Biznes

Wyścig pojazdów elektrycznych: Czy pojazdy hybrydowe zyskują na popularności?

  • 10 lipca, 2024
  • 9 min read
Wyścig pojazdów elektrycznych: Czy pojazdy hybrydowe zyskują na popularności?


Wyścig indyjskiego przemysłu samochodowego do całkowicie elektrycznej przyszłości może napotkać zakręt na drodze. Indie mogą nie zmierzać od razu w kierunku przyszłości EV (pojazdów elektrycznych). Droga do zielonej mobilności może przebiegać przez hybrydowy obszar. Uttar Pradesh, drugi co do wielkości subkrajowy rynek samochodowy, zrezygnował z opłat rejestracyjnych dla mocnych pojazdów hybrydowych i typu plug-in.

Obecnie na rynku dostępnych jest tylko pięć mocnych modeli hybrydowych, z czego dwa są oferowane przez Maruti Suzuki. Te modele są również krzyżowo oznaczone przez Toyotę pod różnymi nazwami. Honda City jest tymczasem jedyną mocną hybrydą poza układem Toyota-Maruti.

Silne hybrydy są wyposażone w silnik spalinowy i silnik elektryczny i mogą pracować razem lub niezależnie w zależności od warunków jazdy. Podczas jazdy z niską prędkością silnik może napędzać samochód, podczas gdy silnik przejmuje kontrolę podczas jazdy z dużą prędkością. Jest to odmienne od samochodów z łagodną hybrydą, w których silnik elektryczny nie jest wystarczająco mocny, aby samodzielnie napędzać samochód, ale zapewnia przerywane impulsy energii, gdy jest to wymagane. W przypadku hybryd typu plug-in silnik jest głównym źródłem zasilania, a silnik spalinowy przejmuje kontrolę, gdy akumulator się rozładowuje.

Hybrydy na prowadzeniu?

Sprzedaż samochodów hybrydowych i SUV-ów wzrosła w szybszym tempie, zmniejszając lukę w udziale w rynku w stosunku do pojazdów elektrycznych, jak niedawno donosił ET. Oczekuje się, że hybrydowe pojazdy elektryczne odnotują wzrost o 38% do 22 389 sztuk, zdobywając udział w rynku na poziomie 2,1% w porównaniu do pojazdów elektrycznych, które odnotują niewielki spadek o 0,2% do 27 242 sztuk. Hybrydy typu plug-in wzrosną o 13%, z małej bazy do 35 sztuk, zgodnie z szacunkami Jato Dynamics na pierwszy kwartał fiskalny.

Jeśli wiele innych stanów pójdzie w ślady Uttar Pradesh, hybrydy będą w silnej pozycji. A jeśli nastąpi również obniżka GST dla hybryd, hybrydy będą wyprzedzać pojazdy elektryczne przez długi czas.

Wielu twierdzi, że przejście z silnika spalinowego (ICE) na elektryczny jest łatwiejsze dzięki hybrydom, podczas gdy inni nie popierają żadnych półśrodków i chcą, aby rząd zachęcał wyłącznie do pojazdów elektrycznych. Producenci samochodów są już głęboko podzieleni w kwestii tego, czy hybrydy powinny otrzymać zwrot podatku GST. W dokumentach złożonych u regulatora rynku akcji Sebi w związku z pierwszą ofertą publiczną Hyundai sprzeciwił się prawdopodobnej obniżce podatku dla pojazdów hybrydowych. Hyundai powiedział: „… mając na celu rozwiązanie problemów klimatycznych, rząd Indii proponuje obniżenie podatku GST dla hybrydowych pojazdów osobowych do 5% i 12% dla silników flex, podczas gdy GST dla pojazdów z silnikiem Diesla i benzyną ma pozostać na poziomie 28%… W przypadku wejścia w życie takiej poprawki może ona mieć negatywny wpływ na wolumen sprzedaży naszych pojazdów z silnikiem Diesla i benzyną, co może wpłynąć na nasze marże, działalność i wyniki operacyjne”. Hyundai zwrócił uwagę na pogłębiający się podział wśród indyjskich producentów samochodów w kwestii zachęty podatkowej dla pojazdów hybrydowych. Podczas gdy Tata Motors, Mahindra & Mahindra i Hyundai zgłaszają sprzeciw wobec jakichkolwiek obniżek ceł na pojazdy hybrydowe, Maruti Suzuki, Toyota i Honda domagają się takiej zachęty.

