Świat

Wiadomości z Ukrainy: Zełenski weźmie udział w szczycie G7 w Japonii

  • 19 maja, 2023
  • 4 min read
Wiadomości z Ukrainy: Zełenski weźmie udział w szczycie G7 w Japonii


Śledczy w czwartek na Krymie na południu Ukrainy, który Rosja nielegalnie zaanektowała w 2014 roku i który wykorzystuje jako centrum logistyczne, po eksplozji wykoleił pociąg towarowy przewożący zboże.Kredyt…Associated Press

Trzecie wykolejenie rosyjskiego pociągu w tym miesiącu za liniami frontu wojny na Ukrainie sugeruje, że przed planowaną kontrofensywą Ukraińców mogła zostać otwarta nowa strefa działań.

Rosja szeroko wykorzystywała sieć kolejową podczas inwazji na pełną skalę, przewożąc wojska, broń i zaopatrzenie do bitwy, a także ewakuując rannych żołnierzy. W odpowiedzi Ukraina znalazła sposoby na zaatakowanie systemu kolei poprzez sabotaż, ataki dronów lub pocisków.

Ale eksperci wojskowi ostrzegają, że jest zbyt wcześnie, aby ocenić wpływ ataków.

„Czy ataki osiągną wystarczający skutek, aby zakwestionować rosyjskie operacje, jeszcze się nie przekonamy” – powiedział Mathieu Boulègue, ekspert ds. Rosji i konsultant w Chatham House, grupie badawczej z siedzibą w Londynie. „Chodzi o to, czy zacznie mieć efekt systemowy”.

Rusłan Lewiew, rosyjski analityk wojskowy z Conflict Intelligence Team, niezależnej grupy, która analizuje dane wywiadowcze typu open source, powiedział, że trzy ataki na pociągi prawie w niczym nie zagroziłyby moskiewskiej logistyce wojskowej.

Warto przeczytać!  Rosyjsko-brytyjski komik kpi z przebudzenia w przemówieniu Oxford Union: „Wyszkolił młode umysły, by zapomniały”

„To bardziej zysk w sensie moralnym” — powiedział Leviev. „W duchu „Spójrz, możemy wysadzać cele głęboko na terytorium Rosji”.

W ostatnim ataku, który miał miejsce w czwartek rano, eksplozja zrzuciła pociąg towarowy załadowany zbożem z torów w rejonie Krymu, centrum logistycznym Rosji. Wcześniej w maju dwa pociągi wykoleiły się w rosyjskim obwodzie briańskim, graniczącym z północno-wschodnią Ukrainą.

W wykolejeniu na Krymie nie było osób rannych, powiedział Siergiej Aksionow, zainstalowany przez Rosję gubernator Krymu, w poście w aplikacji do przesyłania wiadomości Telegram. Później powiedział, że przeprowadzono naprawy i linie zostaną ponownie otwarte w piątek.

Samobieżne rosyjskie haubice ładowane do wagonu pod Taganrogiem w Rosji w lutym 2022 r., dwa dni przed pełną inwazją na Ukrainę.Kredyt…The New York Times

Ukraina pozostała nieufna co do przyczyn wybuchów i ataków na infrastrukturę w Rosji lub na terytorium okupowanym, ale wysoki rangą ukraiński urzędnik przedstawił w czwartek uzasadnienie dla strajków w sieci kolejowej.

„W szczególności tymi torami przewożona jest broń, amunicja, pojazdy opancerzone i inne środki służące do agresji na Ukrainę” – powiedział w ukraińskiej telewizji Andrij Jusow, rzecznik ukraińskiego wywiadu wojskowego.

Warto przeczytać!  Przywódca gangu „Barbecue” na Haiti stoi za buntem mającym na celu obalenie premiera

Kiedy Moskwa gromadziła siły na granicy z Ukrainą w 2021 r., analitycy śledzili publiczne kolejowe bazy danych, aby monitorować gromadzenie się – do czasu, gdy władze ograniczyły dostęp. Rzeczywiście, według pana Boulègue, rozwój sieci kolejowej był napędzany potrzebami armii, który opisał kolej jako „ośrodkowy układ nerwowy” wojska.

Od 2018 roku Rosja może służyć swoim wojskom na Krymie, który nielegalnie zaanektowała w 2014 roku, przez most kolejowy i drogowy łączący region z Rosją.

Eksplozja, która uszkodziła most w październiku ubiegłego roku, zmusiła Moskwę do poszukiwania alternatywnych tras. Iwan Fiodorow, przebywający na wygnaniu gubernator Melitopola na południu Ukrainy, powiedział w wywiadzie, że tylko 30 procent dostaw, które przechodziły koleją miejską, pochodziło teraz z Krymu.

Rosja wykorzystała specjalny korpus kolejowy składający się z około 25 000 żołnierzy do naprawy uszkodzonych torów, sygnalizacji lub stacji, powiedziała Emily Ferris, pracownik naukowy i ekspert ds. Rosji w Royal United Services Institute w Londynie.

Powiedziała, że ​​system, przynajmniej do tej pory, okazał się odporny.

„Wysadzenie kawałka toru za pomocą drona może spowodować trochę szkód, ale nie będzie katastrofalne” – powiedziała pani Ferris.

Warto przeczytać!  Izrael napada na luksusowe domy terrorystów, przejmuje parlament i siedziby policji w Gazie

Mimo to odsłonięta infrastruktura okazała się głównym celem sabotażystów. MediaZona, niezależny rosyjski serwis informacyjny, opublikował w zeszłym miesiącu zestawienie 66 osób – w większości nastoletnich lub dwudziestokilkuletnich obywateli rosyjskich – które od zeszłej jesieni były przetrzymywane w 21 rosyjskich regionach pod zarzutem sabotażu kolejowego.

Antoniego Trojanowskiego przyczynił się do zgłoszenia.


Źródło