Technologia

Wyścig chatbotów ma lukę wielkości Apple, Marketing & Advertising News, ET BrandEquity

  • 24 kwietnia, 2023
  • 6 min read
Wyścig chatbotów ma lukę wielkości Apple, Marketing & Advertising News, ET BrandEquity


Podczas gdy Microsoft Corp., Alphabet Inc. i — teraz — Amazon.com Inc. prześcigają się w wyścigu o wdrażanie zaawansowanych chatbotów, takich jak ChatGPT, jednego rywala nie widać.

Apple Inc. może czekać, aż technologia dojrzeje, jak to często bywa, ale zbyt długie czekanie może również postawić producenta iPhone’a w sytuacji, w której trudno będzie go dogonić.

Sztuczna inteligencja nie jest nowością w firmie z Cupertino. Jego asystent głosowy Siri, wykorzystujący rozpoznawanie mowy i uczenie maszynowe do zrozumienia żądania i wykonania rozwiązania, został wypuszczony 12 lat temu.

Kupił także aplikację do rozpoznawania muzyki Shazam i twórcę spersonalizowanych magazynów Texture, które zostały włączone do Ekosystem Apple.

Dyrektor generalny Tim Cook powiedział inwestorom w lutym, że sztuczna inteligencja będzie „głównym celem” Apple i przytoczył sposoby, w jakie firma już go używała do takich funkcji, jak wykrywanie awarii w Apple Watch i iPhone’a.

Ale technologia modelu wielkojęzycznego, która napędza ChatGPT OpenAI, różni się od tego, co Apple oferuje dzisiaj. Poprosiliśmy zarówno Siri, jak i ChatGPT o podanie przepisu na czekoladowe babeczki.

Odpowiedź Siri była nijaka i prosta: „Oto, co znalazłem w sieci”, powiedział, podając trzy linki z wyszukiwarki Google.

ChatGPT był pozytywnie entuzjastycznie nastawiony: „Oczywiście! Oto przepis na pyszne czekoladowe babeczki.” Szczegółowa odpowiedź zawierała składniki, porcje i metody.

Reakcje Siri wydają się tak ograniczone w porównaniu, ponieważ jest zasilany przez system dowodzenia i kontroli, który jest zaprogramowany do rozpoznawania pewnych zapytań, takich jak „Która jest godzina?” ChatGPT brzmi bardziej jak człowiek, ponieważ jest oparty na dużym modelu językowym, który jest wyszkolony do generowania tekstu na podstawie ogromnych zbiorów danych zebranych z sieci.

Warto przeczytać!  Adobe wyjaśnia nowe warunki dotyczące sztucznej inteligencji po buncie znanych użytkowników

Listopadowe wydanie ChatGPT uruchomiło dzwonki alarmowe o godz Microsoft i Alphabet’s Google, rozpoczynając wyścig o wprowadzenie na rynek własnych, konkurencyjnych wersji. Microsoft uzyskał licencję na GPT-3, model języka, który napędza ChatGPT, podczas gdy Google wprowadził Bard.

Meta Platforms Inc. wkroczyła do walki z modelem chatbota o nazwie LLaMA w lutym. Amazon w tym miesiącu uruchomił usługę o nazwie Bedrock.

Jest bardzo możliwe, że Apple po cichu pracuje za kulisami nad własnym wpisem. Bardziej prawdopodobny scenariusz: firma koncentruje się na swoich nadchodzących produktach rzeczywistości wirtualnej i rozszerzonej, które mają zostać wprowadzone na rynek w czerwcu wraz z długo oczekiwanym zestawem słuchawkowym, który może kosztować 3000 USD.

Według szacunków firmy analitycznej Glass.ai, która niedawno przeskanowała profile LinkedIn nowo zatrudnił badaczy AI w dużych firmach technologicznych. Rozpoznawanie wizji to dziedzina sztucznej inteligencji, w której komputery identyfikują obrazy, a wiedza ta bardziej współgrałaby z pracami Apple nad zestawem słuchawkowym rzeczywistości mieszanej. Apple nie odpowiedział na prośbę o komentarz.

Własny etos Apple sprawia również, że budowanie dużych modeli językowych jest trudniejsze. Kierownictwo kierowane przez Cooka nieustannie bije w bęben na temat prywatności i bezpieczeństwa, jednocześnie zacieśniając własny ekosystem Apple, aby ograniczyć przepływ danych osobowych.

Jednak modele językowe obsługujące ChatGPT odkurzają ogromne ilości informacji, często z nieprzejrzystych źródeł, aby naśladować to, co może stworzyć człowiek. Takie podejście jest przekleństwem dla bardziej konserwatywnego podejścia Apple do gromadzenia i wykorzystywania danych.