Warto przeczytać!  Handel przed wyborami do Lok Sabha w 2024 r.: Kripashankar Maurya z Choice Broking zaleca zakup tych 7 akcji w krótkim terminie

ET Now poinformował w maju, że rząd może nie omawiać ulg podatkowych dla samochodów hybrydowych na następnym posiedzeniu Rady GST. Wcześniej minister transportu Nitin Gadkari zwrócił się do Ministerstwa Finansów o obniżenie GST dla samochodów hybrydowych do 12%. Gadkari wspomniał, że propozycja obniżenia GST dla pojazdów hybrydowych do 5% i do 12% dla silników flex została przekazana do Ministerstwa Finansów w celu rozpatrzenia.

Obecnie pojazdy elektryczne (EV) w Indiach są opodatkowane stawką zaledwie 5%, podczas gdy hybrydy są opodatkowane stawką aż 43%, niewiele poniżej 48% podatku nałożonego na samochody benzynowe. Gadkari wcześniej argumentował, że EV są obecnie opodatkowane stawką 5%, podczas gdy podatek na samochody hybrydowe wynosi aż 48%, a zatem należy to zracjonalizować, aby promować pojazdy przyjazne dla klimatu, aby zająć się zmianami klimatu i zmniejszyć zanieczyszczenie powietrza.

Dlaczego obniżka podatków na samochody hybrydowe jest przeciwna

Głównym problemem związanym z obniżką podatku od pojazdów hybrydowych jest możliwość, że potencjalni nabywcy pojazdów elektrycznych (EV) wybiorą hybrydy, co utrudni wzrost EV. W Indiach EV stanowią zaledwie 2 procent całkowitej sprzedaży pojazdów osobowych. W Chinach EV mają duży udział, prawie 38 procent. Obniżka podatku od hybryd również obniży sprzedaż pojazdów benzynowych i wysokoprężnych, co wpłynie na firmy, które produkują niewiele lub wcale pojazdów hybrydowych, ale skupiają się na bezpośrednim przejściu na EV.

Warto przeczytać!  Konsumenci twierdzą, że mają się dobrze. Wzrosły oczekiwania inflacyjne

Jak donosiła agencja Reuters w styczniu, czołowy indyjski producent samochodów elektrycznych Tata Motors zaapelował do rządu, aby nie obniżał podatków od samochodów hybrydowych, gdyż zanieczyszczają one środowisko bardziej niż samochody czysto elektryczne, odpowiadając w ten sposób na apele Toyoty o obniżenie podatków.

Firma spotkała się z przedstawicielami władz i napisała do departamentu handlu, twierdząc, że kraj stoi w obliczu kryzysu jakości powietrza w miastach, który ma wpływ na zdrowie, a pojazdy hybrydowe nie powinny być wspierane, ponieważ są już niżej opodatkowane niż samochody benzynowe – donosił w styczniu ET.

Tata spotkał się z urzędnikami i napisał do indyjskiego departamentu handlu, mówiąc, że kraj stoi w obliczu kryzysu jakości powietrza w miastach, który ma konsekwencje dla zdrowia, a hybrydy nie powinny być zachęcane, ponieważ są już opodatkowane niżej niż samochody benzynowe, zgodnie z raportem Reutersa. „Każde dalsze zachęcanie do hybryd będzie szkodliwe dla celów klimatycznych i gospodarki kraju” – napisał Tata w poufnym liście do departamentu.

Tata w oświadczeniu stwierdziła, że ​​komunikacja z rządem jest częścią jej zwykłej działalności biznesowej i wierzy, że pojazdy elektryczne „są jedynym praktycznym rozwiązaniem pozwalającym walczyć z epidemią zanieczyszczenia powietrza w miastach w Indiach, a także ograniczyć import ropy naftowej”.

