Podróże

Wizyta w Poundbury — Wysokie opłaty parkingowe w Hadze — Irlandzkie miasta przyjazne osobom starszym – POLITICO

  • 4 maja, 2023
  • 11 min read
Wizyta w Poundbury — Wysokie opłaty parkingowe w Hadze — Irlandzkie miasta przyjazne osobom starszym – POLITICO


Naciśnij przycisk odtwarzania, aby wysłuchać tego artykułu

Wyrażona przez sztuczną inteligencję.

Rozmowa o tym, co czyni miasto przyjaznym do życia.

AITOR HERNÁNDEZ-MORALES

Z GIOVANNA COI

Wyślij wskazówki tutaj | Ćwierkać @aitorehm | Zobacz w swojej przeglądarce

Wesołego czwartku, miłośników miast i witamy z powrotem w Living Cities.

W tym tygodniu zwracamy szczególną uwagę na dziwne brytyjskie miasto zaprojektowane przez królewskiego patrona.

A w ramach regularnej dawki miejskich wiadomości związanych ze zdrowiem przyjrzymy się, dlaczego tak wielu starszych ludzi mieszkających w irlandzkich miastach deklaruje dobry stan zdrowia — i dlaczego ich przypadek wyróżnia się w Europie.

ODPRAWA METRA

WZOROWANA WIOSKA CHARLIE: W sobotę Charles Philip Arthur George Windsor – znany również jako król Karol III – zostanie oficjalnie koronowany na nowego monarchę Wielkiej Brytanii. Przed tym świętem przepychu i okoliczności odwiedziłem nieprawdopodobną dumę i radość brytyjskiego władcy: modelową wioskę Poundbury.

Miasto zemsty: Charles od dawna nienawidzi nowoczesnej architektury, która jego zdaniem „zdepersonalizowała i zniszczyła” miasta. Jakieś 30 lat temu znudziło mu się samo krytykowanie architektów wypełniających krajobrazy brutalistycznymi i konstruktywistycznymi budynkami i postanowił zbudować modelową wioskę, aby pokazać im, jak powinny wyglądać brytyjskie społeczności. W rezultacie powstało Poundbury, ciekawe osiedle pełne wąskich, krętych uliczek, wzdłuż których stoją domy szeregowe w stylu wiktoriańskim, gotyckie domki i kamienice w stylu regencji, zarządzane według ścisłych zasad, aby zachować szlachetną estetykę.

Wioska Poundbury jest pełna domów zaprojektowanych w zabytkowym stylu | Aitor Hernández-Morales z POLITICO

Urbanistyka wyjaśniająca księcia: Poundbury zostało zaprojektowane pod koniec lat 80. zgodnie z koncepcjami New Urbanism, które kładą nacisk na możliwość chodzenia i interakcje na zewnątrz. W tamtych czasach miasto wyprzedzało swoje czasy, ale we współczesnym świecie, w którym miasta podwajają się w usuwaniu samochodów i powiększaniu terenów zielonych, zatłoczone samochodami place Poundbury – które wyglądają jak gloryfikowane parkingi – wydają się przestarzałe. Jeszcze bardziej niepokojąca jest estetyka, która, choć przyjemna, wydaje się sugerować nostalgię za minioną przeszłością Wielkiej Brytanii – taką, w której kraj nadal był zaangażowany w budowanie imperium i inne niesmaczne zajęcia.

Przeczytaj moje szczegółowe omówienie wioski i tego, jak pasuje ona do Wielkiej Brytanii po Brexicie tutaj.

Dzień wyborów: W niektórych częściach Anglii udają się dziś do urn w wyborach lokalnych. Wiemy, jak śledzić wyniki.

