Świat

Wojska izraelskie wkraczają do Rafah, gdy rozmowy o zawieszeniu broni stają w obliczu niepewności: aktualizacje na żywo

  • 7 maja, 2024
  • 4 min read
Wojska izraelskie wkraczają do Rafah, gdy rozmowy o zawieszeniu broni stają w obliczu niepewności: aktualizacje na żywo


Zajmując we wtorek część przejścia granicznego w Rafah z Egiptem, Izrael zamknął obecnie dwa kluczowe przejścia graniczne w celu uzyskania pomocy do Gazy, co spotkało się z ostrymi ostrzeżeniami ze strony agencji międzynarodowych i urzędników, którzy stwierdzili, że posunięcia te mogą zaostrzyć i tak już poważny kryzys humanitarny w Strefie Gazy. enklawa.

Od początku wojny Izrael miał ograniczoną pomoc w wjeździe do Strefy Gazy do dwóch ściśle kontrolowanych przejść granicznych: Kerem Shalom i Rafah, które zapewniają dostęp do południa enklawy.

Jednak Izrael zamknął przejście Kerem Shalom po niedzielnym ataku Hamasu, w którym zginęło czterech żołnierzy w okolicy, a następnie zorganizował we wtorek najazd, który zamknął przejście w Rafah wzdłuż granicy z Egiptem.

Jens Laerke, rzecznik Biura Pomocy Humanitarnej ONZ, powiedział w konferencji prasowej, że Izrael „odciął” dwie główne arterie prowadzące pomoc do Gazy. Dodał, że jeśli przez jakiś czas paliwo nie będzie mogło przedostać się do enklawy, „będzie to bardzo skuteczny sposób na porzucenie akcji humanitarnej w grobie”.

Główna agencja Narodów Zjednoczonych pomagająca Palestyńczykom w Gazie oświadczyła we wtorek, że „katastrofalny głód, z jakim borykają się ludzie, szczególnie w północnej Gazie, znacznie się pogłębi”, jeśli dostawy pomocy przez przejście graniczne w Rafah zostaną przerwane.

Warto przeczytać!  Wewnątrz „pokojowego i dumnego” obozu protestacyjnego w Gazie na brytyjskim uniwersytecie

Ministerstwo spraw zagranicznych Egiptu „z całą stanowczością” potępiło operację w Rafah, stwierdzając we wtorek po południu, że izraelska kontrola nad przejściem zagraża dostawom pomocy humanitarnej, a także możliwości opuszczenia Strefy Gazy w celu leczenia.

„Ta niebezpieczna eskalacja zagraża życiu ponad miliona Palestyńczyków, których utrzymanie zależy przede wszystkim od tego przejścia granicznego, ponieważ stanowi ono główną linię ratunkową Strefy Gazy” – stwierdzono w oświadczeniu.

Izrael otworzył przejście w Kerem Shalom na granicy ze Strefą Gazy w grudniu po naciskach ze strony Stanów Zjednoczonych, aby przyspieszyć przepływ pomocy humanitarnej. Jednak izraelscy protestujący regularnie gromadzili się na przejściu, próbując uniemożliwić konwojom z pomocą wjazd do enklawy w nadziei, że zwiększy się presja na Hamas, aby uwolnił zakładników.

Pod naciskiem administracji Bidena po izraelskim nalocie, w którym zginęło siedmiu pracowników organizacji humanitarnych, Izrael oświadczył w zeszłym miesiącu, że ponownie otworzy przejście graniczne w Erez z północną Gazą i że dostawy kierowane do enklawy będą przyjmowane w izraelskim porcie Aszdod. Izrael podał, że 1 maja, kiedy po raz pierwszy otwarto przejście graniczne w Erez, przejechało przez nie 30 ciężarówek z pomocą.

Warto przeczytać!  Stany Zjednoczone ubolewają nad nieobecnością Jordanii na forum Negev, które ma na celu utrzymanie Palestyńczyków w pętli

Dane Organizacji Narodów Zjednoczonych pokazują, że w niedzielę, ostatni dzień, dla którego dostępne są dane, 128 ciężarówek z pomocą wjechało do Gazy przez przejście Kerem Shalom, a żadna nie wjechała przez Rafah. W związku z zamknięciem tych dwóch przejść nie było od razu jasne, ile pomocy dotarło we wtorek do Gazy pozostałymi drogami. COGAT, izraelska agencja nadzorująca dostawy pomocy do Gazy, podała we wtorek, że przez przejście Erez przejechało 60 ciężarówek.

Izrael nakłada rygorystyczne kontrole napływającej pomocy, aby nie dopuścić do niczego, co mogłoby pomóc Hamasowi, który zobowiązał się wyeliminować. Od początku wojny większość pomocy dla Gazy przepływa przez przejście graniczne w Rafah z Egiptem.

Grupy pomocowe i zagraniczni dyplomaci stwierdzili, że inspekcje tworzą wąskie gardła i oskarżyli Izrael o arbitralne odmawianie pomocy i systematyczne ograniczanie dostaw. Izrael zaprzeczył tym twierdzeniom, obwiniając niedobory niepowodzeniami logistycznymi grup pomocowych, a ostatnio zwiększył liczbę ciężarówek wjeżdżających na pas.

Nick Cumming-Bruce, Vivian Yee I Matthew Mpoke Bigga raportowanie wniesione.


Źródło