Rozrywka

Wirusowy trend estetyczny żony mafii przejmuje TikTok

  • 26 stycznia, 2024
  • 4 min read
Wirusowy trend estetyczny żony mafii przejmuje TikTok


punkty stylu

Style Points to cotygodniowa kolumna o tym, jak moda krzyżuje się z szerszym światem.

Pomiędzy niezliczonymi mikrotrendami, które pojawiły się w ostatnich sezonach, nadmuchanymi przez TikTok i krajobrazem medialnym pełnym wyjaśnień, nadrzędnym tematem jest hiperkobiecość. Najpierw Barbiecore wdarł się do naszej świadomości w całej swojej jaskraworóżowej chwale, a tuż za nim pojawił się jego kuzyn, bimbocore. Potem pojawiły się wszelkiego rodzaju słodkie, niewinne, dziewczęce motywy, od uroczej kokietki ciągnącej się za wstążkami i kokardkami po wybiegu po cukierkowe barowe elementy baletcore’u. A kto mógłby zapomnieć o czystej dziewczynie i wszystkich jej przodkach związanych z jedzeniem, od paznokci z mlekiem jagodowym po makijaż truskawkowy?

brunetka siedząca w pokoju wypełnionym pieniędzmi wiszącymi na sznurkach do bielizny

©GramercyPictures/Dzięki uprzejmości kolekcji Everett

Jennifer Tilly w Zobowiązany.

Cóż, jeśli wierzyć TikTokowi, wszyscy zmierzają do grobów. Najnowszy archetyp aplikacji w stylu zwierzaka ma w sobie kobiece, niemal performatywne DNA swoich poprzedniczek, ale z pewną niespodzianką — wcale nie jest niewinny. Zmęczona światem „żona mafii” stała się motywem filmowym, odkąd pojawiła się w postaci mięczaka gangstera w filmach takich jak Zabójcy I Biały żar. Twarda w mówieniu i sprośna, widziała to wszystko – i na to wygląda. I czy ci się to podoba, czy nie, jej związek z przestępczością ma pewien urok.

Twórczyni TikToka, Kayla Trivieri, zapoczątkowała ten trend filmem, w którym odeszła estetyka „czystej dziewczyny” i pojawiła się „żona mafii”. („Carmela Soprano poszła, żebyście, suki, mogły biegać” – powiedziała). 25. rocznica powstania Rodzina Soprano skłania do ponownego odkrycia serialu i jego złożonych postaci kobiecych wraz z ich stylem. Ale ta estetyka wydaje się czymś więcej niż tylko przedstawieniem; przypomina to raczej całościowe odrzucenie wszystkiego, co było wcześniej. Cechą charakterystyczną stylu żony mafii jest nadmiar, niezależnie od tego, czy jest to okrycie się futrem, noszenie zawzięcie długich włosów, traktowanie wzoru geparda jako neutralnego, czy noszenie makijażu będącego całkowitym przeciwieństwem makijażu bez makijażu.

kobieta ubrana w biały kapelusz i okulary przeciwsłoneczne

©Universal/Dzięki uprzejmości kolekcji Everett

Michelle Pfeiffer w człowiek z blizną.

„Cichy luksus” nie istnieje w jej słowniku, ale luksus tak. Jej bogactwo jest dalekie od ukrycia. Spójrz na Ginger Sharon Stone Kasynoktóra powoli się rozwija, wyglądając jak piżama wypoczynkowa Pucci i zestaw Courrèges typu go-go, ozdobiona dużą ilością biżuterii lub Elvira Michelle Pfeiffer w Człowiek z blizną, w dużych okularach przeciwsłonecznych i jedwabistych sukienkach. W Dom GucciLady Gaga knuje i planuje (co jeszcze?) Gucci, a Jennifer Lawrence amerykański pośpiech charakterem są wysoko ułożone włosy i obcisłe suknie Halston-lite. Niedoceniana bohaterka to dziewczyna mafii Jennifer Tilly w thrillerze „Sapphic” Wachowskich Zobowiązany, której ceglastoczerwone usta obcisłe sukienki i szpony Chanel Vamp wyskakują z ekranu. W pewnym sensie jest to idealny wygląd na recesję: dlaczego nie pochwalić się wszystkim, co masz, póki jeszcze możesz?

Można tu także odnieść wrażenie, że wydobywa się tu zaginiony świat: oddalenie jest częścią jego uroku. Wszystkie powyższe filmy i programy to albo starsze projekty, albo utwory z epoki. I jak w przypadku wszystkiego, od odzieży roboczej z podwiniętymi rękawami, przez odzież biurową, aż po „nadmorską babcię”, moda uwielbia fetyszyzować zanikający archetyp.

brunetka siedzi na krześle

Fabio Lovino/MGM

Lady Gaga w Dom Gucci.

Swoboda wykonania (a w przypadku czystej dziewczyny rodzaj wymuszonej obojętności) ustępuje miejsca jaźni skonstruowanej na wzór gmachu. Żona mafii jest zatwardzona przez życie i nie boi się tego okazywać. Na wybiegach na razie może nadal królować minimalizm. Ale wiem, z kim wolę wypić martini.

Strzał w głowę Véronique Hyland

Véronique Hyland jest dyrektorką ds. artykułów modowych w ELLE i autorką książki Kodeks ubioru, który został wybrany jako jeden z Nowojorczyka Najlepsze książki roku. Jej teksty pojawiały się już wcześniej w Magazyn New York Times, Nowojorczyk, W, Nowy Jork czasopismo, Bazar harfara, I Condé Nast Traveller.




Źródło