NAJWAŻNIEJSZE ATRAKCJE MIASTA

NIE DO KOŃCA 9 €, ALE NIEZŁE: W tym tygodniu Niemcy wprowadziły miesięczny bilet tranzytowy w wysokości 49 euro, który umożliwia nieograniczone podróżowanie autobusami miejskimi, metrem i tramwajami po całym kraju. Program jest nieco droższym biletem na transport krajowy za 9 euro, który obowiązywał przez trzymiesięczny okres próbny zeszłego lata. Były nadzieje, że program zostanie wprowadzony na stałe, ale nieporozumienia między władzami federalnymi i regionalnymi oraz w koalicyjnym rządzie Niemiec uniemożliwiły to. Kompromis zostanie sfinansowany z 1,5 miliarda euro w gotówce federalnej i 1,5 miliarda euro z regionów.

Warto przeczytać!  Strategiczna decyzja czy krok wstecz?

WYBORY W WIELKIEJ BRYTANII: Wyborcy udają się dziś do urn, aby zdecydować, kto będzie rządził w ponad 8000 miejsc w 230 radach w całej Anglii. Podczas gdy wielu będzie postrzegać wyniki jako referendum w sprawie 13 lat rządów konserwatystów w Wielkiej Brytanii, wybory będą bardziej uzależnione od opinii wyborców w takich kwestiach, jak 15-minutowe plany miejskie i zarządzanie śmieciami, niż od tego, kto ich zdaniem powinien przewodzić krajowi . Sprawdź nasz szczegółowy przewodnik po głosowaniu tutaj.

BRUKSELA PRZYJMUJE PLAN KLIMATYCZNY: Belgijski region stołeczny przyjął plan dotyczący powietrza, klimatu i energii, który obejmuje zobowiązania do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych o 47 procent w porównaniu z poziomami z 2005 r. do 2030 r. i osiągnięcia neutralności węglowej do 2050 r. W tym roku region zrezygnuje również z dopłat do paliw kopalnych; zainstalować 25 000 bezpiecznych parkingów rowerowych do 2025 r.; i zakazać używania pojazdów z silnikami wysokoprężnymi w regionie do końca dekady.

Nadmorska dzielnica Scheveningen w Hadze będzie pobierać zryczałtowaną stawkę w wysokości 50 euro za wszystkie parkingi na ulicy | Bart Maat/ANP/AFP za pośrednictwem Getty Images

CZAS ZAPŁACIĆ PIPERA (PARKINGOWEGO): Jeśli chcesz zaparkować w centrum Hagi lub w nadmorskiej dzielnicy Scheveningen, przygotuj się na zapłacenie: rada miejska zgodziła się pobierać zryczałtowaną opłatę w wysokości 50 euro za wszystkie miejsca parkingowe na ulicy, nawet jeśli samochody są zaparkowane na tylko kilka minut. Celem jest zachęcenie gości spoza miasta do pozostawiania samochodów na parkingach poza miastem, zwalniając miejsca dla mieszkańców posiadających pozwolenia na parkowanie. Środek, który będzie testowany przez rok, pojawił się rok po tym, jak rada podniosła godzinowe opłaty parkingowe z 3,50 euro do 10 euro, próbując skłonić kierowców do korzystania z transportu publicznego.

Tymczasem w Antwerpii: Według burmistrza Barta de Wevera parkowanie na ulicy w centrum miasta będzie ograniczone dla mieszkańców od 1 sierpnia, aby uczynić miasto bardziej przyjaznym do życia i uniknąć „parady holenderskich samochodów”, które zatykają ulice.

RASISTYCZNA TIRADA NIEMIECKIEGO BURMISTRZA: Boris Palmer, długoletni burmistrz niemieckiego miasta Tybinga, ogłosił w tym tygodniu, że pójdzie na „przerwę” na miesiąc po wielokrotnym używaniu rasistowskich obelg i porównywaniu się do prześladowanych Żydów. Kontrowersje wybuchły w zeszły piątek na konferencji dotyczącej migracji we Frankfurcie, gdzie Palmer wielokrotnie używał słowa n w odniesieniu do osób kolorowych. Po tym, jak uczestnicy zgromili go okrzykami „Naziści precz!” Palmer twierdził, że był prześladowany i powiedział, że ich krytyka była „jak gwiazda Dawida”, którą Żydzi byli zmuszani do noszenia w nazistowskich Niemczech.

