Wycieczka fotograficzna po Madagaskarze, część 6: Rezerwat Anja
![Wycieczka fotograficzna po Madagaskarze, część 6: Rezerwat Anja](https://oen.pl/wp-content/uploads/2024/07/Wycieczka-fotograficzna-po-Madagaskarze-czesc-6-Rezerwat-Anja.jpeg)
![]() |
Bardzo dostojnie wyglądający lemur katta. Zwykle są bardzo chętnymi modelami. Canon 5D4, Sigma 150-600mm F4.5-6.3 |
Wcześniej w tej serii opowiadałem o moich wizytach w Andasibe NP, gdzie fotografowałem lemury i kameleony, oraz w Tsingy Rouge NP, gdzie uchwyciłem piękne formacje powstałe w wyniku erozji. Opowiadałem również o fotografowaniu lemurów sifaka i baobabów w Kirindy Forest Reserve oraz o odwiedzaniu kilku odosobnionych przystanków w drodze do południowej części Madagaskaru. Na koniec opowiadałem o moich wizytach w parkach narodowych Isalo i Ranomafana.
To będzie ostatni artykuł z serii Madagaskar. Dlatego chciałbym podzielić się zdjęciami z najlepszego miejsca, jakie odwiedziłem podczas mojej podróży na tę niesamowitą wyspę: Anja Community Reserve.
Anja Reserve to obszar leśny i jezioro słodkowodne położone u podnóża dużego klifu. Większą część rezerwatu zajmują opadłe skały i głazy, a w kieszeni lasu, która została utworzona między ogromnymi głazami, znajduje się wiele osłoniętych siedlisk. Rezerwat został utworzony w 2001 r., aby pomóc w ochronie lokalnego środowiska i dzikiej przyrody oraz zapewnić dodatkowe zatrudnienie i dochód lokalnej społeczności.
![]() |
Olbrzymie głazy, które tysiące lat temu oderwały się od głównej góry i spadły, dominują nad pięknym krajobrazem Anji. Canon 5D4, Sigma 150-600mm F4.5-6.3 |
Odwiedziłem wiele lokalnie zarządzanych rezerwatów podczas moich podróży po całym świecie i zawsze okazują się one fantastycznym sposobem na zmniejszenie (mam nadzieję, że wyeliminowanie) gatunków endemicznych, na które poluje się aż do wyginięcia, poprzez podniesienie wartości finansowej, jaką te społeczności otrzymują z ochrony siedlisk i populacji dzikich zwierząt, zamiast ich uszczuplania. Pięknie to widać w Anja i innych rezerwatach na Madagaskarze.
Rezerwat jest domem dla największej koncentracji maki, czyli lemurów katta, na całym Madagaskarze, liczącej ponad 300 osobników. Po odkryciu, że 95% maki na Madagaskarze zniknęło, miejscowi zainicjowali utworzenie rezerwatu przyrody, skutecznie ustanawiając największe na świecie miejsce zgromadzeń lemurów katta.
![]() |
Lemury katta znajdują bezpieczeństwo w grupie i często trzymają się razem, co jest błogosławieństwem dla fotografów! Canon 5D4, Sigma 150-600mm F4.5-6.3 |
![]() |
Lemury katta-tailed znalazły dom między gigantycznymi, opadłymi głazami Anja. Podczas przemieszczania się między miejscami często wykonują „seryjne skoki”, w których grupa na zmianę skacze z wysokiego punktu – prawdziwa radość dla obserwatorów i fotografów. Canon 5D4, Sigma 150-600mm F4.5-6.3 |
![]() |
Nie tylko poruszają się razem, ale także mają tendencję do wspólnego modelowania, chwaląc się swoimi pięknymi ogonami. Obiektyw Canon 5D4 |
Powiedziałbym, że każdy, kto choć trochę lubi życie zwierząt, musi po prostu odwiedzić Anja Reserve. Widok lemurów i doświadczanie ich zachowania w tak bliskiej odległości jest absolutnie ekscytujące. A dla fotografów przyrody to absolutny raj. Ponieważ lemury są przyzwyczajone i przyzwyczajone do obecności człowieka, nie przeszkadzają im goście. Nadal wykonują swoje codzienne czynności: jedzą, skaczą między skałami, opiekują się swoimi młodymi i pielęgnują nawzajem swoje futra i piękne ogony. Na szczęście karmienie ustało w ostatnich latach i lemury same o siebie dbają.
