Świat

Wojna w Gazie podsyca strach Jerozolimy, gdy rozpoczyna się Ramadan

  • 10 marca, 2024
  • 6 min read
Wojna w Gazie podsyca strach Jerozolimy, gdy rozpoczyna się Ramadan


  • Autor: Yolande Knell
  • BBC News, Jerozolima

Tytuł Zdjęcia,

Miejsce to często stanowi punkt zapalny podczas zaostrzeń konfliktu izraelsko-palestyńskiego

Ponownie pojawiają się obawy przed rozprzestrzenieniem się przemocy, zwłaszcza do Jerozolimy, podczas świętego miesiąca islamu, Ramadanu, ponieważ rozejm pozostaje nieuchwytny.

Hamas ponowił wezwanie Palestyńczyków do częstszych wizyt w meczecie Al-Aksa.

Izrael oskarżył Hamas o „próbę podpalenia regionu podczas Ramadanu”, który ma się rozpocząć w ciągu najbliższych kilku dni.

Trzecia najświętsza świątynia w islamie jest miejscem kultu lokalnych muzułmanów.

Ale to miejsce – także najświętsze miejsce w judaizmie, znane jako Wzgórze Świątynne – jest często punktem zapalnym podczas zaostrzeń konfliktu izraelsko-palestyńskiego.

Ramadan ma się rozpocząć 10 lub 11 marca, w zależności od pojawienia się nowiu księżyca.

W tym tygodniu, kiedy ją odwiedzałem, na dziedzińcach Al-Aksa panował spokój, ale umysły palestyńskich wyznawców były skupione na wojnie.

„Ludzie nie mają ochoty świętować i cieszyć się regularnymi tradycjami Ramadanu” – stwierdziła ze smutkiem jedna z kobiet, Ayat. „W tym roku nie będą kontynuowane z powodu tego, co dzieje się w Gazie”.

Nadzieje, że 40-dniowe zawieszenie broni zacznie obowiązywać do początku Ramadanu, osłabły, chociaż źródła egipskie podają, że mediatorzy ponownie spotkają się w niedzielę z delegacją Hamasu, aby spróbować osiągnąć porozumienie zgoda z Izraelem.

Izrael poinformował w sobotę, że jego szef wywiadu spotkał się ze swoim amerykańskim odpowiednikiem w związku z kontynuowaniem prób uwolnienia dziesiątek zakładników.

Następnie biuro izraelskiego premiera wydało oświadczenie, w którym stwierdził, że Hamas „podtrzymuje swoje stanowisko”, jak gdyby „nie był zainteresowany porozumieniem”.

Omawiany plan ramowy przewiduje, że część izraelskich zakładników porwanych przez Hamas podczas jego śmiertelnych ataków z 7 października zostanie uwolniona w zamian za więźniów palestyńskich i zwiększenie pomocy w obliczu ostrzeżeń ONZ o głodzie.

„Ten Ramadan będzie trudny. Jak przerwiemy nasz codzienny post i będziemy jeść, myśląc o naszych rodakach w Gazie” – skomentował Abu Nader, który śledził wiadomości, przemierzając Al-Aksa na swojej hulajnodze.

„Modlimy się do Boga o lepsze czasy”.

Tytuł Zdjęcia,

Abu Nader twierdzi, że przerwanie codziennego postu będzie trudne, biorąc pod uwagę poziom głodu w Gazie

Izraelska policja jest zawsze wyraźnie rozmieszczona wokół rozległego kompleksu meczetu Al-Aksa, a jej funkcjonariusze są obecni przy każdej bramie i kontrolują dostęp.

Odkąd Izrael zdobył Wschodnią Jerozolimę, łącznie z tą częścią Starego Miasta, od Jordanii podczas wojny na Bliskim Wschodzie w 1967 r., a następnie zajął ją i zaanektował, miejsce to stało się wybitnym symbolem szerszej walki palestyńskiej.

W 2000 r. wizyta ówczesnego przywódcy izraelskiej opozycji Ariela Szarona na świętym wzgórzu była postrzegana jako kluczowy czynnik wywołujący drugie powstanie palestyńskie, które Palestyńczycy nazywają „intifadą al-Aksa”.

Często dochodzi tu do starć pomiędzy izraelskimi siłami bezpieczeństwa a wyznawcami Palestyny, szczególnie podczas Ramadanu.

