Podróże

Wszyscy na pokład! Czy komunikacja miejska powinna być bezpłatna dla wszystkich?

  • 12 marca, 2023
  • 6 min read
Wszyscy na pokład!  Czy komunikacja miejska powinna być bezpłatna dla wszystkich?


Czy jesteś zmęczony wydawaniem co miesiąc setek dolarów na autobusy, pociągi i lekką kolej? Być może w przyszłości nie będziesz musiał płacić za te przejazdy, ponieważ coraz więcej miejsc na świecie rozważa rezygnację z biletów na rzecz darmowego transportu publicznego.

Luksemburg był pierwszym krajem, który w 2020 r. wprowadził bezpłatne wszystkie formy transportu publicznego. Niemcy są jednym z ostatnich państw, które rozważają trwałe obniżenie opłat po udanej próbie biletu miesięcznego za 9 euro (14 USD), który obniżył poziom zanieczyszczenia powietrza i zwiększył liczbę pasażerów. Nawet miasta w Australii, takie jak Melbourne, mają strefę, w której przejazdy tramwajami są bezpłatne.

Dr Mike Harris, wykładowca urbanistyki i architektury krajobrazu w School of Built Environment na UNSW Arts, Design & Architecture, mówi, że zniesienie opłat ma wiele innych zalet dla miast i mieszkańców.

„Jednym z pomysłów jest zachęcenie większej liczby kierowców do pozostawienia samochodów w domu i przejścia na bardziej ekonomiczne i przyjazne dla środowiska środki transportu zbiorowego” — mówi dr Harris. „Ale zniesienie opłat to kolejny sposób, aby pomóc ludziom z rosnącymi kosztami życia i poprawić sprawiedliwy dostęp do mobilności”.

Bezpłatna komunikacja miejska

Ale tak naprawdę nie ma czegoś takiego jak „darmowy” system transportu publicznego – musi być skądś finansowany. Zamiast tego takie systemy są często wspierane w inny sposób niż zbieranie funduszy od pasażerów.

Dr Harris porównuje ten pomysł do działania Medicare. Jest to usługa finansowana ze środków publicznych, do której ludzie przyczyniają się poprzez swoje podatki, ale niektórzy mogą z niej korzystać częściej niż inni.

„Transport publiczny można by prawdopodobnie uznać za podobną powszechną usługę podstawową, ale dla mobilności” – mówi dr Harris. „Kiedy eliminuje się opłaty, podkreśla się, że transport publiczny służy społeczeństwu.

„Nie powinno się tego mierzyć tym, czy jest to opłacalne, ale tym, jak poprawia jakość życia ludzi”.

Czytaj więcej: Porzuć samochód, aby poprawić warunki życia w Sydney

Większość systemów transportu zbiorowego na świecie jest już w pewnym stopniu finansowana ze środków publicznych. W Nowej Południowej Walii (NSW) około jedna czwarta kosztów transportu publicznego jest pokrywana z opłat, a podatnicy dotują pozostałe koszty.

„Możliwe byłoby dalsze obniżenie cen biletów poprzez zwiększenie dotacji. To tylko kwestia tego, ile” – mówi dr Harris.

Alternatywą dla subsydiowania kosztów transportu dla tych, których i tak na to stać, byłoby naliczanie tańszych stawek ryczałtowych lub rezygnacja z opłat dla osób o niskich dochodach lub na obszarach, gdzie transport publiczny jest dostępny, ale niedostatecznie wykorzystywany, mówi dr Harris.

„Prawdopodobnie częściej niż myślisz, ludzie o niższych dochodach ograniczają korzystanie z transportu publicznego, ponieważ koszty się sumują” – mówi dr Harris. „Więc dla nich brak konieczności płacenia oznaczałby jeden koszt mniej.

Warto przeczytać!  4 powody, dla których ten kraj Ameryki Łacińskiej jest jednym z najlepszych kierunków dla podróżujących samotnie

„Ale co więcej, otwiera o wiele więcej możliwości podróżowania tam, gdzie potrzebują, kiedy potrzebują”.

Dr Harris twierdzi, że szersze korzyści ekonomiczne mogą również zrekompensować niedobory dochodów wynikające z obniżenia cen biletów. W NSW decyzja o zniesieniu opłat za transport publiczny w kwietniu ubiegłego roku spowodowała wzrost liczby podróży i wydatków konsumenckich w całej CBD.

„Zatory na drogach kosztują gospodarkę prawie 20 miliardów dolarów rocznie z powodu marnowania czasu przez ludzi w korkach” – mówi dr Harris. „Większa liczba osób korzystających z transportu publicznego zwiększa aktywność w miastach, co pozwala na zmniejszenie tych strat”.

Ciężki ruch w godzinach szczytu wjeżdżający do Sydney Harbour Bridge

Korki drogowe negatywnie wpływają na wzrost gospodarczy. Zdjęcie: Shutterstock.

Poprawa usług transportu publicznego

Chociaż bezpłatne podróże mogą nie skłonić wszystkich do pozostawienia pojazdów na podjeździe, niektóre z tych podróży nadal będą przekształcane w podróże transportem publicznym. Ale nawet marginalny spadek liczby samochodów na drogach może nadal mieć wpływ.

„Zawsze znajdą się tacy, którzy będą musieli prowadzić. Ale nawet usunięcie niewielkiej części tych samochodów z dróg zmniejsza korki dla tych, którzy muszą prowadzić” – mówi dr Harris. „Otwiera również możliwości przekształcenia większej ilości przestrzeni drogowej w aktywną infrastrukturę transportową dla tych, którzy chcą jeździć na rowerze i chodzić pieszo, co jeszcze bardziej zmniejsza korki”.

Czytaj więcej: Dlaczego ścieżki rowerowe powinny znajdować się na szybkiej ścieżce dla miast

Ale wyeliminowanie opłat to tylko jedna część równania. Jakość usług, takich jak częstotliwość, niezawodność i skala zasięgu, ma kluczowe znaczenie dla odciągnięcia większej liczby osób od samochodów.

Warto przeczytać!  Boston z ograniczonym budżetem - Lonely Planet

„Aby przyciągnąć i pomieścić więcej pasażerów, obniżce cen muszą towarzyszyć większe inwestycje w podnoszenie jakości usług, aby uniknąć problemów takich jak przepełnienie i zakłócenia rozkładu jazdy” – mówi dr Harris.

Kolejnym elementem ulepszania usług jest zaspokajanie szerszego zakresu potrzeb i użytkowników. Oprócz uwolnienia wszystkich form transportu publicznego, Zieloni z NSW chcą również, aby zwierzęta domowe mogły jeździć. Większość miejsc w Europie, w tym w Wielkiej Brytanii, pozwala zwierzętom podróżować na smyczy lub w transporterach.

młoda osoba jadąca autobusem z mopsem

Australię można uznać za odstającą, jeśli chodzi o zezwalanie zwierzętom na podróżowanie środkami transportu publicznego – coś, co Zieloni z NSW naciskają na zmianę. Zdjęcie: Shutterstock.

„Każdy członek społeczeństwa powinien mieć możliwość korzystania z transportu publicznego niezależnie od posiadanych środków. Nikt nie powinien być wykluczony, ponieważ jest to po prostu zbyt drogie lub dlatego, że ma zwierzaka” – mówi dr Harris.

„Nawet jeśli nie jest to całkowicie bezpłatne, uczynienie biletów transportu publicznego znacznie bardziej przystępnymi cenowo nadal poprawiłoby jakość życia w naszych miastach dla ludzi i pomogłoby im płynniej funkcjonować”.


Źródło