Podróże

Więzienia, szpitale, lotniska: miejsca, z których po prostu chce się jak najszybciej opuścić

  • 21 lutego, 2024
  • 6 min read
Więzienia, szpitale, lotniska: miejsca, z których po prostu chce się jak najszybciej opuścić


I brzydzisz się całym tym doświadczeniem na lotnisku” – pisze Steve M. „Jakich metod używasz, Simon, aby uczynić go nieco bardziej znośnym?”

Dla wielu podróżnych lotniska należą do tej samej kategorii, co więzienia i szpitale: naturalną chęcią jest jak najszybsze wydostanie się z nich. Jednak podjąłem pytanie Steve’a na lotnisku w Sarajewie, gdzie wkrótce mam wejść na pokład samolotu Wizz Air do Luton, i nie mogę się z tym zgodzić.

Lotniska mają w sobie coś dobrego: poszerzają nasze horyzonty i sprzyjają międzynarodowemu zrozumieniu, a także są gospodarzem nieskończonych ludzkich dramatów. Mam więc nadzieję, że pomogę Steve’owi nauczyć się je kochać.

Ważny jest czas dotarcia na lotnisko. Bardzo rzadko przylatuję na dwie godziny przed odlotem, do czego zachęca się pasażerów. Albo próbuję zaplanować swój bieg tak, aby dotrzeć na lotnisko w ostatnim możliwym momencie (uwzględniając odrobinę zakłóceń), zazwyczaj godzinę wcześniej; lub, jak dzisiaj, pozwalam na więcej niż wystarczająco czasu.

Na przykład podczas lotu transatlantyckiego z Terminalu 3 Heathrow często wybieram pierwszą stację metra z centrum Londynu (około 5:30, przylot o 6:30), nawet jeśli odjeżdżam o 11:00. Mam to szczęście, że mogę pracować zdalnie, a dla dziennikarza podróżniczego lotnisko to idealne miejsce, aby poczuć ducha mobilności i porozmawiać ze współpasażerami.

Warto przeczytać!  Ten ukryty klejnot staje się jednym z najmodniejszych miejsc w Europie w 2023 roku

Terminal 3 Heathrow: idealne miejsce, aby poczuć ducha mobilności i porozmawiać ze współpasażerami

(Reuters)

Dzisiaj pojechałem wczesnym tramwajem na przystanek najbliższy lotniska, a ostatnie kilka kilometrów taksówką. Lotnisko w stolicy Bośni jest doskonałym przykładem tego, jak sprawić, by doświadczenie było znośne. Jest mały, nowoczesny i lekko używany.

Lokalna biurokracja oznacza, że ​​każdy musi stać w kolejce i uzyskać papierową kartę pokładową, nawet jeśli podróżuje wyłącznie z bagażem kabinowym. Ale siedziałam i czytałam Niezależny Daily Edition, czekając, aż kolejka się uspokoi, i powędrował na górę, aby odebrać cenny dokument, gdy odprawiali się ostatni pasażerowie.

Do tego czasu kolejka do kontroli bezpieczeństwa i kolejka do paszportu zniknęły. Sarajewo posiada już nowe skanery bezpieczeństwa, które nie wymagają od pasażerów wyjmowania płynów i laptopów z toreb, i tę przeszkodę można było łatwo pokonać.

Po wejściu do strefy operacyjnej spacer od kontroli paszportowej do najdalszej bramki zajmuje około dwóch minut. Lubię zwiedzać lotniska. W ogromnym węźle komunikacyjnym, jakim jest Dallas-Fort Worth, znalazłem zaniedbaną galerię sztuki czającą się w rogu Terminalu D.

Podzielam ze Stevem jeden negatywny aspekt lotnisk: labirynt bezcłowy. Sprzedaż na lotniskach napędzana jest kombinacją następujących czynników ludzkich:

Jedzenie i picie również są popularnymi sposobami wypełniania czasu. Mam kilka ulubionych, zwłaszcza Wagamamę na południowym terminalu Gatwick, gdzie możesz oglądać piękną choreografię lotnictwa, pożerając makaron. Miejsce przy oknie w Pret a Manger na lotnisku Luton zapewnia podobny nieskryptowany dramat. A do oglądania ludzi, a nie samolotów, rozległy Gregg’s na lotnisku w Newcastle oferuje doskonałą jakość.

Za granicą Grecja wydaje się specjalizować w tawernach położonych bardzo blisko lotnisk; Szczególnie podoba mi się ten położony naprzeciwko lotniska w Prevezie na wybrzeżu Jońskim.

Niewiele lotnisk w Europie jest położonych w tak oszałamiającym miejscu jak Innsbruck

(Getty)

Celem podróży na lotnisko jest przelot gdzieś i zazwyczaj siadam przy bramce na około pół godziny przed odlotem. Do tego czasu kolejni pasażerowie stoją już w kolejce. Niektórzy mogą martwić się wciśnięciem bagażu kabinowego do schowka nad głową, ale dla innych jest to po prostu ukryta obawa, że ​​jakimś cudem nie będzie dla nich miejsca na pokładzie. (W przypadku linii lotniczych, które regularnie rezerwują więcej biletów na loty niż jest dostępnych miejsc, zazwyczaj określają cele w przypadku odmowy przyjęcia na pokład przed bramką odlotu.)

Warto przeczytać!  Najlepsze z najlepszych miejsc do życia w Kalifornii: 5 najlepszych miast najczęściej polecanych przez ekspertów ds. podróży

Obserwuję, jak kolejka do wejścia na pokład maleje, a kiedy wydaje się, że wszyscy już przeszli, podchodzę do stanowiska i podaję paszport oraz kartę pokładową. Jeśli ktoś przychodzi za mną, zdyszany i przepraszający, pozwalam mu przejść jako pierwszy. Zawsze staram się być ostatnią osobą w samolocie, aby spędzać mniej czasu w lekko klaustrofobicznych kombajnach samolotu niż wszyscy inni.

Czasami mogę też wybrać miejsce z większą ilością miejsca niż to, które mi przydzielono – lub bliżej drzwi, aby móc szybko wyjść po przylocie.

Kiedy samolot ląduje, małe lotnisko staje się pięknym lotniskiem. Spośród opcji stolicy Wielkiej Brytanii idealne są London City i Southend. W obu przypadkach możesz dostać się z samolotu na peron kolejowy w maksymalnie pięć minut (zakładając, że nie zarejestrowałeś bagażu). W przypadku wyjścia, w którym nie trzeba przerywać kroku, istotna staje się częstotliwość transportu publicznego; W Wielkiej Brytanii najlepiej radzą sobie Gatwick, Heathrow, Manchester i Edynburg.

Wreszcie, bardzo niewiele lotnisk ma lokalizacje tak zapierające dech w piersiach, że każdy spędzony tam czas jest radością. W Europie są to dla mnie Madera, Gibraltar i Innsbruck. Być może nie jest to przypadek, że wszystkie są oceniane jako wyjątkowo trudne dla załogi lotniczej i mają więcej niż sprawiedliwy udział w objazdach i „odejściech na drugi krąg”. Jednak z estetycznego punktu widzenia, gdy samoloty lądują wśród strzelistych krajobrazów, lotniska mogą stanowić sztukę performance.


Źródło