Zdrowie

Wykorzystanie sztucznej inteligencji do przekierowywania dzieci w wieku szkolnym w czasie korzystania z ekranu

  • 3 kwietnia, 2024
  • 6 min read
Wykorzystanie sztucznej inteligencji do przekierowywania dzieci w wieku szkolnym w czasie korzystania z ekranu


Badanie, w którym mierzono czas spędzany przez dzieci i młodzież w wieku szkolnym na korzystaniu z ekranów cyfrowych, wykazało, że obie grupy wiekowe spędzają więcej czasu na korzystaniu z tabletów elektronicznych w porównaniu z dziećmi w wieku przedszkolnym. Ponadto warunki oświetleniowe były nieodpowiednie w czasie, gdy dzieci korzystały z ekranów.1

Pierwsi autorzy badania, dr Jifang Wang; Yang Shen, lekarz medycyny, doktor; i dr Jing Zhao wskazali, że wygoda i wydajność różnych dostępnych urządzeń elektronicznych, tj. komputerów stacjonarnych i laptopów, telewizorów cyfrowych i smartfonów, wydłużają czas, w którym studenci korzystają z nich, co prowadzi do pojawienia się terminali wideo zespół.2-4

Naukowcy pochodzą z Instytutu Oka i Katedry Okulistyki Szpitala Okulistycznego i Laryngologicznego Uniwersytetu Fudan; Kluczowe Laboratorium Krótkowzroczności NHC, Uniwersytet Fudan, Kluczowe Laboratorium Krótkowzroczności, Chińska Akademia Nauk Medycznych; Szanghajskie Centrum Badawcze Okulistyki i Optometrii; oraz Szanghajskie Centrum Badań Inżynieryjnych nad Laserem i Autostereoskopowym 3D dla Opieki Wzroku, wszystkie w Szanghaju w Chinach.

RYSUNEK 1. Tablet wyposażony w sztuczną inteligencję

odległość oglądania, postawa, oświetlenie otoczenia i temperatura barwowa.

Pandemia COVID-19 doprowadziła do zdalnej edukacji, pracy zdalnej i rozrywki online oraz znacznie zwiększyła rozwój krótkowzroczności na całym świecie.4-6

Czynniki środowiskowe, takie jak dłuższy czas korzystania z komputera cyfrowego, bliskość pracy, ograniczony czas na świeżym powietrzu i ekspozycja na słabe światło, poza czynnikami genetycznymi, stwarzają znaczne ryzyko wystąpienia i postępu krótkowzroczności u dzieci i młodzieży,7,8 – wyjaśnili śledczy. Ponadto korzystanie z ekranów cyfrowych w niewielkiej odległości, przy złej postawie, przy słabym oświetleniu lub niewłaściwej temperaturze barwowej zwiększa częstość występowania krótkowzroczności,9,10 zez,11 anizometropia,2 skolioza posturalna12 oraz nieprawidłowości w rozwoju układu mięśniowo-szkieletowego u młodzieży.13

Warto przeczytać!  Sprawdzenie faktów: Czy Covaxin może spowodować śmierć po dwóch latach szczepienia?

Projekt badania

Autorzy ocenili, jak skutecznie alerty oparte na sztucznej inteligencji (AI) wpływają na modyfikację praktyk dzieci związanych z spędzaniem czasu przed ekranem. Badacze przeprowadzili analizę przekrojową, wykorzystując dane uzyskane od 6716 dzieci i młodzieży, które stosowały dostępne na rynku tablety ze wzmocnioną sztuczną inteligencją (Rysunek 1.), które monitorowały i rejestrowały ich zachowanie oraz oświetlenie otoczenia podczas użytkowania.

W badaniu sprawdzano, jak skutecznie oparte na sztucznej inteligencji alerty wizualne i dźwiękowe wpływały na zmianę zachowania uczestników badania podczas korzystania z urządzenia.

Tabela. Dzienny i tygodniowy czas użytkowania każdej grupy z medianą.

Zmiany behawioralne

Badacze podali, że dzieci korzystały z urządzeń elektronicznych średnio przez 58,82 minuty dziennie.

Najdłużej z urządzeń korzystali uczniowie szkół podstawowych – średnio 87,25 minuty dziennie i ponad 4 godziny tygodniowo. Dzieci w wieku poniżej 2 lat korzystały z urządzeń średnio 41,84 minuty dziennie (Tabela).

Uczestnicy byli zaangażowani w czynności edukacyjne przez 54,88% czasu spędzanego przed ekranem (Rysunek 2.); 51,03% uczestników korzystało z tabletu przez 1 godzinę w średniej odległości mniejszej niż 50 cm. Alarmy odległości i postawy AI zostały uruchomione odpowiednio 807 355 i 509 199 razy.

Rysunek 2. Procent treści oglądanych o różnych porach dnia (sieci społecznościowe, wyszukiwarka, rozrywka i edukacja).

(Zdjęcia dzięki uprzejmości Wang J., Shen Y., Zhao J. i in.)

Jeśli chodzi o oświetlenie otoczenia, większość dzieci – 70,65% – korzystała z oświetlenia o natężeniu mniejszym niż 300 luksów w ciągu dnia, a w nocy 61,11% – o natężeniu mniejszym niż 100 luksów. Światło otoczenia dla 85,19% uczestników przekraczało w nocy temperaturę barwową 4000 K.

