Wspólny raport organizacji pozarządowych podkreśla wyzwania, z jakimi mierzy się ukraińska młodzież w Polsce
Warszawa, 22 lutego 2024 r. – Podczas gdy kryzys na Ukrainie trwa, setki tysięcy dzieci i nastolatków szukało schronienia w Polsce, jednak prawie połowa z nich pozostaje poza szkołą, a ich przyszłość wisi na włosku. Aby rzucić światło na tę krytyczną kwestię, CARE International w Polsce, Międzynarodowy Komitet Ratunkowy (IRC)I Ratujmy Dzieci Polska opublikowano wspólny raport: „Poza szkołą: ocena barier w zapisach do szkoły dla ukraińskich nastolatków-uchodźców w Polsce”.
Raport zagłębia się w wieloaspektowe wyzwania utrudniające edukację ukraińskich dzieci w Polsce. Od barier logistycznych i finansowych po dobrostan psychiczny dzieci, nastolatków i ich opiekunów, raport zapewnia kompleksową analizę czynników przyczyniających się do ich wykluczenia z systemu edukacji.
„Do listopada 2022 r. wiedzieliśmy już, że wielu młodych ludzi na Ukrainie nie chodzi do szkoły. Razem z naszymi partnerami chcieliśmy zrozumieć, gdzie są. Chcieliśmy wiedzieć: Co robią? Co myślą i planują? Co moglibyśmy z tym zrobić i jakie byłyby konsekwencje, gdybyśmy tego nie zrobili?” – powiedział Piotr Sasin, Dyrektor Krajowy Care International w Polsce.
Badania podkreślają bariery logistyczne i finansowe jako znaczące przeszkody w zapisach do szkół. Od przepełnionych szkół po ukryte koszty, takie jak materiały szkolne i wymagania dotyczące odzieży, wiele ukraińskich rodzin nie potrafi poruszać się po zawiłościach polskiego systemu edukacji. Prawie połowa starszych nastolatków stwierdziła, że ma trudności z dostępem do polskiej edukacji. 53% dorosłych opiekunów i 24% starszych nastolatków zauważyło brak zrozumienia polskiego systemu edukacji.
Masza* (16)Jedno z przesłuchanych dzieci opisało różnice między polskim i ukraińskim systemem edukacji: „Wszystko było super, ale nie podobało mi się, że po ósmej klasie poszłam do liceum. Uczyliśmy się w liceum przez cztery lata i nie chciałam uczyć się przez kolejne cztery lata. Więc mogłam uczyć się jeszcze dwa lata w ukraińskiej szkole i iść na uniwersytet”.
Wiele dzieci i nastolatków, w tym tych z niepełnosprawnością fizyczną i poznawczą, napotyka dodatkowe trudności w dostępie do edukacji z powodu ograniczeń infrastrukturalnych lub różnic w systemach edukacyjnych. Doświadczenia związane z nękaniem i molestowaniem dodatkowo komplikują ich integrację w polskich szkołach. Chociaż wielu nastolatków doświadczyło poczucia bezpieczeństwa i komfortu w polskich społecznościach, 14% wspomniało, że byli nękani przez swoich polskich rówieśników. Ponadto 19% opiekunów zgłosiło podobne doświadczenia u swoich dzieci i nastolatków.
„Dobre samopoczucie psychiczne dzieci i ich opiekunów odgrywa kluczową rolę w zapisach do szkoły. Na terenach wiejskich 48% nastolatków wskazuje, że nigdy nie wchodzi w interakcje z polskimi rówieśnikami, co prowadzi do poczucia izolacji i potencjalnego stresu psychospołecznego. Ponadto wielu opiekunów, szczególnie tych, którzy kierują gospodarstwami domowymi prowadzonymi przez kobiety, zmaga się z ogromnym stresem i brakiem odpowiedniego wsparcia, co wpływa na ich zdolność do zapewnienia edukacji swoim dzieciom” akcentowany Alan Moseley, Dyrektor Krajowy IRC w Polsce.
W odpowiedzi na ustalenia raportu, CARE, IRC i Save the Children Poland wzywają do pilnego podjęcia działań w celu ponownej integracji ukraińskich dzieci z systemem edukacji. Zalecenia obejmują zwiększenie inwestycji w sektorze edukacji, decentralizację zasobów w celu dostosowania się do przybywających ukraińskich nastolatków oraz rozszerzenie programów pomocy językowej i kulturowej w szkołach.
„Jesteśmy głęboko zaniepokojeni, widząc, jak wiele ukraińskich dzieci wypada z systemu edukacji. Każde dziecko ma prawo do wysokiej jakości edukacji, niezależnie od okoliczności. Nasz najnowszy raport podkreśla pilną potrzebę wspólnych wysiłków, aby zapewnić tym dzieciom dostęp do szkoły i możliwość budowania lepszej przyszłości. Jak powiedziała kiedyś Eglantyne Jebb: „Każde pokolenie dzieci oferuje ludzkości możliwość odbudowy ruiny świata”. Ale aby to umożliwić, musimy nadać priorytet edukacji jako podstawowemu prawu i inwestować w inicjatywy, które wspierają potrzeby edukacyjne wszystkich dzieci, zwłaszcza tych dotkniętych konfliktem i przesiedleniami” podświetlony Bujar Hoxha, dyrektor krajowy Save the Children.
Pełny raport można pobrać tutaj.
W przypadku pytań medialnych prosimy o kontakt:
Jakub Mejer
CARE International w Polsce
jakub.mejer@care.org
+48 505 073 551