Biznes

Wypadek podczas pracy zdalnej. „Obowiązek zgłoszenia pracodawcy”

  • 28 kwietnia, 2023
  • 3 min read
Wypadek podczas pracy zdalnej. „Obowiązek zgłoszenia pracodawcy”


Zaznaczył, że nie sposób wykluczyć możliwości wystąpienia wypadku podczas realizowania czynności pracowniczych, który ostatecznie będzie mógł zostać zakwalifikowany w kategoriach wypadku przy pracy.

Zwrócił uwagę, że pracodawca, u którego pracownicy mogą wykonywać pracę zdalną, nie ma możliwości wprowadzenia zasady, zgodnie z którą wszelkie wypadki, do których dojdzie w związku z wykonywaniem takiej pracy, są wyłącznie prywatną sprawą pracowników.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Smacznego: przepis na wytrawne gofry

– Gdyby pracodawca podsunął pracownikom do podpisania oświadczenie, z którego wynikałoby, że pracownicy nie mają obowiązku, a mają wręcz zakaz zgłaszania wypadków, nie wiązałoby ono pracowników – zaznaczył.

Pracownik zdalny, który ulegnie wypadkowi, ma obowiązek prawny zgłoszenia tego swojemu pracodawcy, na takich samych zasadach, jak w przypadku pracowników, którzy wykonują pracę na terenie zakładu.

Pracownik powinien dokonać niezwłocznego zgłoszenia, jeżeli jego stan zdrowia to umożliwia. W przeciwnym razie zgłoszenie może zostać dokonane przez domownika – tłumaczy ekspert.

Oględziny miejsca wypadku w pracy

Należy pamiętać, że każdy wypadek przy pracy jest wypadkiem, ale nie każdy wypadek jest wypadkiem przy pracy.

– Aby zdarzenie zostało uznane za wypadek przy pracy, musi mieć charakter nagły, być wywołane przyczyną zewnętrzną, wiązać się z urazem lub śmiercią poszkodowanego i pozostawać w związku z pracą. Jeżeli wypadek nie ma którejkolwiek z powyższych cech, nie zostanie ostatecznie uznany za wypadek przy pracy – wyjaśnia Kryczka.

Dodał, że powołany przez pracodawcę zespół powypadkowy będzie prowadził postępowanie na podobnych zasadach, jak w sytuacji, gdyby do zdarzenia doszło na terenie zakładu pracy.

Podkreślił, że uwzględniając szczególne miejsce wykonywania pracy zdalnej, którym jest dom lub mieszkanie, przepisy o pracy zdalnej wprowadzają specjalną regulację dotyczącą przeprowadzenia oględzin w miejscu zdarzenia.

Zespół powypadkowy może odstąpić od dokonywania oględzin miejsca wypadku przy pracy zdalnej, jeżeli uzna, że okoliczności i przyczyny wypadku nie budzą jego wątpliwości.

Zgłoszenie do PIP tylko w przypadku ciężkich wypadków

W momencie, gdy dojdzie do wypadku, poszkodowany czy domownik nie powinien dokonywać zgłoszenia wypadku do PIP. Pracodawca będzie miał taki obowiązek dopiero wówczas, jeżeli dojdzie do wypadku ciężkiego lub śmiertelnego związanego z pracą zdalną.

– Jeżeli przykładowo pracownik schylając się po upuszczoną kartkę uderzy się i nabije sobie guza, pracodawca organizujący pracę zdalną nie będzie miał obowiązku zawiadamiania PIP o zdarzeniu. Jednak w przypadku, gdy dojdzie do porażenia prądem elektrycznym ze skutkiem śmiertelnym, wówczas zawiadomienie PIP będzie niezbędne. Postępowanie w sprawie zdarzenia będzie prowadził wyznaczony inspektor pracy oraz prokurator – podkreśla ekspert.

Oceń jakość naszego artykułu:

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Źródło:

PAP


Źródło