Tata Motors i Mahindra są zagorzałymi przeciwnikami wszelkich specjalnych korzyści dla hybryd. Obie firmy podkreślają, że korzyści powinny otrzymywać tylko „pojazdy o zerowej emisji”, a nie te, które oferują jedynie „technologie poprawy efektywności paliwowej”.

„Więc jeśli nie jest podłączony do prądu, nie sądzę, aby kwalifikował się jako elektryczny lub powinien być porównywany z technologią EV. Źródłem energii dla hybrydy są dwa źródła – hamowanie regeneracyjne do niewielkiej części i reszta z silnika benzynowego. Tak więc, w zasadzie źródłem energii dla hybryd jest silnik benzynowy. Porównanie hybrydy z EV jest bardzo motywujące, ponieważ ludzie uważają, że takie porównanie może sprawić, że hybrydy będą kwalifikować się do polityk, które wspierają elektryfikację”, powiedział wcześniej TOI Shailesh Chandra, dyrektor zarządzający Tata Motors’ Passenger Vehicles and Electric Mobility Divisions.

Żądanie ulgi podatkowej dla pojazdów hybrydowych

Producenci samochodów, tacy jak Toyota i Maruti Suzuki, którzy koncentrują się głównie na pojazdach hybrydowych, które działają zarówno na benzynie, jak i na silniku elektrycznym, domagają się obniżki podatku od hybryd. Ze względu na bardzo powolny rozwój infrastruktury ładowania i ekosystemu elektrycznego w Indiach, hybrydy są postrzegane jako skuteczna technologia przejściowa. Japońscy producenci samochodów, na czele z Maruti Suzuki, uważają, że mocne hybrydy — które nie są zależne od infrastruktury ładowania — są dobrym rozwiązaniem, dopóki kraj nie będzie w pełni przygotowany na przyjęcie pojazdów elektrycznych.

Warto przeczytać!  Panika na rynku walutowym! Poniedziałek dniem masakry euro! Chciano dobrze, a wyszło jak zwykle…

W zeszłym roku Toyota napisała do rządu, aby obniżyć podatki od pojazdów hybrydowych, argumentując, że obecne ulgi podatkowe w porównaniu do samochodów benzynowych nie są wystarczające. Według firmy pojazdy hybrydowe, mimo że są znacznie mniej zanieczyszczające w porównaniu do konwencjonalnych silników spalinowych, nie otrzymują odpowiedniego traktowania politycznego. W liście do rządowego think tanku, Niti Aayog, szef Toyoty w Indiach, Vikram Gulati, powiedział, że różnica podatkowa w stosunku do samochodów benzynowych powinna wynosić aż 11 punktów procentowych dla hybryd i 14 punktów dla hybryd elastycznych. Gulati wezwał rząd do obniżenia podatków o 21 procent dla samochodów hybrydowych.

Obecnie rząd pobiera 48-procentowy podatek od samochodów benzynowych i 43-procentowy od samochodów hybrydowych. Zgodnie z wnioskiem Toyoty, jeśli zostanie on zaakceptowany, podatek spadnie do 37 procent dla samochodów hybrydowych i 34 procent dla samochodów hybrydowych typu flex, co potencjalnie uczyni je tańszymi dla konsumentów końcowych.

Pojazdy hybrydowe łączą silnik benzynowy z silnikiem elektrycznym, aby zmniejszyć zużycie paliwa i emisję. Są zazwyczaj droższe od samochodów benzynowych, ale są również tańsze od pojazdów elektrycznych.

Silne pojazdy hybrydowe powinny zastąpić modele zasilane paliwami kopalnymi i nie powinny być postrzegane jako alternatywa dla pojazdów czysto elektrycznych (EV), powiedział starszy dyrektor wykonawczy w Maruti Suzuki India. Nawet jeśli indyjski przemysł samochodowy będzie naciskał na pojazdy czysto elektryczne, ich udział w sprzedaży nie osiągnie 80% lub 100% rynku samochodowego nawet w ciągu najbliższych 10-15 lat, powiedział Rahul Bharti, dyrektor wykonawczy ds. korporacyjnych w Maruti Suzuki, podczas miesięcznej telekonferencji prasowej producenta samochodów na początku tego miesiąca.


Źródło