Warto przeczytać!  Badanie ujawnia alarmujące obciążenie ekonomiczne leczenia gruźlicy w Indiach

Autorzy odkryli, że po aktywowaniu powiadomień opartych na sztucznej inteligencji większość uczestników szybko skorygowała swoje nawyki związane z oglądaniem, tj. 65,49% w zakresie odległości oglądania i 86,48% w pozycji oglądania (P < 0,05 dla wszystkich porównań).

Z badania wynika, że ​​powiadomienia oparte na sztucznej inteligencji skutecznie monitorują czas, treść i oświetlenie w czasie korzystania z ekranu oraz przypominają dzieciom i nastolatkom o konieczności skorygowania nieprawidłowej postawy i zachowania. Autorzy poradzili, że należy przeprowadzić więcej badań i być może zastosować „bardziej rygorystyczne techniki pobierania próbek, dłuższe okresy monitorowania i obserwacji oraz włączenie dodatkowych raportów online w celu kompleksowego gromadzenia danych”. Zasugerowali także gromadzenie danych odzwierciedlających, między innymi, czas spędzony na korzystaniu z innych urządzeń elektronicznych.

Bibliografia

1. Wang J., Shen Y., Zhao J. i in. Badania algorytmiczne i oparte na czujnikach dotyczące zachowań związanych z korzystaniem z ekranu przez chińskie dzieci i młodzież oraz jasnego środowiska. Front Zdrowia Publicznego. 2024;12:1352759. doi:10.3389/fpubh.2024.1352759
2. Kaur K, Gurnani B, Nayak S i in. Cyfrowe zmęczenie oczu – kompleksowa recenzja. Oftalmol Ther. 2022;11(5):1655-1680. doi: 10.1007/s40123-022-00540-9
3. Feng D, Lu C, Cai Q, Lu J. Badanie dotyczące projektowania produktów do ochrony wzroku w oparciu o zmęczenie wzroku u dzieci w scenariuszach uczenia się online. Opieka zdrowotna (Bazylea). 2022;10(4):621. doi: 10.3390/opieka zdrowotna10040621
4. Wang G, Zhang Y, Zhao J, Zhang J, Jiang F. Łagodzenie skutków izolacji domowej dla dzieci podczas wybuchu epidemii COVID-19. Lancet. 2020;395(10228):945-947. doi:10.1016/S0140-6736(20)30547-X
5. Chang P., Zhang B., Lin L. i in. Porównanie postępu krótkowzroczności przed, w trakcie i po blokadzie związanej z Covid-19. Okulistyka. 2021;128(11):1655-1657. doi:10.1016/j.ophtha.2021.03.029
6. Wang J., Li Y., Musch DC i in. Postęp krótkowzroczności u dzieci w wieku szkolnym po zamknięciu w domu z powodu Covid-19. JAMA Oftalmol. 2021;139(3):293-300. doi:10.1001/jamaophtalmol.2020.6239
7. Morgan IG, Wu PC, Ostrin LA i in. Czynniki ryzyka IMI dla krótkowzroczności. Zainwestuj Ophtalmol Vis Sci. 2021;62(5):3. doi:10.1167/iovs.62.5.3
8. Ku PW, Steptoe A, Lai YJ i in. Powiązania między aktywnością bliży wzroku a krótkowzrocznością incydentalną u dzieci: ogólnokrajowe 4-letnie badanie kontrolne. Okulistyka. 2019; 126(2):214-220. doi: 10.1016/j.ophtha.2018.05.010
9. Yang GY, Huang LH, Schmid KL i in. Powiązania między ekspozycją na ekran we wczesnym okresie życia a krótkowzrocznością wśród chińskich przedszkolaków. Int J Environ Res Zdrowie publiczne. 2020;17(3):1056. doi:10.3390/ijerph17031056
10. Hinterlong JE, Holton VL, Chiang CC, Tsai CY, Liou YM. Związek nauczania multimedialnego z krótkowzrocznością: ogólnopolskie badanie dzieci w wieku szkolnym. J Adv Nurs. 2019;75(12):3643-3653. doi:10.1111/styczeń14206
11. Németh J, Tapasztó B, Aclimandos WA i in. Aktualizacja i wytyczne dotyczące leczenia krótkowzroczności: Europejskie Towarzystwo Okulistyczne we współpracy z Międzynarodowym Instytutem Krótkowzroczności. Eur J Oftalmol. 2021;31(3):853-883. doi:10.1177/1120672121998960
12. Nault ML, Allard P, Hinse S i in. Związek stabilności stojącej z parametrami postawy ciała w skoliozie idiopatycznej młodzieńczej. Kręgosłup (Phila Pa 1976). 2002;27(17):1911-1917. doi:10.1097/00007632-200209010-00018
13. David D, Giannini C, Chiarelli F, Mohn A. Zespół szyi tekstowej u dzieci i młodzieży. Int J Env Res Zdrowie publiczne. 2021;18(4):1565. doi:10.3390/ijerph18041565


Źródło

Warto przeczytać!  Złożony związek między otyłością a funkcjami rozrodczymi mężczyzn