Biznes

Wittchen rozczarował wynikami, kurs mocno w dół. Torby i walizki mogą podrożeć

  • 15 września, 2023
  • 4 min read
Wittchen rozczarował wynikami, kurs mocno w dół. Torby i walizki mogą podrożeć


Michał Kubicki2023-09-15 10:51redaktor Bankier.pl

publikacja
2023-09-15 10:51

Wittchen rozczarował wynikami. Torby i walizki mogą podrożeć
Wittchen rozczarował wynikami. Torby i walizki mogą podrożeć
fot. Rafal Siderski / / FORUM

Giełdowy kurs Wittchena mocno spadł w reakcji na opublikowane
wyniki za pierwsze półrocze i drugi kwartał 2023 r. Inwestorów rozczarowały
rosnące koszty i spadające marże. Spółka ostrzega przed możliwym pogorszeniem wyników
ze względu na m.in. wzrost presji płacowej i podwyżki w Chinach, gdzie działa
większość dostawców firmy.

Według opublikowanego w czwartek, 14 września,
przyspieszonego raportu wynikowego (początkowo miał się ukazać 21 września) przychody
Wittchena w II kwartale wyniosły wg wyliczeń DM Trigon 110,6 mln zł, co oznacza
wzrost rdr o 27%, EBITDA wyniosła 22,9 mln zł, co oznacza spadek o 3% rdr, z zysk netto
wzrósł o 19% do 13,2 mln zł, ale był dużo niższy od konsensusu, prognozującego 18
mln zł.

DM Trigon/Trigon Daily

Kurs notowanego na GPW Wittchena w reakcji na wyniki
otworzył się w piątek pokaźną luką spadkową i zniżkował w pierwszych godzinach
handlu o ponad 12 proc., schodząc poniżej poziomu 30 zł za akcję. Jeszcze w
maju główny akcjonariusz w ABB sprzedał pakiet 15,3% akcji po cenie 35
zł za walor, gdy te na parkiecie były handlowane w okolicach 45 zł. Od tego czasu kurs znajduje się w trendzie spadkowym, a po
wynikach przyspiesz przecenę.

Warto przeczytać!  Przed nami ostatnie dni w 2023 z mocnymi wahaniami kursów walut - kalendarz makroekonomiczny

Spółka zdaje się być zakładnikiem wysokich oczekiwań
rynkowych zbudowanych na przestrzeni ostatnich lat, kiedy dynamicznie rosła
sprzedaż, a utrzymywana dyscyplina kosztowa pozwalała wypracowywać wysokie
marże. Te wciąż są nadal bardzo przyzwoite, jednak rentowność zaczyna ulegać erozji ze względu
na wzmożoną presję kosztową. Raport na przykład pokazał, że w I półroczu wynagrodzenia
wzrosły do 20,2 mln zł, czyli o blisko 30%., koszt usług obcych poszedł do
góry o 40%.

Presja płacowa może według spółki się nasilać „w związku ze
zmianami występującymi w systemie podatkowym, systemie wsparcia socjalnego oraz
w otoczeniu politycznym i makroekonomicznym”,  co może prowadzić do „wzrostu kosztów
wynagrodzeń oraz trudności w pozyskaniu pracowników”

Raport zwraca uwagę też na sytuację w Chinach, skąd pochodzi
większość dostawców Wittechena. „Długoterminowo należy liczyć się z presją na
podwyższanie cen sprzedaży gotowych produktów przez wytwórców z Chin” –
informuje raport.

„Wzrost kosztów sprzedaży powinien jednakowo dotyczyć
wszystkich producentów, w tym konkurentów spółki, co zwiększa prawdopodobieństwo
przeniesienia tych kosztów na odbiorców” – informuje raport, dając do
zrozumienia o prawdopodobieństwie podwyżek cen w swojej ofercie.

Ponadto nie bez znaczenia pozostaje sytuacja na rynku walutowym.
Większość przychodów Wittchen generuje w polskich złotych (blisko 80% w IH2023
r.). Natomiast produkcja zlecana jest głównie za granicą (Azja, częściowo w
Europie i Ameryka Południowa), za które płatność odbywa się w dolarach (w Europie
w EUR), tak samo jak za transport. W euro rozliczane są natomiast umowy
najmu.

Warto przeczytać!  Więcej drobnych pożyczek i zakupów na raty. Tak Polacy łatają budżet domowy

Z pozytywów warto zauważyć wciąż rosnące przychody z kanału
online, które w I półroczu sięgnęły już 104,8 mln zł, po wzroście o 54% rdr. Inwestorzy
muszą też pamiętać o sezonowości sprzedaży spółki, która 30-40% rocznych
przychodów generuje w IV kwartale roku kalendarzowego, a ten dopiero przed nami. Ponadto firma dalej rozwija się za granicą. Wittchen planuje otwarcie sklepów
internetowych w Austrii i Słowacji, a także otwarcie salonów sprzedaży
stacjonarnej w Rumunii i Słowacji.

Na koniec pierwszego półrocza Wittchen prowadził
sprzedaż za pośrednictwem 82 własnych salonów detalicznych, 21 outletów oraz 1
wyspy (1 salon więcej niż w czerwcu 2022 r.) Ponadto spółka prowadziła sprzedaż za
pośrednictwem 10 salonów franczyzowych zlokalizowanych w Ukrainie. Prowadzi
także działalność zagraniczną poprzez własne sklepy internetowe na rynku
niemieckim, czeskim, węgierskim, rumuńskim, ukraińskim, jak również poprzez
platformy sprzedażowe typu marketplace.

Michał Kubicki 

Źródło:




Źródło