To nie jego pierwsze rodeo: Palmer zrezygnował również z partii Zielonych, która zawiesiła go w 2021 roku za używanie rasistowskich obelg w odniesieniu do czarnego piłkarza. Palmer został burmistrzem Tybingi w 2007 roku, a ostatnio został ponownie wybrany w 2022 roku; nie jest jasne, co ten ostatni epizod będzie oznaczał dla jego kariery politycznej lub długoterminowego zarządzania miastem.

Warto przeczytać!  Wiadomości z podróży: Rzadki materiał filmowy z Titanica i średniowieczna skarbnica

AKTUALIZACJA ŚRODKÓW GOTÓWKOWYCH W RAMACH SPÓJNOŚCI: Europejskie miasta są głównymi odbiorcami funduszy spójności bloku, które mają korygować dysproporcje między regionami UE. Nowe sprawozdanie na temat wykorzystania 545 miliardów euro z funduszy polityki spójności przyznanych na lata 2021-2027 przedstawia w zarysie, w jaki sposób projekty realizowane w ramach programu mają stworzyć około 1,3 miliona miejsc pracy i odegrać główną rolę w poprawie wydajności energetycznej niektórych 723 000 domów. Środki pieniężne w ramach polityki spójności są również wykorzystywane do poprawy dostępu do czystej wody dla 16,4 mln Europejczyków; stworzyć 229 000 hektarów nowej zielonej infrastruktury; zainstalować 1230 km nowych linii tramwajowych i metra; i zainstaluj aż 12 200 km dedykowanej infrastruktury rowerowej.

ZAPISZ DATĘ: Hiszpańskie miasto Sewilla, które niedawno ogłosiło plany dekarbonizacji swojej sieci transportu publicznego, zostało wybrane na gospodarza konferencji Komisji Europejskiej Dni Mobilności Miejskiej; impreza odbędzie się w dniach 4-6 października.

MIEJSKIE TRENDY

STARZENIE SIĘ MIEJSKICH PRAWIDŁOWOŚCI: Dobrze być starszą osobą w europejskim mieście: Według danych opublikowanych niedawno przez Eurostat, prawie połowa mieszkańców miast w wieku 65 lat i więcej deklaruje dobry lub bardzo dobry stan zdrowia. Najwyższy odsetek bardzo zdrowych osób starszych mieszkających w miastach odnotowano w Belgii, Szwecji i Irlandii, gdzie zdrowiem może pochwalić się 66 proc. mieszkańców miast w wieku 65 lat i więcej.

Przyszłościowe: Emer Coveney, krajowy kierownik programu Age Friendly Ireland, powiedziała, że ​​te wyniki nie były zaskoczeniem: Irlandia jest powiązana z globalnymi ramami WHO dotyczącymi miast i społeczności przyjaznych wiekowi, co oznacza, że ​​każde irlandzkie miasto i hrabstwo stworzyło struktury łączące osoby starsze ludzi z ich społecznościami oraz z agencjami sektora publicznego, uniwersytetami i przedsiębiorstwami. „Cała ta praca ma na celu przygotowanie społeczeństwa na starzenie się społeczeństwa”, wyjaśniła, wskazując, że do 2051 r. liczba osób w wieku 65 lat i starszych w Irlandii ma się podwoić.

Irlandzkie administracje miejskie promują programy wolontariatu, które umożliwiają ludziom ze wszystkich pokoleń nawiązywanie kontaktów | Charlesa McQuillana/Getty Images

Jak to robi Irlandia: Lokalne programy przyjazne osobom starszym współpracują z miastami w celu tworzenia ulic, po których można spacerować, zapewniania mieszkań i możliwości transportu oraz tworzenia możliwości uczestniczenia osób starszych w działaniach społeczności. Administracje miast promują również programy wolontariatu, które umożliwiają ludziom ze wszystkich pokoleń nawiązywanie kontaktów towarzyskich; prawie połowa pradziadków w Irlandii i ponad jedna czwarta dziadków jest wolontariuszami w swoich lokalnych społecznościach.