![]() |
Jedno z moich ulubionych zdjęć z tej wyprawy: zbliżenie małego lemura obrączkowatego, chowające się w futrze matki. Canon 5D4, Sigma 150-600mm F4.5-6.3 |
![]() |
Kiedy lemury katta osiągają wiek kilku tygodni, przenoszą się z brzucha matki na jej grzbiet, jadąc na niej niczym futrzasty smok! Obiektyw Canon 5D4 |
Wzajemne pielęgnowanie się jest istotnym aspektem socjalizacji lemurów (jak u wszystkich naczelnych), potwierdzającym więzi społeczne i pomagającym sobie nawzajem pozbyć się pasożytów. Żyją w grupach (lub „oddziałach”) liczących do 30 osobników i są ściśle dzienne, aktywne wyłącznie w ciągu dnia. Jako jeden z najbardziej głośnych naczelnych, lemur katta używa licznych wokalizacji, w tym wzywania spójności grupy i odgłosów alarmowych drapieżników. Gdy jeden oddział oddali się za daleko, aby strzelać, istnieje duże prawdopodobieństwo, że inny oddział będzie w pobliżu i będzie łatwiej dostępny.
![]() |
Pielęgnacja jest zachowaniem typowym dla wszystkich naczelnych i jeśli nikt inny nie jest chętny, pielęgnacja własna może być ostatnią opcją. Obiektyw Canon 5D4 |
![]() |
Kiedy ogon jest ładny i puszysty, można i należy się nim chwalić! Canon 5D4, Sigma 150-600mm F4.5-6.3 |
Nazwa naukowa lemurów katta (lemur catta) oznacza „koto-lemur”. Wynika to nie tylko z tendencji lemurów do ocierania się o powierzchnie jak kot domowy, aby pozostawić feromony, ale także (co zabawniejsze) z jednej z wielu ich wokalizacji – charakterystycznego miauczenia, które jest niepokojąco podobne do miauczenia kota domowego.
![]() |
Bliższy portret lemura katta. Obiektyw Canon 5D4 |
![]() |
Obiektyw Canon 5D4 155 mm | 1/125 sek. | F5 | ISO 100 |
Anja Reserve jest niesamowity i nie mogę go wystarczająco polecić. Żadna wycieczka do Madagaskaru nie byłaby kompletna bez niego! Mam nadzieję, że podobała Ci się ta seria Madagaskaru. Jeśli tak, rozważ odwiedzenie tego pięknego kraju – bardzo potrzebuje Twoich pieniędzy, ale co więcej, jest po prostu fantastyczny.
Erez Marom jest profesjonalnym fotografem przyrody, przewodnikiem fotograficznym i podróżnikiem mieszkającym w Izraelu. Możesz śledzić prace Ereza na Instagramie i Facebooku, a także zapisać się na jego listę mailingową, aby otrzymywać aktualizacje, oraz na jego kanał YouTube.
Jeśli chcesz zobaczyć i uwiecznić na zdjęciach najbardziej fascynujące krajobrazy i dziką przyrodę świata pod okiem Ereza, odwiedź jego wyjątkowe warsztaty fotograficzne na Madagaskarze, Grenlandii, w Namibii i Wietnamie.
Erez udostępnia także samouczki wideo, w których omawia swoje zdjęcia i wyjaśnia, jak je osiągnął.
Więcej w tej serii:
- Część 1: Andasibe
- Część 2: Czerwony Tsingy
- Część 3: Las Kirindy
- Część 4: Długa droga do Isalo
- Część 5: Isalo i Ranomafana
Wybrane artykuły Ereza Maroma:
- Kompozycja krajobrazu – równoważenie ciężarów
- Szaleństwo lawy: strzelanie do wulkanu Fagradalsfjall
- Kompozycja krajobrazowa – rozdzielenie elementów
- Paralelizm w fotografii krajobrazowej
- Czarna dziura w Słońcu: Fotografowanie całkowitego zaćmienia Słońca w Argentynie
- Wiatry zmian: fotografowanie zmieniających się krajobrazów
- Kompozycja krajobrazowa – przestrzeń negatywna
- Fotografowanie wulkanu Kīlauea, część 1: Jak stopić drona
- Cokolwiek to nie zajmie