój, prawda?” Tom pyta ją, dodając: „Nigdy mnie nie opuścisz. Bo nikt nie kocha cię tak, jak ja cię kocham”.

Lea i Tom, grani perfekcyjnie przez debiutantów Lily McInerny i Jonathana Tuckera, znajdują się w centrum Palmy i linie energetyczne, niesamowicie mocny pełnometrażowy debiut reżyserski Jamiego Dacka. Film, którego premiera odbyła się na Festiwalu Filmowym w Sundance w 2022 roku (przynosząc jej nagrodę za reżyserię), zdobył cztery nominacje do nagrody Independent Spirit Award i jest teraz wyświetlany w wybranych kinach oraz na VOD. , sprzedając ją innemu mężczyźnie w obskurnym pokoju motelowym, podobnym do tego, w którym mieszka.

Lily McInerny i Jonathan Tucker występują w filmie „Palmy i linie energetyczne”.

Zdjęcia rozpędu

Dack, która zaadaptowała film ze swojego filmu krótkometrażowego z 2018 roku, oparła się zarówno na przeszłym związku, jaki miała jako 17-latka z mężczyzną po trzydziestce.

„Miałam wtedy 17 lat, a on był po trzydziestce i nie był to związek jak Tom i Lea. Użyłem Lei jako pełnomocnika dla mojego młodszego ja, kiedy odkrywałem, co mógł poszłyby źle, gdyby takie były intencje tego człowieka” – mówi Toczący się kamień. „Właśnie wtedy napisałem scenariusz, aby śledzić etapy pielęgnacji i skupiać się na dynamice siły w grze i manipulacji. Śledziłem te etapy: namierzenie ofiary, zdobycie jej zaufania, zaspokojenie potrzeby, odizolowanie jej, a potem zaczyna się wykorzystywanie”.

Warto przeczytać!  Jazda Universal's Villain-Con Minion Blast w miękkim otwarciu

Aby przygotować się do roli, Dack spotkał się z prawdziwą ofiarą handlu ludźmi w celach seksualnych i przeczytał kilka historii ocalałych. Inspiracją dla niej był także ruch #MeToo, który rozwinął się, gdy pisała scenariusz. To nie tylko dało jej „lekkie poklepanie po ramieniu, co zachęciło mnie do dalszego pisania”, ale także skłoniło ją do ponownej oceny poprzedniego związku.

„Czasami możemy iść przez życie i myśleć, że rzeczy są normalne i nie poświęcać im zbyt wiele uwagi, a potem ktoś coś mówi lub coś się dzieje i następuje zmiana” — wyjaśnia. „Dało mi to nową soczewkę, przez którą patrzyłem. Słyszysz, jak ludzie dzielą się własnymi historiami i zaczynasz analizować swoją własną — a może nigdy wcześniej tego nie robiłeś”.

Nazywa ten związek „mieszanym wspomnieniem”, ponieważ „w żadnym wypadku nie był zły”, ale uznała proces pisania za „terapeutyczny”. Pokazy skłoniły również publiczność w Sundance i poza nią do podzielenia się swoimi historiami z Dackiem, co wpłynęło na sposób, w jaki przetwarzała własne doświadczenia.

Obsada funkcji okazała się trudna. Dackowi zależało na znalezieniu młodego, niedoświadczonego aktora do roli Lei i bardziej weterana dla Toma. Kierowniczka castingu, Kate Antognini, natknęła się na taśmę z przesłuchania McInerny’ego, który nigdy wcześniej nie grał, i Dack nie mógł przestać o tym myśleć. Chociaż McInerny miała 21 lat, kiedy kręcili film, wygląda na kilka lat młodszą, co sprawia, że ​​film wydaje się przerażająco realistyczny — w przeciwieństwie do wszystkich dzisiejszych projektów, w których dwudziesto- i trzydziestolatkowie wcielają się w licealistów.

„To mnie naprawdę odstrasza” — mówi. „Wydaje mi się to takie fałszywe, kiedy oglądam telewizję lub filmy, które mają to w obsadzie, i bardzo świadomie zdecydowałem, że będzie miała mniej niż 18 lat, więc chciałem, żeby wyglądała na ten wiek. Wiem, że to niepokojące, ale o to chodzi. Jeśli oglądasz prawdziwych nastolatków, którzy wyglądają na ich rówieśników, uprawiających seks w serialu, to jest to zupełnie coś innego niż posiadanie aktorów po dwudziestce czy trzydziestce. Jego bardzo bardziej niepokojące”.

Warto przeczytać!  Ego Justina Timberlake'a zmiażdżone aresztowaniem, albumem i fanami: źródła

Znalezienie jej Toma okazało się trudniejsze, ponieważ wielu aktorów wzbraniało się przed wcieleniem się w tak nikczemną postać, ale Tucker — którego rola jako zawodnika MMA w Królestwo zrobiła na niej wrażenie — odważnie odpowiedziała na wezwanie.

Dek chciał Palmy i linie energetyczne subtelnie i skrupulatnie poprowadzić widzów przez etapy pielęgnacji i nie przejść do kreskówkowego portretu handlu ludźmi w celach seksualnych, jak to ma miejsce w wielu hollywoodzkich filmach.

