Wyniki rocznej ankiety 2023 i kolejne kroki – Wiadomości WordPress
![Wyniki rocznej ankiety 2023 i kolejne kroki – Wiadomości WordPress](https://oen.pl/wp-content/uploads/2024/01/wordpress-default-ogimage-770x470.png)
Każdego roku WordPress stara się gromadzić dane wysokiego poziomu na temat trendów i motywów w rozległym ekosystemie użytkowników, twórców witryn, twórców witryn i współpracowników, aby pomóc w podejmowaniu decyzji i zapewnić cenne informacje zwrotne na temat statusu projektu.
Na rok 2023 zaktualizowano proces ankiety, aby zwiększyć dostępność, użyteczność, analizę i obsługę wielojęzyczną. Dodatkowo zastąpiono lub zaktualizowano kilka pytań, aby mieć pewność, że ankieta zawiera istotne dane na temat bieżących i przyszłych tematów WordPress.
Zebrane dane są wykorzystywane jako jeden z wielu sygnałów kształtujących plan działania projektu i obszary zainteresowania, zarówno krótko-, jak i długoterminowe.
Najważniejsze wydarzenia z 2023 roku
Ogólnie rzecz biorąc, świadomość i/lub wykorzystanie funkcji opartych na blokach rośnie z roku na rok, podobnie jak zasoby takie jak Learn.WordPress.org. Odzwierciedla to wysiłki podejmowane w ramach całego projektu, aby odpowiednio zwiększyć ich wykorzystanie. Jednak pozytywne nastroje na temat WordPressa nieznacznie spadły, zwłaszcza wśród autorów. Analiza rocznego badania wskazuje na pewne obszary, którym w 2024 r. można poświęcić większą uwagę.
Oto najważniejsze informacje podzielone na trzy części: logistyka, ogólne trendy i nastroje autorów.
Logistyka
- W 2023 r. liczba oddanych obiektów wzrosła o 17%, choć nie osiągnięto celu podwojenia ich, pomimo zwiększonej promocji i partnerstwa z niektórymi partnerami hostingowymi.
- Zespół Polyglots przetłumaczył ankietę z języka angielskiego na 9 różnych języków, najwięcej w historii tej ankiety.
- Zadebiutował nową platformą Alchemer, poprawiającą dostępność, użyteczność, gromadzenie danych, administrację i analizę.
- Wskaźnik ukończenia studiów ponownie wzrósł z zeszłorocznego rekordu wynoszącego 63% do 79% w 2023 r., co udowadnia, że warto było zainwestować trochę czasu w nową platformę i doprecyzować sformułowania.
Ogólne trendy
- Ogółem NPS wyniósł 30,1, przy czym płatnicy – 27,9, a osoby niebędące płatnikami – 32. Wskaźnik NPS wykazuje tendencję spadkową od 2021 r., kiedy wynosił 45.
- 60% respondentów wskazuje na użycie Gutenberga, 8% nie ma pewności, a 12% używa czegoś innego niż Gutenberg i/lub Classic Editor. To więcej niż w 2022 r. (54%).
- 45% respondentów wskazuje, że WordPress Site Editor spełnia ich potrzeby w zakresie tworzenia witryn, 26% jest obojętnych, a 29% się nie zgadza.
- 61% respondentów wskazuje na znajomość motywów blokowych i wtyczek. Chociaż tego pytania nie zadano wcześniej, w 2022 r. 53% stwierdziło, że używało bloków
„W nowym edytorze witryny.” - Bezpieczeństwo, wydajność i stabilność to trzy najważniejsze obszary, które respondenci brali pod uwagę podczas tworzenia witryny internetowej, wtyczki, motywu lub zmiany stylu.
- 63% zgadza się, że WordPress jest równie dobry lub lepszy niż inne systemy CMS, co oznacza spadek z 68% w 2022 r.
- Respondenci wskazali, że najlepsze cechy WordPressa to to, że jest oprogramowaniem typu open source, ma wiele opcji wtyczek, umożliwia dobre dostosowywanie, jest łatwy w użyciu i oferuje elastyczność. To podobnie jak w roku 2022.