Apple pozostawało w tyle za innymi dużymi firmami technologicznymi w zatrudnianiu naukowców zajmujących się sztuczną inteligencją w ciągu ostatnich ośmiu lat, podczas gdy seria odejścia na wysokich stanowiskach w ostatnim czasie może również utrudnić wysiłki w zakresie sztucznej inteligencji.

Warto przeczytać!  Zajrzyj do świata sztuki dzięki telewizorom Samsung Lifestyle, ramce i przestrzeni Upside Space – Samsung Newsroom Polska

W zeszłym roku firma straciła dyrektora ds. uczenia maszynowego, znanego badacza sztucznej inteligencji, Iana Goodfellowa, po tym, jak zdenerwowała go polityka firmy dotycząca powrotu do pracy biurowej.

Pozorna niechęć Apple do bycia bardziej elastycznym i zatrzymania Goodfellow sugerowała wówczas, że nie nadała priorytetu swoim wysiłkom w zakresie sztucznej inteligencji tak bardzo, jak powinna.

Niedawno Apple stracił także Michaela Abbotta, szefa działu przetwarzania w chmurze, kluczowego działu zajmującego się budowaniem i wdrażaniem usług AI; był drugim starszym porucznikiem szefa służb Eddy’ego Cue, który odszedł w tym roku.

Jeśli Apple pójdzie ścieżką generatywnej sztucznej inteligencji, ogólnego terminu odnoszącego się do systemów komputerowych, które mogą generować tekst, obrazy i dźwięki, jest bardziej prawdopodobne, że firma zrobi to w dziedzinie treści wizualnych i dźwiękowych, być może oferując systemy AI wzorowane na własnych zdjęciach lub stworzonej przez klienta muzyce.

Wiązałoby się to z historycznymi mocnymi stronami Apple w budowaniu technologii wykorzystywanych przez kreatywnych profesjonalistów oraz do konsumowania treści, takich jak muzyka i filmy.

Może nie jest to tak atrakcyjne, jak przygotowywanie przepisów na żądanie, ale wpisuje się w strategię urządzeń Apple, które są bramą do informacji i rozrywki, a nie ich konkretnym źródłem.

Apple ma długą historię spóźniania się na nowe dziedziny, a następnie ulepszania tego, co inni byli pionierami. Jego iPhone zrobił to z Blackberry, a AirPods z bezprzewodowymi słuchawkami.

Ale były to również wysiłki w sprzęcie, na murawie, na której Apple czuje się najlepiej. Uruchamianie popularnych usług online to zupełnie inna gra w piłkę, w której Apple również historycznie walczył; zobacz Mapy Apple, iTunes Ping i wczesne trudności Apple z uruchomieniem działalności w chmurze.

Warto przeczytać!  Nowość z multiwyszukiwarką Google, Mapami Google i innymi podglądami Barda

Jednym z powodów jest scentralizowana i kierowana przez projektantów kultura firmy związana z rozwojem produktu. Tworzenie usług online na dużą skalę, które można szybko wprowadzić na rynek, wymaga bardziej zdecentralizowanej, opartej na inżynierii kultury, takiej jak Google.

Podczas gdy gigant wyszukiwania został złapany przez ChatGPT, rozwinął swojego konkurencyjnego chatbota Bard z niezwykłą szybkością.

Pozorne skupienie się Apple na wizualnej sztucznej inteligencji może okazać się lukratywnym zakładem, jeśli jego zestaw słuchawkowy do rzeczywistości mieszanej wystartuje, ale brak armii sztucznej inteligencji, wstrząsy wśród kierowników oprogramowania i wcześniejsze potknięcia z Siri sprawiają, że to wąskie podejście wydaje się bardziej ryzykowne niż kiedykolwiek.

Elon Musk oskarża Microsoft o nielegalne wykorzystywanie danych z Twittera

Elon Musk był jednym ze współzałożycieli OpenAI, firmy stojącej za ChatGPT. Teraz Musk zagroził Microsoftowi pozwem sądowym po tym, jak pojawił się raport, że firma kierowana przez Satyę Nadellę przestała reklamować się na Twitterze.

  • Opublikowano 24 kwietnia 2023 r. o 18:04 czasu IST

Dołącz do społeczności 2M+ profesjonalistów z branży

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać najnowsze informacje i analizy.

Pobierz aplikację ETBrandEquity

  • Otrzymuj aktualizacje w czasie rzeczywistym
  • Zapisz swoje ulubione artykuły


Zeskanuj, aby pobrać aplikację



Źródło