„Jest Zajętyaby ludzie myśleli, że handel ludźmi polega na wrzuceniu kogoś na tył furgonetki i nie zdają sobie sprawy, że można to zrobić bez przemocy fizycznej, subtelnego uwodzenia i manipulacji” – mówi.

Nie chciała też, aby było to nieuzasadnione, wskazując na „nieznośną” sekwencję gwałtu w filmie Gaspara Noé Nieodwracalny jako coś, czego aktywnie próbowała uniknąć. W filmie Dacka nie ma nagości ani krwi, ale jest psychologicznie obrazowy ze względu na drobiazgowe szczegóły i ponieważ jesteśmy uwięzieni w perspektywie Lei.

„Widziałam, że dokonuję wyborów, których nie podjąłby reżyser-mężczyzna” — utrzymuje. „A jednak ludzie byli tak zaniepokojeni moim filmem. Rozumiem, że to niepokojące, ale były też chwile, kiedy myślałam, że wszystko, co robię, to umieszczanie cię w perspektywie tej nastolatki iz jakiegoś powodu nie możesz sobie z tym poradzić. Inni kręcili podobne sceny do najbardziej niepokojącej sceny w moim filmie i byli o wiele bardziej brutalni i obrazowi, a ludzie różnie to znoszą. To interesujące.”

Lily McInerny, Jamie Dack i Jonathan Tucker z „Palm Trees and Power Lines”.

Erica Raya Davidsona

„Niepokojąca scena”, o której mówi, ma miejsce w trzecim akcie i rzeczywiście jest to jedna z bardziej przerażających scen ostatnich lat. Po tym, jak Tom sprawdza Leę przy otwartych żaluzjach i nakazuje jej uprawiać z nim seks oralny, mówi jej, że inny mężczyzna przyjdzie do pokoju, aby uprawiać z nią seks.

– Kazałeś mi się tobą opiekować. Tak bym się tobą opiekował – mówi, przekręcając jej słowa przeciwko niej.

Warto przeczytać!  Anna Wintour (74 l.) składa oświadczenie w jasnopomarańczowej sukience po przybyciu do Vogue World Paris

Dack i jej aktorzy spędzili dzień na kręceniu tej sceny, która początkowo była kręcona w nieprzerwanym 10-minutowym ujęciu. Wersja, z której powstał film, jest znacznie krótsza, ale wydaje się nie mieć końca. Widzimy, jak do pokoju wchodzi dużo starszy mężczyzna. Lea jest przerażona. Namawia ją do zejścia z półki, po czym kładzie jej rękę na jego kroczu. Potem uprawia z nią seks. Kamera przesuwa się na jej twarz, a następnie czujnik dymu w pokoju, na którym Lea skupia się, gdy się odłącza. Po jej twarzy spływa pojedyncza łza.

„To, co jest tak potężne w tym ujęciu, to oczywiście łza Lily, ale nie jest to ekstremalne zbliżenie, na którym widzimy tylko jej twarz” — wyjaśnia Dack. „Pokazuje część jej ubranego ciała, a jego ręce i głowa wchodzą i wychodzą z kadru”.

Przerywa. „Ludzie są zaniepokojeni przebywaniem w jej perspektywie, a w tej scenie umieszczamy kamerę poza jej perspektywą, aby uzyskać szerokie ujęcie. Czasami to, co słyszysz za zamkniętymi drzwiami, jest bardziej niepokojące niż zobaczenie tego z bliska i drastyczne. Odgrywa się w czasie rzeczywistym i nie przerywa”.

Ponieważ jest to pierwszy film McInerny, Dack mówi, że zrobiła wszystko, co w jej mocy, aby jej młoda gwiazda czuła się komfortowo podczas kręcenia tej sekwencji.

„Najważniejszą rzeczą było rozwijanie mojej relacji z Lily — opartej na zaufaniu i otwartej komunikacji, zwłaszcza w przypadku delikatniejszych scen” — mówi Dack. „Gdyby Lily miała jakiś problem w dowolnym momencie, wiedziałam, że może coś o tym powiedzieć. Chociaż ta jedna scena nie była z Jonathanem, jego obecność na planie tego dnia była pomocna. A jej sceniczny partner tego dnia był niesamowity. Kiedy przesłuchiwałem tę osobę do tej roli, szukałem przede wszystkim jej występu, ale także tego, czy sprawiała wrażenie, że nie jest profesjonalna.

Popularne

Dack pisze obecnie dwa filmy – jeden to oryginalny pomysł, a drugi to adaptacja „włoskiej noweli napisanej w 1947 roku”, którą wybrała. Ma nadzieję, że widzowie się z nią połączą Palmy i linie energetyczne a w niektórych przypadkach czuć się widzianym.

„Myślę, że trzeba opowiadać wszelkiego rodzaju historie — nawet te, które przerażają ludzi i stanowią tabu” — mówi. „Ludzie utożsamiali się z tym i ważne jest, aby ludzie widzieli swoje historie na ekranie, a nie tylko siedzieli z nimi sami z poczuciem winy i wstydu”.


Źródło