- Nieograniczone konfiguracje, wydajność, skalowalność, dostępność, integracja, hosting i wsparcie – wszystkie te elementy odnotowały wzrost o 100% lub więcej w porównaniu z rokiem 2022 w zakresie ulubionych rzeczy w WordPressie.
- Respondenci jako cztery najgorsze rzeczy w WordPressie jako cztery najgorsze rzeczy respondenci wymienili „zbyt wiele wtyczek”, „wygoda edycji witryny”, „bezpieczeństwo” i „wydajność”. Co jednak najciekawsze, 16% wskazało, że żaden z 20 tematów nie był straszny, a liczba osób, które wskazały, że „edytowanie witryny jest trudne”, spadła o 43%.
- Wyszukiwarki i YouTube w dalszym ciągu są dwoma najpopularniejszymi źródłami wyszukiwania informacji o WordPressie, podczas gdy liczba osób piszących o WordPressie, ogólnie rzecz biorąc, odnotowała gwałtowny spadek z roku na rok.
Nastroje współtwórcy
- 58% samodzielnie zidentyfikowanych autorów WordPress stwierdziło, że zgadza się z planami projektu dotyczącymi „Fazy 3” i „Fazy 4” jako dobrego planu mającego na celu ulepszenie doświadczenia WordPressa zarówno dla programistów, twórców, jak i wydawców.
- Podczas gdy około jedna trzecia respondentów wskazała, że uczestniczy w projekcie WordPress, tylko około połowa wiedziała, jak się zaangażować, wiedziała o WordCampach i spotkaniach, rozumiała różnicę między WordPress.org i WordPress.com oraz znała korzyści płynące z open source.
- Spośród 22 tematów rozkład trzech najważniejszych rzeczy, na których WordPress musi się skupić z perspektywy autorów, był szeroki, z zaledwie 13,5% surowego punktu procentowego (1350 punktów bazowych) różnicą między wydajnością (18,6%) na pierwszej pozycji a współpracą redakcja (5,1%) na 22. miejscu. Pokazuje to potrzebę większego konsensusu wśród autorów co do tego, na czym skoncentrować zasoby i/lub ilustruje, że projekt zawiera wiele istotnych elementów i ma zagorzałych zwolenników.
- Mniej autorów miało pozytywne doświadczenia w 2023 r. (55%) w porównaniu z 2022 r. (64%).
- Podobnie poczucie bycia mile widzianym w społeczności WordPressa wśród autorów spadło do 57% w porównaniu z 64% w 2022 r.
- Co więcej, w 2023 r. darczyńcy czują się odpowiednio mniej docenieni (46 %) niż w 2022 r. (51 %).
Łączenie tego wszystkiego w jedną całość
Udział i wyniki corocznej ankiety dotyczącej WordPressa w 2023 r. podkreślają możliwość wypalenia ankiet w społeczności WordPress i pewnego spadku ogólnego zadowolenia wśród autorów. Istnieje możliwość zwiększenia świadomości na temat kluczowych inicjatyw, takich jak WordCamps i inne zasoby zarówno dla użytkowników WordPress, jak i współpracowników, a także zwiększenia liczby przekazów do CMS o ulepszeniach wprowadzonych w ramach projektu.
Co zaplanowano na rok 2024
W następnej iteracji ankiety planujemy dalsze udoskonalenie pytań zawartych w ankiecie, tak aby w dalszym ciągu zapewniały one cenny wgląd w trendy w projekcie. Oznacza to, że niektóre pytania zostaną zastąpione, a inne mogą zostać udoskonalone.
Ponadto rozważane są plany dystrybucji i promocji ankiety na każdym z trzech corocznych sztandarowych WordCampów (Europa, USA i Azja). Kontrastuje to z badaniem przeprowadzanym raz w roku. Dalsze badania na ten temat będą miały miejsce w nadchodzących miesiącach.
Zobacz prezentację slajdów na rok 2023
Zobacz internetową wersję wyników. Pamiętaj, że ten link może w przyszłości wygasnąć.
Dziękuję @dansoschin za analizę i wsparcie redakcyjne. Dziękuję także @angelasjin, @eidolonnight i @cbringmann za ich recenzje i końcowe zmiany.