Napięcie wzrasta także zawsze, gdy na Starym Mieście odbywają się marsze izraelskich nacjonalistów oraz w odpowiedzi na wezwania izraelskiej skrajnej prawicy do zmiany od dawna ustalonych, bardzo wrażliwych zasad religijnego status quo w tym miejscu, które zezwalają żydowskim odwiedzającym, ale nie żydowskim na modlitwę .

W maju 2021 r. w Jerozolimie doszło do wzmożonego napięcia, które doprowadziło do przemocy w Al-Aksa. Następnie Hamas wystrzelił rakiety w stronę Jerozolimy, co doprowadziło do krótkiej wojny w Gazie i powszechnych niepokojów między Żydami i arabskimi Izraelczykami.

W ubiegłym roku, kiedy Ramadan zbiegł się z żydowskim świętem Paschy, krążyły doniesienia, że ​​żydowscy ekstremiści planowali dokonać rytualnej ofiary z kozła na Wzgórzu Świątynnym.

Nie ufając izraelskiej policji, że temu zapobiegnie, setki muzułmanów zabarykadowało się w Al-Aksa i użyto przeciwko nim granatów ogłuszających.

W tym roku Ramadan nie pokrywa się z żadnym ważnym świętem żydowskim.

Tytuł Zdjęcia,

Doktor Imam Mustafa Abu Sway mówi, że ludzie przybywający do meczetu Al-Aksa podczas Ramadanu robią to, aby się modlić, a nie wzniecać napięcia

To, jak przebiegnie ten Ramadan, zależy w dużej mierze od wydarzeń w Gazie, a także ograniczeń nałożonych przez Izrael.

Skrajnie prawicowy izraelski minister bezpieczeństwa narodowego Itamar Ben-Gvir rzeczywiście wezwał do wprowadzenia rygorystycznych ograniczeń dostępu muzułmańskich obywateli Izraela do Al-Aksa, twierdząc, że ma to na celu powstrzymanie Hamasu od „świętowania zwycięstwa”, podczas gdy izraelscy zakładnicy pozostają przetrzymywani w Gazie.

Jednak izraelski premier Benjamin Netanjahu odrzucił ten plan. Powiedział, że wierni będą mogli wejść do meczetu w pierwszym tygodniu Ramadanu, tak jak to miało miejsce w przeszłości, przy czym co tydzień będzie przeprowadzana ponowna ocena sytuacji w zakresie bezpieczeństwa.

Nie jest jeszcze jasne, jakie numery będą mogły dotrzeć do witryny.

Podczas wojny w Gazie Izrael w dużej mierze blokował Palestyńczykom z Zachodniego Brzegu wjazd do Jerozolimy. Zazwyczaj dziesiątki tysięcy osób przechodziło przez izraelskie punkty kontrolne, aby wziąć udział w piątkowych modlitwach w tym świętym miesiącu.

Rzecznik izraelskiego rządu Eylon Levy nalegał, aby podjęte zostały właściwe decyzje w celu ochrony wolności wyznania.

„Ramadan jest często okazją, kiedy elementy ekstremistyczne próbują wzniecić i zaognić przemoc. Pracujemy nad tym, aby temu zapobiec” – powiedział BBC.

„Będziemy nadal ułatwiać dostęp do Wzgórza Świątynnego w celach kultowych, tak jak w poprzednich latach, jasno określimy, że taka jest nasza polityka i oczywiście będziemy działać przeciwko każdemu, kto będzie zdecydowany zakłócać spokój”.

Obok pozłacanej Kopuły na Skale spotkałem doktora Imama Mustafę Abu Swaya, członka islamskiej rady Waqf, która zarządza meczetem Al-Aksa, czyli Haram al-Sharif, jak nazywa się to miejsce.

„Kilka lat temu Izrael pozwolił przyjechać z Zachodniego Brzegu praktycznie każdemu, kto chciał, i nie doszło do ani jednego incydentu” – powiedział uczony.

„Ludzie rzeczywiście przychodzą się modlić. Nie przychodzą, aby zakłócać spokój. Jeśli izraelska policja i siły bezpieczeństwa zostawią ich w spokoju, miejmy nadzieję, że wszystko będzie dobrze”.

W tym roku jeszcze bardziej niż zwykle świat będzie przyglądał się temu, co dzieje się w Jerozolimie, aby sprawdzić, czy faktycznie tak jest.


Źródło

Warto przeczytać!  Niemcy nie powstrzymają Polski przed wysłaniem czołgów Leopard na Ukrainę