Angażować się: Każde irlandzkie miasto ma tak zwaną Radę Osób Starszych, która zapewnia osobom starszym forum, na którym mogą wyrażać swoje potrzeby i obawy. Miasta podjęły również szereg innych inicjatyw, w tym program Towarzysze Kultury, który zachęca mieszkańców do towarzyszenia osobom starszym w wydarzeniach kulturalnych. A jeśli chodzi o infrastrukturę, Emer powiedział, że miasta uczyniły miejsca publiczne bardziej dostępnymi poprzez zwiększenie liczby miejsc siedzących, poprawę oznakowania i zapewnienie dobrego oświetlenia ulicznego, dzięki czemu osoby starsze czują się bezpieczniej.

Warto przeczytać!  Pięcioosobowa rodzina lata dookoła świata małym samolotem

Robienie więcej: Emer podkreśliła, że ​​miasta i mieszkania muszą odzwierciedlać sposób, w jaki potrzeby ludzi zmieniają się w czasie. Irlandia wdrożyła krajową politykę mającą na celu zapewnienie, że ludzie nie będą musieli przeprowadzać się z wiekiem. Powiedziała, że ​​kluczowe jest zapewnienie wszystkim domom dostępu do udogodnień, transportu publicznego, bezpiecznych ciągów pieszych, terenów zielonych i terenów rekreacyjnych, z których korzystają ludzie w każdym wieku.

STATYSTYKI I MIASTO

W Portugalii tylko 21 procent mieszkańców miast w wieku 65 lat i starszych deklaruje dobry lub bardzo dobry stan zdrowia | Nicolas Asfouri/AFP za pośrednictwem Getty Images

Podczas gdy 66 procent starszych osób dorosłych mieszkających w miastach w Irlandia pochwalić się dobrym zdrowiem, liczby są znacznie niższe Litwę, Łotwę i Portugalięgdzie tylko 11, 15 I 21 procent mieszkańców miast w wieku 65 lat i więcej deklaruje odpowiednio dobry lub bardzo dobry stan zdrowia.

FORUM PUBLICZNE

Czy przeprowadziłbyś się do Poundbury? Jesteśmy ciekawi Twojej opinii na temat zalet i wad planowanych społeczności z surowymi zasadami estetycznymi. Wyobrażacie sobie życie w takim środowisku miejskim? Podziel się tutaj swoimi przemyśleniami.

LOKALNA BIBLIOTEKA

— W CityLab Bloomberga Feargus O’Sullivan ma piękny podgląd miejskich kąpielisk, które Paryż planuje otworzyć po zakończeniu oczyszczania historycznie zanieczyszczonej Sekwany.

— Bardzo podobała mi się ostatnia edycja podcastu Guardian’s Science Weekly, w którym historyk Ben Wilson, Jessica Davies z Lancaster University i Diane Jones Allen z Harvardu debatują, w jaki sposób można zaprojektować miasta, aby były bardziej sprawiedliwe, bardziej ekologiczne i bardziej samowystarczalne.

W centrum Rygi można pokonać spory kawałek terenu w 15 minut | mapy Google

— Przyjaciel biuletynu i 15-minutowy architekt miejski Carlos Moreno taflowy nowa funkcja w Mapach Google, która pozwala użytkownikom zobaczyć odległość, jaką mogą pokonać w ciągu 15 minut, poruszając się pieszo lub samochodem; funkcja nie działa w każdym mieście, ale mimo to stanowi zabawny gadżet.

WIELKIE PODZIĘKOWANIA DLA: Hanne Cokelaere, Louise Guillot, moi redaktorzy Estera Król, Kelseya Hayesa I Stefan Farys, i mój producent Giulia Poloni.

Global Policy Lab POLITICO to wspólny projekt dziennikarski poszukujący rozwiązań dla wyzwań stojących przed nowoczesnymi społeczeństwami w dobie szybkich zmian. W nadchodzących miesiącach poprowadzimy rozmowę o tym, jak uczynić miasta bardziej przyjaznymi i zrównoważonymi.




Źródło